Unconfigured Ad

Collapse

seilflygondol; hvilken motor?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Flamingooo
    • Feb 2007
    • 93

seilflygondol; hvilken motor?

Tenkte å montere en elmotor i gondol på min flamingo (VS 280cm, v 2,5 kg), og ser at mye har skjedd inne elektromotorer og akku siden sist jeg sjekket (noen år nå ja ).

Jeg vil selvfølgelig ha det så lett som mulig, og lurer derfor på Lithiumbatterier; jeg trenger ikke all verden ampere da jeg jo bare skal opp.

Jeg forstår at børsteløse er mere effektive mht kraft/volt -og vekt regner jeg med.
    En elektronisk fartsregulator er vel heller ikke dumt..: Er det slik å forstå at det er ulike typer fartsregulatorer til børste og b-løse motorer; er disse kompatible den ene eller andre veien?

HAr der forslag til både børsteløse og børstemotorer til dette formålet?

Har dere noen favoritt netthandlere eller butikker i osloområdet?
    hva med auslandet?

Takk på forhånd!

F
  • jop002
    • Dec 2006
    • 188

se på de fire øverste her -- http://www.elefun.no/webshop/aspx/ka...66&itemref=319
    Mvh Jan Ulrik Opheim

Comment

• joo
      MFN Skribent
      • Nov 2002
      • 6936

Kommer litt an på hvor mye plass du har i motorgondolen din. Er det en beregnet på fuelmotor?

Børsteløse motorer har en effektivitet på nærmere 90% mens børstemotorene ligge på drøyt 50% generelt. Forskjellen er formidabel
      På børsteløse motorer MÅ du ha en fartsregulator (ESC) til formålet, ellers får du ikke motorene til å gå i det hele tatt. Der er tre ledninger til motorene, og den styres med firkantpulser fra ESCen for å regulere farten. Det nytter ikke å bare tilsette DC slik du kan med børstemotorer...

Hvis der er bra med plass rundt motoren når den sitter i gondolen kan du bruke både inrunnere og outrunnere. Er det trangt, slik som det er i nesa på mange seilfly bør du se etter inrunnere siden huset på disse motorene står i ro. På outrunnere roterer huset så du må ha plass til å legge kablene et stykke unna motoren. Ellers risikerer du å gnage kablene i filler. Hvor stor propell det er plass til blir også en faktor. I denne effektklassen er det vanlig med 12-14-toms propellere, men har du ikke plass til så stor propell må du velge en motor med litt høyt turtall beregnet for mindre propellere.

Du skal ha en motor på 5-600 Watt (pga vekta på flyet). Av outrunnere er AXI mye solgt, gode motorer til en rimelig penge. 2826/12 passer vel Flamingoen... Hyperion er et annet merke som selger bra, men personlig liker jeg AXI langt bedre.
      Ellers er der et par merker som ikke er i den dyreste klassen men som er mye brukt i seilfly: Mega og Phasor. Phasor er rimeligere varianter av Mega... Her finner du inrunnere som er svært slitesterke og en god klasse bedre enn Hyperion f.eks. Mega AC 22/45/3E eller Phasor 45/3 bør være passende til ditt bruk, inrunnere begge to. Disse selges hos Thorbjørn&Kåre. Evt kan Griffin ha Phasorene, men jeg tror der er tomt. Dette er en motor du kan putte i nesa på et nytt seilfly-prosjekt senere og ha glede av i mange år. LiPo på 3S - 4S som takler drøyt 30A som drivkilde...
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Flamingooo
        • Feb 2007
        • 93

Tusen takk for utfyllende svar.

Originally posted by joo
        Kommer litt an på hvor mye plass du har i motorgondolen din. Er det en beregnet på fuelmotor?...
        Jeg lager den selv- så jeg anpasser den etter motoren

Originally posted by joo
        I denne effektklassen er det vanlig med 12-14-toms propellere, men har du ikke plass til så stor propell må du velge en motor med litt høyt turtall beregnet for mindre propellere....

Du skal ha en motor på 5-600 Watt (pga vekta på flyet). Av outrunnere er AXI mye solgt, gode motorer til en rimelig penge. 2826/12 passer vel Flamingoen... Hyperion er et annet merke som selger bra, men personlig liker jeg AXI langt bedre.
        jeg hadde tenkt meg en flerbruksmotor som jeg også kan feste i et el-fly; så jeg går nok for en turtallsvillig.

