Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bruk av lipo-batterier

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bruk av lipo-batterier

    Noen som vet av nettsider ang. innføring av bruk av lipo-batterier for dummies?? Kan man f.eks oppnå samme effekt/vekt forhold med et Nimh-batteri?
    Vil samtidig ønske alle modellflygere et riktig godt nytt år!
    Hilsen Hans Petter Yttergård...

    Happy20-Mk Kato
    Rainbow-Pilot
    Mighty Knight-Marutaka
    Antares-Simprop
    Supra Fly 25-Pilot
    Electra-CG
    Calmato sports-Kyosho
    Venus 40-GP
    Laser 200-Sebino models
    Proxima-Reichard

  • #2
    En del viktig info ang bruk av lipo

    (MFN) ModellflyNytt.no

    Comment


    • #3
      NiMH veier nærmere 2 ganger så mye som LiPo pr. effekt-enhet.

      Du kan ta ut like mye effekt med et NiMH-oppsett, men bare i knapt 70% av tiden hvis vekta skal være lik.

      15 seriekoblede (15S) GP NiMH på 4300mAh veier 915 gram og leverer max 80A.
      Et tilsvarende (5S) LiPo på 4350mAh veier 577Gram i nyeste versjon. Leverer 87A kontinuerlig og tåler en del mer i burst (130A).
      I denne størrelsen leverer NiMH ca. 63% av LiPo i forhold til vekt.

      Et 400-oppsett:
      GP1300 7 celler veier 140 gram, leverer max 25A
      LiPo 1200 2S veier 72 gram, leverer kontinuerlig 24A, 36 i burst.
      I denne størrelsen leverer NiMH rundt 55% av LiPo i forhold til vekt.

      Bare noen eksempler. Vekta på LiPoene i nyeste generasjonen er noe høyere enn den forrige, men det er langt igjen til NiMH matcher.
      Last edited by joo; 31-12-06, 07:54.
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        nimh-lipo

        Heisan joo
        Ja, her møtes vi i en annen tråd.

        Jeg tillater meg å følge opp med et sp.m. rundt det du skriver om her.

        Kan det være en bra ide å ta i bruk 3 celler lipo (vel 11 volt ?) i mine to fly med henholdesvis 7 celler og 8 celler ni.mh og 380 og 480 børstemotorer ?Jeg har blitt advart om at motorenes liv kan bli noe forkortet, men det skulle vært gøy å evt prøve likevel. Den reduserte vekt i snuta kan jeg galant utligne ved å korte inn halebommen på disse to flyene,T-Hawk og Wing Dragon Sportster.

        Spes. T-Hawk tror jeg vil bli enda mer gøy med litt lavere vingebelastning.Den er litt overtung, så den har knapt nok bæreevne til å stalle på skikkelig vis, f.eks v landing.

        Sportsteren på sin side trenger nok gjerne litt mer futt.

        Alternativt :
        Er det noe å hente på å skifte til dyrere/bedre børstemotorer ?Jeg ser at agenten for T-hawk i USA reklamerer med høykvalitetes 480 motor som oppgradering for den 380 som sitter i. Det står ikke noe om skifte av batteri, så det betyr vel at meningen er at man skal bruke det som er (ni-mh 7 celler)

        Er spent på svaret. Dette er noe jeg har ruget på endel tid. Jeg hadde tenkt å få belyst disse spørsmålene her dette på dette forumet uansett, men nå passet det som sagt godt her.


        mvh
        hr

        Comment


        • #5
          hadde en wingo som hadde en 480 motor. den gikk som bare det på 3S lipo. vet ikke om jeg ville ha utsatt den lille 380 motoren får så høy spenning.
          William Jul Ringkjøb
          Bodø MFK

          If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

          Comment


          • #6
            Er en del som kjører børstemotorer på 3S LiPo. Men man må alltid finne en mindre propell så man holder strømmen lav nok. Det er oftest amperen som tar knekken på ting. Bytter du bare direkte til 3S LiPo vil ikke motorene leve lenge... Du får også et høyere turtall, noe som også er med på å korte ned levetiden på børstemotorer.

            Selvsagt er det sikre å sette inn noen børsteløse motorer. Dem er garantert å leve lenge og veier mye mindre. De rimelige men likevel godt brukbare MotorMax-motorene kan være verdt å bruke. Sammen med rimelige regulatorer som Thunderbirdene til Castle blir ikke oppsettet så veldig dyrt. MotorMax-motorene er testet her.
            Disse kan selvsagt også kjøres på NiMH-batteriene du har.

            Selv kjenner jeg ikke så mange av de "odde" merkene. Men de som agentene anbefaler funker sikkert bra de.

