Unconfigured Ad

Collapse

Lodding av Lipo pakker

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tstens
    • Dec 2006
    • 50

Lodding av Lipo pakker

Hei,har nettop tatt opp igjen hobbyen etter 3-4 års pause,ser at lipo er her for fullt,siden jeg er av nicad generasjonen har jeg foreløpig ingen peiling på lipo celler/pakker.Har et par EDF modeller jeg vil bygge pakker til (6s og 8s har jeg funnet ut).spørsmålet mitt er ,finnes det noen nettsider ang lodding av celler/balanseringskabler ?har loddet dusinvis av pakker før fra 110 mah rx pakker til 27 celler F5B pakker ,så lodding får jeg nok till,men er såklart usikker på lodding av lipo ,gjelder temperaturer ,hvordan lodde balanseringskabel osv osv.håper noen kan hjelpe meg.
    Mvh
    Terje Stensrud
  • northwood
    • Nov 2005
    • 588

Har du planer om å kjøpe løse LiPo-celler?

Hvis ikke har de aller fleste produsenter så mange forskjellige utgaver hva angår antall celler, kapasitet, utforming osv. at du finner nok en pakke som passer deg. Ferdige balanserings-taps er vel så godt som standard på de aller fleste pakker i dag, men det finnes "tusenvis" av forskjellige typer kontakter alt etter hvilken produsent (skulle ønske alle produsenter brukte samme bal.kontakt).

Comment

• joo
      MFN Skribent
      • Nov 2002
      • 6936

Er ikke så mange som lodder pakker av LiPo. Gjorde det selv i begynnelsen med LiPo, men siden jeg fikk et stort forbruk av spisser til loddebolten sluttet jeg kjapt. Det spesielle tinnet spiser spissene...

Du skal lodde med noe lavere temp enn du er vant til med vanlig tinn(175-185`C). Og du skal bruke tinn med litt sølv i. Hvis der ikke er loddet på loddetabs som du kan lodde med vanlig tinn.

På RCGroups finner du en del om temaet hvis du søker i rett forum.

Har selv kutta ut lodding og kjøper sakene ferdig med balanseringskontakter på. Syntes ikke det var verdt jobben å knote med dette, og jeg lodder ellers ganske så mye rart.
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Haldor
        • Nov 2004
        • 499

Velkommen tilbake Terje

Det er idag enklest å kjøpe ferdige LiPo"moduler" så lodding blir nok helst på kontaktsiden
        ----------------
        Haldor
        ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

Comment

• tstens
          • Dec 2006
          • 50

Hei igjen ,kommer nok til å handle ferdige pakker til "vanlig" bruk.men til 6s og 8s må man få laget dette på bestilling ser det ut til.Har vært på shuebeler(edf side) sin nett side og pakken blir jo dyr ferdig laget.Spesielt 6s pakken må lages etter mål siden det er veldig trangt(Mig 15).det går vel kansje å kjøpe 3 stk 2s pakker for deretter å seriekople disse i modellen ?en annen ting er jo utfordringen å lage dette selv ,liker litt teknisk utfordring.
          Hei Haldor, Takk for det,lysten på edf flyging har komme mere og mere tilbake,ser at det har kommet en del nytt og heftig på markedet,blir spennende.
          Har kjøpt meg en Spektrum DX7 for å prøve å håndtere forstyrrelsene på min F104 ,fikk jo aldrig fløyet den .
          Terje

Comment

• william123
            • May 2005
            • 2330

EDF er kult ja! har nettopp gjort ferdig en F-18 fra RBC, og holder på med en kraftig ombygging av en kyosho F-16.
            du nevte at du har kjøt deg DX7, kanskje du kan si noen ord om den når du har prøvd den litt? har lyst å kjøpe med en..
            William Jul Ringkjøb
            Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

Working...