Announcement

Collapse
No announcement yet.

Min første Lithium tabbe...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Min første Lithium tabbe...

    Sløv som jeg er noen ganger så glemte jeg å skjekke celle-antall på laderen min i dag, selv om det fulgte med en fin rød lapp med laderen som ettertrykkelig nevnte dette som en Warning.

    Batteriet jeg ladet er et 2400mah 2 cellers Fromeco til shopperen, det var nesten så jeg kunne se at strømmen blei tvinga inn i batteriet når jeg tok en tur bortom for å skjekke ladinga.

    Laderen som da trodde den jobba med et 3cellers, hadde da tvingt inn litt over 2000mah. Batteriet var langt fra tomt når jeg startet ladingen.

    Det er vel unødvendig å fortelle om hvor varmt dette batteriet var.

    Regner med at dette batteriet bare er å avskrive, men jeg må spørre om en ting.... hvis jeg prøver å lade ut og inn et par ganger og jeg får noenlunde bra verdier... kan jeg stole på dette batteriet?

  • #2
    Hei Christen og takk for sist.

    Er det Peerless utgaven skulle det være håp etter den erfaringen jeg har med Fromeco. Er det Relion tipper jeg de har gjort sitt.

    Virker på meg som det er Relion utgaven du har? Peerless utgaven hadde stoppet ladingen selv.

    Jeg har selv ødelagt Fromeco på billige ladere, mens dyre klarer det meste.

    Snakkes.

    Comment


    • #3
      Hei Cato, og takk for sist ja

      Det er Peerless jeg har og det har et kretskort i enden som sikkert er til styring av lading/balansering vil jeg tro.
      Holder på med utlading nå og legger det i badekaret over natten for sikkerhets skyld.

      Tror dette batteriet har gjort sitt, for det begynner å bli varmt av utlading på en 1/2 C

      Comment


      • #4
        Hei Christen.

        Målte du hvor mange volt det var i batteriet like etter lading?
        Er jo ganske friskt å lade 50% over pålydende. Ville holde et øye med laderen
        hvis jeg var deg. Den kan ha tatt skade.

        Katl H.
        Karl Hans Glommen.
        Mjøsa Modellflyklubb

        Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

        Comment


        • #5
          Hei Karl

          Nei jeg målte ikke det, rakk det egentlig ikke kan man si...
          Fikk det ganske travelt med å få det batteriet ut av shopperen og inn i steikovnen, ville ikke ha noen eksplosjon i helien inne på hobbyrommet.... he-he...

          Nå har jeg fått ut 2347mah og det var nede på 7,1 volt, lot det vile litt og holder på med lading nå, litt spennende dette her... er dette batteriet i orden så må jeg si at dette er hardføre greier

          Comment


          • #6
            Har sannsynligvis skjedd fæle ting med sakene innvortes. Sannsynligvis er den indre motstanden mye høyere etter mishandlingen siden du kan ha hatt for høy spenning over sakene... så du vil sannsynligvis kjenne at det blir veldig varmt ved normal bruk.
            Sakene bør lades ut og kasseres, ikke verdt å gamble med hus og heim og bil osv.
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              Som nevnt har vel dette batteriet innebygget elektronikk for ballansering/overladingsbeskyttelse. Denne har da tydeligvis sine begrensninger. Lurer på hvordan denne skal virke? Dersom den prøver å "brenne" bort overskuddet er det kanskje ikke så rart at det ble varmt.
              Fred Larssen

              Comment


              • #8
                Nei ikke veit jeg, men siden jeg klarte å overlade så mye så innbiller jeg meg at dette er kun til balansering av cellene.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by flarssen
                  Som nevnt har vel dette batteriet innebygget elektronikk for ballansering/overladingsbeskyttelse. Denne har da tydeligvis sine begrensninger. Lurer på hvordan denne skal virke? Dersom den prøver å "brenne" bort overskuddet er det kanskje ikke så rart at det ble varmt.
                  Slike beskyttelseskretser skaper høy motstand for å begrense opp/utlading. Dermed slipper du varmeproblemet.

                  Jeg tror det er vanlig å sløyfe disse kretsene på RC-batterier fordi de ellers ville begrense strømtrekket.

                  Comment


                  • #10
                    Dette står skrevet om batteriet:

                    Peerless Benefits:

                    OverCharge Protect: (OCP) circuitry…Not patent pending, but rather the proven battery industry standard
                    Cell balancing: circuitry

                    Etter litt lading ut og inn var det ikke overraskende at dette batteriet er helt dødt.

                    Da er det bare å bestille nytt Litt kjedelig da, siden dette var den andre ladingen på pakka.

                    Comment

                    Working...
                    X