Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lading av Ni-cd?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lading av Ni-cd?

    Driver på å skriver en guide om batterier der eg forklarer hvordan man lader alle typer batterier og forklarer noen uttrykk mm som eit bidrag til forumet.

    Så det eg lurte på var og det var noen forskjel mellom å lade ni-cd og ni-mh? eller er alt samme?(selfølgelig annen volt og Mah men noe mer?)

    Mvh Oly
    Last edited by oly.jonny; 28-11-06, 17:27.
    Mvh Oly. "I reject the reality, and substitute my own."
    -T-rex 450 HDE
    -E-sky honey bee fp(pulverisert)
    Status: Skulelei

  • #2
    Originally posted by oly.jonny
    Så det eg lurte på var og det var noen forskjel mellom å lade ni-cd og ni-mh? eller er alt samme?(selfølgelig annen volt og Mah men noe mer?)
    Hvis du bare spør om lading så er en viktig forskjell at NiMh har mye lavere spenningsfall ved fullading enn NiCd. Du må derfor passe på at laderen du bruker for NiMh er beregnet på det. En lader for NiMh kan stort sett brukes på NiCd batterier uten problemer.

    NiCd er nok mest tolerant for ekstra rask lading (mer enn 1C), men det finnes spesielle NiMh batterier som kan lades på et kvarter med dertil egnet lader.

    Ved lading uten automatisk stopp er det verdt å merke seg at NiMh er mindre tolerant for overlading.

    Skal du ha absolutt maks ut av batteriet er det ekstra viktig med NiMh at du lader så kort tid før bruk som mulig pga. høyere selvutlading og maks effekt ved litt høyere temperatur. Dog er det lurt for levetiden å la batteriet kjøle seg før bruk (gjelder begge).

    Tillegg: Se også Forskjell på NI-MH og NI CA - (MFN) ModellflyNytt.no
    Last edited by lipo; 28-11-06, 10:56.

    Comment


    • #3
      Du kunne kanskje bygge ut denne: (MFN) ModellflyNytt.no til å omfatte LiPo, samt å oppdatere den på NiMH. Hvis du har nyeste generasjon NiMH tåler de ganske tøff behandling, nesten like mye som NiCd. Slik sett er de langt overlegne LiPo.
      Anders Valland
      Trondheim

      Comment


      • #4
        får se. hadde ikkje tenkt å gjere det så veldig høytidelig men.
        Mvh Oly. "I reject the reality, and substitute my own."
        -T-rex 450 HDE
        -E-sky honey bee fp(pulverisert)
        Status: Skulelei

        Comment


        • #5
          Oki, du gjør som du selv vil

          Bare èn ting, ikke skriv noe om minne på NiCd. De har ikke minne-effekt, ihvertfall ikke i vår bruk. Dette er en seiglivet myte, og ikke noe annet.

          Både NiMH og NiCd vil vise fall i nominell batterispenning dersom man behandler dem feil over tid. I NiCd skyldes det at elektrodene får et krystall-belegg som fører til høyere intern motstand i cellene. Kapasiteten på cellene er like god, men spenningen er lavere og evnen til å levere kapasiteten er lavere (altså lavere strøm ut).

          Minne-effekt er når både spenning OG kapasitet blir lavere som følge av at alle lade-og utadesykluser foregår helt likt, hele tiden. Vi snakker hundrevis av sykluser her. Ingen av oss gjør noe slikt.

          NiMH opplever også en økning i intern motstand dersom de lades feil. Den vanligste feilen både for NiMH og NiCd er overlading (dvs. lader for lenge ) og utlading under 0.8 volt per celle.
          Anders Valland
          Trondheim

          Comment


          • #6
            Originally posted by oly.jonny
            Driver på å skriver en guide om batterier der eg forklarer hvordan man lader alle typer batterier og forklarer noen uttrykk mm som eit bidrag til forumet.

            Så det eg lurte på var og det var noen forskjel mellom å lade ni-cd og ni-mh? eller er alt samme?(selfølgelig annen volt og Mah men noe mer?)

            Mvh Oly
            Kanskje en liten brannfakkel, men ikke ta det ille opp.
            Du vil skrive en guide, men vet ikke selv om forskjellene på NiCd og NiMh?
            Jeg vil ikke drepe ditt initiativ, som er bra, men bør ikke guider skrives av noen som kjenner emnet de skal skrive om ganske godt?
            Eventuelt bør du inngå samarbeide med noen som vet, og så kan det bli et felles prosjekt hvor resultatet blir best mulig.
            Mvh Terje Martinsen
            leder Modellflyseksjonen/NLF
            www.modellfly.info

            Comment


            • #7
              Du drepte nettop min initativ.

