Announcement

Collapse
No announcement yet.

Parralell lade lipoer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Parralell lade lipoer

    Har ei swallow2 lader og 2 stk lba 10 balanserer, lurer på om noen ser noe problem med og paralell koble balansererene og lade to stk 3 cellers lipo batterier. Setter selvsagt amperen tilsvarende begge batteria.Kjøpte 2 stk balanserere for og lade 2 og 2 batteri i slengen til trexen, men balansererene har bare tegning for og seriekobles (da blir de 6 celler) og laderen klarer bare 5 celler.
    futuba 18MZ
    Addiction X
    Slick 71" Hacker
    qq Pits Python DZY100
    2.6 Edge extreme compositt, DA85
    3.5 Edge extreme compositt, ZDZ210
    Pike Giant
    Sawex L39 jetcat P60
    Eurosport G-booster 160+
    Trex700 x 2
    Trex 550 CGY750
    Trex500

  • #2
    hvis du bruker pakkene i parallell, kan du lade dem i parallell. skal du bruke dem i serie, så lader du i serie. jeg lader mine 3400 4S pakker i paralell. er egentlig 1700 i parallell. har ikke merket noe problemer. dette er uten balanser. hvordan det blir med balanser må noen andre svare på
    William Jul Ringkjøb
    Bodø MFK

    If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

    Comment


    • #3
      Hallo,

      Hvis du tenker på å fly trexen to ganger med hver sin pakke og deretter lade de i parallell så tror jeg ikke det er en god ide siden de da ikke nødvendigvis har samme spenningen.
      Hvor er lipoen din a?

      www.airheads.no
      www.bmk-rc.com/

      Comment


      • #4
        nettopp lorents. hvis man skal bruke pakkene i parallell, så lader men i paralell. bruker man de i serie, lader man i serie.
        ville kanskje vurdert å kjøpe ny lader
        William Jul Ringkjøb
        Bodø MFK

        If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

        Comment


        • #5
          william123 har rett. Ønsker du å bruke disse pakkene i parallell så kan du ha dem permanent parallellkoblet. Du trenger bare en balanserer, men for å få alt balansert må du parallellkoble hvert trinn i pakkene. Vær 100% sikker på at du gjør det riktig.

          Hvis du skal bruke disse pakkene hver for seg så må de lades hver for seg. Du bør nok da ha en ekstra lader. Hvis du parellellkobler balansererene slik du foreslår vil du lade det minst ladde batteriet med dobbel strømstyrke eller mer til batteriene er på samme nivå. Jeg er usikker på hvordan balansererene vil takle det, men jeg ser ikke bort fra at den som er tilkoblet det mest ladde batteriet vil lade ut batteriet hvis spenningsforskjellen på batteripakkene er så stor at spenningen fra laderen er lavere enn spenningen på det mest ladde batteriet.

          Et annet og mindre problem er at bare en av balanserere kan ha datakabelforbindelse til laderen. Men det bruker du kanskje ikke?

          Comment


          • #6
            Lader i dag 1 stk 3 sellers 2200mah batteri med lba 10 ballanserer på 1 c (2,2A) på swallow 2 laderen , dette tar ca 69 minuter. Har lyst til og få ladet 2 slike batteri i slengen på samme tida for og få mer effektiv flytid på trex450se. Kjøpte derfor ein lba 10 balanserer til for og få ladet 2 batteri i slengen ved og parralell koble desse og sette swallow laderen til 4,4 A. Fikk ikkje manual mad første lba 10 eg kjøpte men forsto de slik att eg kunne koble 2 stk i lag og lade to batteri i slengen.Kjøpte derfor ein til med koblingskabel og data kabel(den er ikkje viktig for meg), fikk da med manual og ser att de kun er koblingsskjema for og seriekoble dei. Dette krever ein lader som klarer 6 seller, swallow klarer bare spening til 5 liposeller. Har derfor lagd 2 stk.y banan koblinger for og parralell koble lba10 balansererene på swallowen og koble 3s 2200mah pakke på hver av balansererene og sette swallow laderen til og lade 4400 istedenfor 2200 some eg bruker på ein pakke. Men så har eg litt respekt for lipoer og fant ut att eg kunne lufte planen her på forumet før eg går i garasjen og sprenger 2 pakker.I min teori så bør dette gå fint uten balanserer , men eg lader konsekvent lipoer med balanserer og har kun gode erfaringer/batterier pga av altid balanserte pakker. De eg ikkje ser er om eg paralell kobler som eg har tenkt på en lader som oppererer på peak spenning er om balansereren som står på batteriet som først blir fult klarer og stoppe meir lading av de batteriet mens den andre fortsatt tar lading. Videre så lurer eg på om når de første batteri er fult vil då det stoppe swallow laderen eller fortsette den og tar siste resten på det batteriet som trengte mest/mer. Blei lang utgreiing dette men takker for gode svar, trur ikkje eg er den eineste som er på jakt etter dette målet og har dette utstyret.
            futuba 18MZ
            Addiction X
            Slick 71" Hacker
            qq Pits Python DZY100
            2.6 Edge extreme compositt, DA85
            3.5 Edge extreme compositt, ZDZ210
            Pike Giant
            Sawex L39 jetcat P60
            Eurosport G-booster 160+
            Trex700 x 2
            Trex 550 CGY750
            Trex500