            Det som er interessant er å vite vekta på flyklar modell og hva slags performance du ønsker. Så er det bare å matche sakene så du får passe med Watt pr. kilo modell. Det er en idiotsikker veg å gå.

            Hvis du vil ha mye futt i Sportseren så vei sakene. Så finner du en kombinasjon som gir 250Watt pr. kilo modell. Siden du vil ha den så lett som mulig (viktig på små modeller) leter man gjerne etter en så liten motor som mulig som klarer å levere det du vil ha. I større modeller går jeg gjerne for motorer som ikke kjøres helt på max av hva dem klarer siden strømmene og kjølebehovet blir større. Her er så mye watt ute og går at man kan moderere seg litt. Større fly er ikke så kritisk på grammene heller.
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              oppgradering

              Tusen takk for svar. Jeg har fått vite det jeg lurte på. Det ser ellers ut til at det er ”mykje styr” med disse LiPo batteriene. Tenker jeg starter med å prøve en børsteløs.

              Da er det vel vanskelig å unngå øket diameter på propellen. Det er kun plass til propell med max 7 tommer diameter på flyet. Da må det vel til heving av motorfeste.Ser at en danske har gjort dette med en WD Sportster. Det ser ikke ut til at han har endret vinkel på motoren. Må man ikke endre retningen på luftstrømmem fra propellen litt i et slikt tilfelle ?

              Mvh
              primera

              PS
              Det trengs ”power” av og til- he he. Fløy galant på noe som var hang med WD Sportsteren.Plutselig var hanget endret til fallvind. Max power hjalp ikke . Det gikk ubønnhørlig ned i en tretopp. Ja ja - ikke første gangen jeg klatrer og henter fly. Fin trim.Det er ofte røffe flyforhold her ute ved kysten.
              - Kan nevne at jeg har hatt mange "endeløse" turer på dette hanget med min kjære "gamle" T-Hawk.

              Alternativet til "mer power" kan jo sies å være å fly i mer moderat vind.

              Nåvel, håpet er jo å få litt mer trøkk når det skal øves på kunstflyging.( som det heter på norsk. )

              Comment


              • #8
                Skal du kjøre på liten propell velger du bare en motor med noe høyt kV-tall. Da får du mye turtall og kan bruke en liten propell. Bare som et eksempel kan du se på AXI 2212/12 som vil fungere fint med 8 NiMH og 7-tommers propell.

                Siden den har forholdsvis få viklinger pr. statorarm (12) jobber den på høyt turtall.
                En motor som er beregnet på en del fart. Men den drar mye strøm!

                Hvis du ser på en like "stor" motor men med langt flere viklinger, f.eks 2212/34 har du en motor som har mye lavere turtall og sleiver rundt 11-12 tommers propellere. Og som passer til 3D-bruk. Den drar mye mindre strøm ved normal bruk, men vil til gjengjeld ha litt høyere spenning for å levere.
                Last edited by joo; 02-01-07, 17:53.
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment


                • #9
                  Dette var oppklarende, og en meget fin innføring ang. LiPo, takk for det! Tror jeg holder meg til fuel en stund til synes det er litt mye styr omkring spenninger, lading, og ikke minst eksplosjonsfare, osv...
                  Hilsen Hans Petter Yttergård...

                  Happy20-Mk Kato
                  Rainbow-Pilot
                  Mighty Knight-Marutaka
                  Antares-Simprop
                  Supra Fly 25-Pilot
                  Electra-CG
                  Calmato sports-Kyosho
                  Venus 40-GP
                  Laser 200-Sebino models
                  Proxima-Reichard

                  Comment


                  • #10
                    Fuel fungerer fortsatt utmerket det.
                    Vi får håpe det kommer litt mer sikker teknologi snart! Blant annet ser jo A123-teknologien brukbar ut, selv om den har flere begrensninger enn reklamen sa.
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                    Comment


                    • #11
                      tiltredes

                      Ja, takk igjen for hjelpen. Nå er tiden for grubling og spekulering. Det kan jo være halve moroa og vel så det. Dårlig flyvær er det uansett.

                      Ser ut som dette kan være bra ? Da kan man jo slippe ombygging ved at samme propelldiameter blir brukt.:
                      Motor: Max 400 XT / 7X5" / 8 celler NiMh / rimelig Thunderbird forsyning = kraft 350 g
                      Får tro at dette er endel mer en det som leveres av den standard 480 børstemotor som sitter i. Er det bare å legge den på kjøkkenvekta, prøve å få den til å hovre og så lese av vektreduksjonen ?

                      mvh
                      primera

                      Comment

                      Working...
                      X