Announcement

Collapse
No announcement yet.

Superfall i spenning.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Superfall i spenning.

    Jeg hadde ett super fall, batteriet holder litt på spenning 10 volt, og skrur på senderen. Etter ca 20 sek Så skjer det, spenningen begynner å falle drastisk.

    Tok ut batteriet og målte hvert enkelt batteri (jeg har en batteriholder som holder aa batterier (nimh), og der viste det ene batteriet at det var på 1.16 volt, kan det være dette som er problemet?
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

  • #2
    1.16V på en celle kan være en helt normal spenning men... gjenta samme måling av hver celle mens du belaster pakken litt med f.eks en 12V lyspære. Hvis en celle er ødelagt vil spenningen på denne falle som en stein.
    ----------------
    Haldor
    ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

    Comment


    • #3
      Originally posted by Haldor
      1.16V på en celle kan være en helt normal spenning men... gjenta samme måling av hver celle mens du belaster pakken litt med f.eks en 12V lyspære. Hvis en celle er ødelagt vil spenningen på denne falle som en stein.
      De andre 3 cellene lå på 1,25 i snitt (og jeg lader 4 nå som jeg ikke har målt)
      Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

      Comment


      • #4
        Sannsynligvis er der noe galt med ei eller flere celler ja.
        Som nevnt må du nesten belaste cellene noe mens du måler for ikke å bli lurt.

        Har NiMH vært lagret lenge trenger dem normalt et par ladecykler med lav ladestrøm før dem begynner å fungere noenlunde igjen.
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          [QUOTE=joo]Sannsynligvis er der noe galt med ei eller flere celler ja.
          Som nevnt må du nesten belaste cellene noe mens du måler for ikke å bli lurt.

          Har NiMH vært lagret lenge trenger dem normalt et par ladecykler med lav ladestrøm før dem begynner å fungere noenlunde igjen.[/QUOT


          Det er sony nimh batterier jeg bruker. Vil senderen min like at jeg putter i vanlige alkaliske batterier i den?
          Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

          Comment


          • #6
            Teoretisk sett kan du fly med alkaliske batterier ja. Et fulladet NiMH holder jo drøyt 1,5 volt i det øyebliket du slår på radioen så elektronikken er sannsynligvis i stand til å jobbe helt OK med den anelsen høyere spenningen du får med alkaliske.
            Problemet ligger kanskje mer på akku-overvåkningen, hvis senderens batterivakt gir alarm der et NiMH er "tomt". Så det krever litt ekstra oppmerksomhet fra deg som bruker...
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment

            Working...
            X