            Comment


            • #7
              Når du har flydd trexen din to ganger har du to batterier som er utladet, men de er antageligvis ikke eksakt like mye utladet så de vil ha litt forskjellig spenning. Vet ikke helt hva worst case er hvis man kobler to batterier med forskjellig spenning sammen i parallell men strøm vil rase fra det ene til det andre batteriet og dette er da antageligvis ikke så bra. Bruker du batteriene hver for seg bør du lade de hver for seg også.

              Det er derfor William sier at du kan lade i parallell batterier som er brukt i parallell - dvs at batteriene har hatt samme spenning hele tiden
              Last edited by Lorents; 24-11-06, 11:47.
              Hvor er lipoen din a?

              www.airheads.no
              www.bmk-rc.com/

              Comment


              • #8
                Originally posted by Lorents
                Når du har flydd trexen din to ganger har du to batterier som er utladet, men de er antageligvis ikke eksakt like mye utladet så de vil ha litt forskjellig spenning. Vet ikke helt hva worst case er hvis man kobler to batterier med forskjellig spenning sammen i parallell men strøm vil rase fra det ene til det andre batteriet og dette er da antageligvis ikke så bra. Bruker du batteriene hver for seg bør du lade de hver for seg også.

                Det er derfor William sier at du kan lade i parallell batterier som er brukt i parallell - dvs at batteriene har hatt samme spenning hele tiden
                Trudde ikkje strømmen ville gjøre dette(rase fra eine til andre batteriet) pga begge batteria er tilkoblet hver sin balanserer og er i min teroi da atskilt gjennom denne.Kan vere med på att det batteriet som er lavest vil kansje få ein ladestrøm på 2c(4,4A) til og begynne med inntil dei er ca like og så burde strømmen fordele seg over dei 2 balansererene/batteriene. Eg legger meg fulstendig flat her vis noen gjer ein konkret teori for hvorfor det ikkje går.
                futuba 18MZ
                Addiction X
                Slick 71" Hacker
                qq Pits Python DZY100
                2.6 Edge extreme compositt, DA85
                3.5 Edge extreme compositt, ZDZ210
                Pike Giant
                Sawex L39 jetcat P60
                Eurosport G-booster 160+
                Trex700 x 2
                Trex 550 CGY750
                Trex500

                Comment


                • #9
                  Jeg vil vel tro at strømmen kan gå tilbake gjennom balansereren også og dermed over i den andre pakka. Må inndrømme at jeg er litt på tynn is nå, så det blir spennende å se hva ekspertene kan bidra med her

                  Vet at noen lader to 3S pakker sammen i serie ved å koble begge pakkene til en balanserer som takler det (TP 210). Denne balansereren vil da balansere pakkene under lading og da forhåpentligvis fått alle cellene på samme nivå innen ladetiden er over (ok, litt på sidelinjen dette fra hva du spør om )
                  Hvor er lipoen din a?

                  www.airheads.no
                  www.bmk-rc.com/

                  Comment


                  • #10
                    Det kan du også gjøre med 1 Hyperion lader men det krever en 6S lader.
                    Mener du også kan lade 4 pakker med 2 Hyperion balanserere men det krever fortsatt en annen lader.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by cossy
                      Trudde ikkje strømmen ville gjøre dette(rase fra eine til andre batteriet) pga begge batteria er tilkoblet hver sin balanserer og er i min teroi da atskilt gjennom denne.Kan vere med på att det batteriet som er lavest vil kansje få ein ladestrøm på 2c(4,4A) til og begynne med inntil dei er ca like og så burde strømmen fordele seg over dei 2 balansererene/batteriene. Eg legger meg fulstendig flat her vis noen gjer ein konkret teori for hvorfor det ikkje går.
                      Hvis du ser på bruksanvisningen for LBA10 så er prosedyren for å lade gjennom balansereren den samme som å lade ut til en ytre belastning gjennom den. Dvs. at LBA10 er designet for å slippe strøm baklengs og kan gjøre det når du setter den opp for lading.