              Men slik eg hadde tenkt det da var slik:

              1. eg samler info fra hele forumet og kjører det sammen i en tråd.
              2. Dokke som har mest peiling komenterer og eg retter(eventuelt moderator)

              Høres dette greit ut eller skal eg droppe det?
              Moderatorer bestemer...
              Edit: hvis det er noen trøst så viste eg om alle forskjelene som hittil har blitt nevnt

              Mvh Oly
              Mvh Oly. "I reject the reality, and substitute my own."
              -T-rex 450 HDE
              -E-sky honey bee fp(pulverisert)
              Status: Skulelei

              Comment


              • #8
                Selv om jeg synes tema95s spørsmål er betimelig så synes jeg du skal fortsette så lenge du har den innstillingen du viser her. Du har mye å lære, og ved hjelp av de ressurser MFN har vil guiden bli bra til sist. Hvis du leser den artikkelen jeg skrev i MFN's spede begynnelse så har du en god del info om NiCd og NiMH som du kan bruke. Ikke mye nytt under solen der, bortsett fra at NiMH er blitt mer robust siden den gang.

                Det du skal passe på er å prøve å gi kun fakta. Der det er ulike oppfatninger bør det komme klart frem, med de forbehold som tas for de forskjellige syn. Jeg tror du vil finne endel info om LiPo som er av en slik karakter.

                Stå på.
                Anders Valland
                Trondheim

                Comment


                • #9
                  Der finnes tommelfinger-regler og i tillegg fins der selvsagt celler som ikke faller inn under de reglene.

                  Den generelle tommelfingerregelen (som jeg nok har nevnt noen ganger nå ) når det gjelder strøm inn og ut av NiXX er:

                  NiMH: Lades med max 1C, utlades med max 10C.
                  NiCd: Lades med max 2C, utlades med max 20C.

                  Max er og blir max. Råkjør av celler betyr oftest redusert levetid, men de som har behov for de høye strømmene vet ofte hva dem holder på med (konkurransefolk, bil og fly)

                  Den andre tommelfingerregelen sier:
                  Lange tynne celler tåler mindre strømmer (senderbatterier), mens korte og tykke celler tåler mye (motorbatterier).

                  Dessuten: En del celler har påstemplet hva dem tåler. Eller man finner datablader om man leter.

                  NiCd forsvinner nå fra markedet. Og memoryeffekten er og blir en myte. Framprovosert i lab, men i praktisk bruk forekommer den ikke.

                  NiMH blir stadig bedre og bedre.

                  Guider bør skrives av folk som kan.

                  Det fins gode guider, blant andre disse som jeg har omtalt: (MFN) ModellflyNytt.no

                  Det viktigste i mine øyne er å være snille med batteriene man har, og holde kontroll på om dem begynner å bli modne for spesialavfalls-mottaket
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment


                  • #10
                    I beg to differ....

                    NiXX celler kan grovt sett deles i to kategorier: de som er laget for hurtig ut- og opplading, og de som ikke er det. Tommelfingerreglene bør gjelde for de to kategoriene.

                    For de som ikke tåler hurtiglading gjelder følgende:

                    -Lading ved maks 1C, helst max 1/2C. Temperatur bør kontrolleres fordi enkelte slike celler har svært høy intern motstand
                    -Utlading begrenser seg selv, fordi cellene skal brukes i radio. Skulle du finne på å bruke dem til å drive en motor bør strømtrekket ligge rundt 2-5C, nok en gang med sjekk på temperatur.


                    For de som tåler hurtiglading gjelder:

                    -Lading NiCd inntil 5C
                    -Lading NiMH inntil 3C selv om jeg vet at GP mener deres celler tåler mer

                    -Utlading inntil 20C for begge typer, men jeg hadde gått til 30C for enkelte typer (GP, Sanyo).

                    Mine gamle 500AR er behandlet slik siden 1997, og de samme pakkene leverer i dag 15% mindre enn da de var nye.Jeg vet ikke nøyaktig antall sykluser på dem, men noe i nærheten av 500 er det vel. Vi snakker altså om degradering grunnet bruk og lagring. Lagring har stort sett vært 4 -6 måneder i året, utendørs og uten vedlikeholdslading. Misbruk, med andre ord.
                    Anders Valland
                    Trondheim

                    Comment

                    Working...
                    X