Announcement

Collapse
No announcement yet.

discharge nimh aa 1,2v

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • discharge nimh aa 1,2v

    hei lurer litt på hvor langt ned i volt jeg kan utlade 1,2volt aa batterier?lader 4 av disse om gangen i batterikasse.4 batterier på 1,2 v blir jo 4,8 volt.har fundert litt på dette, så tenkte jeg skulle høre med noen som har greie på slike ting.
    mvh jan sigurd røyseland

  • #2
    0.9v pr celle er vel vanlig på nimh. det blir da 3.6v
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      Utlading til 0,9V pr celle går bra når du har 4 celler.

      Men når du har f. eks. 8 celler så bør du ikke gå så lavt. Det er pga sjansen for at en celle med lavere kapasitet enn de andre kan gå ned i 0V uten at du ser noe galt med spenningen.

      Med et senderbatteri på 8 celler ville jeg ikke gått lavere enn 8V før jeg stoppet utladingen, dvs 1V pr celle i snitt.

      Helge.

      Comment


      • #4
        Dette er jeg ikke så sikker på...jeg ladet ut ei 2200mah pakke til 3,6 volt (4,8 v pakke) og det gikk til helv...!

        Les denne tråden her: Discharge av NiMH - (MFN) ModellflyNytt.no
        Anders Bruneberg
        Raufoss

        Comment


        • #5
          Du har jo løse celler, så hvorfor sette disse sammen under utlading og risikere å knekke noen av dei pga ulik celle kvalitet og indremotstand.Om dette ikke er kvalitets celler som er matchet da.Det beste du gjør for batteria dine er å lade hver celle ut til 0.9V.Og om du har en lader med matche program kan du matche cellene selv etter du har ladet dei opp igjen.nimh celler kan man lade ut til 0.0 V uten bekymringer,om ikke cellene er merket med att du ikke skal det (noen er merket med dette)
          Grunnen til denne tommelfinger regelen med 0.9V er ved utlading av "pakker" der du ikke har kontroll på hver enkelt celle, og risikerer å "reversere" dei cellene som blir først utladet i pakken.OM du ikke har mulighet til å lade ut hver celle hver for seg,er det bedre å IKKE lade ut i det hele.
          Alt som kan fjernstyres.
          ---------------------------------------------
          The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
          Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
          Steinar Kvarme.

          Comment


          • #6
            Har jevnlig ladet ut alt jeg har av batteripakker, alt fra 4 til 8-cellers pakker, i noen år nå. Har så langt aldri opplevd at pakkene har tatt skade av det, tvert i mot. Computerladerne mine stopper utladinga på rundt 0,9 volt/celle, slik de fleste anbefalingene sier. Og dette vil jeg fortsette med, ikke bare gir det meg batterier som er i trim, men jeg har også kontroll med når pakkene begynner å nærme seg pensjonsalder.
            Noen pakker som nylig ble pensjonert har vært med meg siden midt på -80-tallet...

            Men alle pakkene mine blir i de fleste tilfellene ladet rolig opp, bare hurtigladet når jeg oppdager på morran at jeg har glemt å lade ei RX-pakke...

            Spesielt NiMH-pakkene mine vet jeg ha et par slike runder hvis dem har vært i dvale noen måneder.

            De få tilfellene der jeg har opplevd celler som dør eller reverserer seg har pakkene vært lagret over lang tid uten ettersyn og cykling. Snakker da om et halvår eller mer.
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              joda det går som oftest knirkefritt dette med opplading og utlading.Eg har en kompis som gir f i batteria sine,og han elsker å plage meg med att han har like gode pakker som meg. Venter enda på att pakkene hans skal streike,og synest eg har ventet IRRITERENDE lenge nå
              så til syvende og sist ser det ut til att dagens nimh tåler det meste,men eg mener min måte er best da
              Alt som kan fjernstyres.
              ---------------------------------------------
              The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
              Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
              Steinar Kvarme.

              Comment

              Working...
              X