                      Jeg er derfor enig med Lorents i at det mest ladde batteriet vil lade det minst ladde. Strømstyrken vil avhenge av spenningsdifferansen og indre motstand i batteriene. Rent teoretisk kan den bli mer enn 2C men jeg er usikker på hva den vil bli i realistiske tilfeller. Det er for sent på kvelden til at jeg vil prøve å regne på det

                      Jeg vil foreslå at du måler spenningen på batteriene før du kobler dem til. Er det stor forskjell kan du lade det ene litt før du evt. prøver deg på parallellkoblingen. Personlig hadde jeg foretrukket å ha et amperemeter innkoblet første gang for å verifisere at ting oppfører seg som jeg tror. Husk at amperemeteret vil begrense strømmen litt.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by lipo
                        Hvis du ser på bruksanvisningen for LBA10 så er prosedyren for å lade gjennom balansereren den samme som å lade ut til en ytre belastning gjennom den. Dvs. at LBA10 er designet for å slippe strøm baklengs og kan gjøre det når du setter den opp for lading.

                        Jeg er derfor enig med Lorents i at det mest ladde batteriet vil lade det minst ladde. Strømstyrken vil avhenge av spenningsdifferansen og indre motstand i batteriene. Rent teoretisk kan den bli mer enn 2C men jeg er usikker på hva den vil bli i realistiske tilfeller. Det er for sent på kvelden til at jeg vil prøve å regne på det

                        Jeg vil foreslå at du måler spenningen på batteriene før du kobler dem til. Er det stor forskjell kan du lade det ene litt før du evt. prøver deg på parallellkoblingen. Personlig hadde jeg foretrukket å ha et amperemeter innkoblet første gang for å verifisere at ting oppfører seg som jeg tror. Husk at amperemeteret vil begrense strømmen litt.
                        Takker for teorien, skal hukke opp måle strøm og speninning og lade i parralell neste gang eg får flydd.
                        Skal raportere/skrive hvordan de gjikk då eg reknar med de er andre som har lyst til og få ladet på ein slik måte.
                        futuba 18MZ
                        Addiction X
                        Slick 71" Hacker
                        qq Pits Python DZY100
                        2.6 Edge extreme compositt, DA85
                        3.5 Edge extreme compositt, ZDZ210
                        Pike Giant
                        Sawex L39 jetcat P60
                        Eurosport G-booster 160+
                        Trex700 x 2
                        Trex 550 CGY750
                        Trex500

                        Comment


                        • #13
                          Då er parralell ladingen utført, alt virka ok. Ingen problem med overstrømm eller overlading av batteri, balanserere virket akkurat som vanlig og låg ikkje og kjempet med og holde igjen de batteriet som vart først oppladet. Ladingen tok eit par minuter lengre en vanligt, men de er heilt greit då gjevinsten er stor. Takker så mye for svar og synspunkter/teorier, heldigvis gjekk dette som planlagt.
                          futuba 18MZ
                          Addiction X
                          Slick 71" Hacker
                          qq Pits Python DZY100
                          2.6 Edge extreme compositt, DA85
                          3.5 Edge extreme compositt, ZDZ210
                          Pike Giant
                          Sawex L39 jetcat P60
                          Eurosport G-booster 160+
                          Trex700 x 2
                          Trex 550 CGY750
                          Trex500

                          Comment


                          • #14
                            Godt å høre at det funket

                            Skal ikke være en "party pooper", men er fremdeles litt skeptisk til konseptet. Skulle det være slik at du en dag flyr hele pakke A, men må avbryte etter kort tid i pakke B slik at spenningsforskjellen er større så ville jeg ihvertfall ladet de hver for seg. Lykke til videre!
                            Hvor er lipoen din a?

                            www.airheads.no
                            www.bmk-rc.com/

                            Comment


                            • #15
                              Trodde disse balanserene var omtrent som en egen lader jeg. slik at hvis du bruker to balanserer for å lade to batterier i paralell skulle bli omtrent som om du bruker to ladere på en strømforsyning. For å gjøre det litt enkelt. og da skulle det jo ikke være noe problem.
                              Tom Nohr
                              Tennisveien 9
                              2450 Rena

                              Frsky taranis 9+
                              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                              + diverse små ting

                              Comment

                              Working...
                              X