Originally posted by joo
        Ellers er der et par merker som ikke er i den dyreste klassen men som er mye brukt i seilfly: Mega og Phasor. Phasor er rimeligere varianter av Mega... Her finner du inrunnere som er svært slitesterke og en god klasse bedre enn Hyperion f.eks. Mega AC 22/45/3E eller Phasor 45/3 bør være passende til ditt bruk, inrunnere begge to. Disse selges hos Thorbjørn&Kåre. Evt kan Griffin ha Phasorene, men jeg tror der er tomt. Dette er en motor du kan putte i nesa på et nytt seilfly-prosjekt senere og ha glede av i mange år. LiPo på 3S - 4S som takler drøyt 30A som drivkilde...
        børsteløse motrorer er et nytt blad for meg. Ser at de har samme typenummer men med forskjellige tall etter (Hyp GS 2220-04 ,-06 , -10 osv) de ser for meg ut til å ha samme effekt; hvilken relevanse har disse tallene?

Regner med det er noen for og ulemper med out og inrunners; skulle tro det er mere moment på inrunner- er det rett forstått?

Takk igjen; nå blir det fluging på jordene...

Comment

• Flamingooo
          • Feb 2007
          • 93

Har lett litt rundt etter de spesifikasjonene jeg fikk og dumpet innom disse sidene;

Phasor 15-4 er jo adskillig mindre enn den over foreslått, men i følge disse sidene så: "Brushless-Antrieb für Modelle bis ca. 2800 g", og det burde vel holde for en smekker flamingo.
          På samme siden finner jeg:
          Hacker A30-28S

den er anbefalt til en akrosak, men det heter:"Dieser Außenläufer ist mit einer Eingangsleistung von 150 - 200 W für Motormodelle bis 1500 g und Segler bis 2000 g geeignet."
          så det kan være i minste laget, men er man forsiktig med høyderoret så; er jo en rimelig motor, så jeg vil gjerne høre om noen har erfaringer med merket.

Comment

• william123
            • May 2005
            • 2330

Originally posted by Flamingooo
            børsteløse motrorer er et nytt blad for meg. Ser at de har samme typenummer men med forskjellige tall etter (Hyp GS 2220-04 ,-06 , -10 osv) de ser for meg ut til å ha samme effekt; hvilken relevanse har disse tallene?

Regner med det er noen for og ulemper med out og inrunners; skulle tro det er mere moment på inrunner- er det rett forstått?
            typenummerene på børsteløse motorer er lett og forville seg på, bare så det er sagt
            generelt så bruker de forskjellige fabrikantene ca de samme målene. tallene på motoren er nemlig må på forskjellige deler i motoren. på Hyperion motorene så er de første to sifrene diameteren på statoren, do to neste sifrene er lengden på statoren, og de to siste er hvor mange viklinger motoren har. færre viklinger gir et høyere Kv (Kv = antall omdreininger i minuttet pr. V)

unntaket her er Nippy Blanck motorene. kan ta Nippy 0508/73 som eksempel. der står de to forste sifrene for hvor mange A motoren tåler konstant, de to neste for hvor mange NiCd celler motoren tåler og de to siste er Kv (73x10=730)

så i dette eksemplet så er statoren på Hyperion 2213/20 22mm lang, 13 mm i diameter, og motoren har 20 viklinger, og 20 viklinger resulterer i et Kv på 1025. men dette med Kv er noe som endrer eg fra motor til motor, og to motorer av forskjellig størrelse med samme Kv snurrer ikke like fort.

det er fordeler / ulemper med innrunnere og outrunnere ja. fordelene med innrunner er at de som oftest har høyere effektivitet en outrunnere, og som Joo sa så kan de monteres i trange flykropper fordi ledningene kommer ut bak. ulempene med innrunner er at de som regel har et mye høyere Kv en outrunnere. derfor trenger disse motorene girboks for ikke å bli overbelastet. girboksen stjeler litt effekt (kommer an på girboks) og bråker mer. personlig så synes jeg lyden av innrunner er kul! girbokser skal forøvrig også smøres og de trenger litt vedlikehold.
            de motorene Joo nevnte kan kjøres direkte uten girboks pga lavt Kv

ulemper med outrunnere er som sagt monteringen, og litt lavere effektivitet. fordelene er at man slipper girboks, og kan dra store propeller pga stort dreiemoment. outrunnere er vedlikeholdsfri.

håper dette hjalp
            William Jul Ringkjøb
            Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• william123
              • May 2005
              • 2330

Phasor 15-4 er jo adskillig mindre enn den over foreslått, men i følge disse sidene så: "Brushless-Antrieb für Modelle bis ca. 2800 g", og det burde vel holde for en smekker flamingo.
              På samme siden finner jeg:
              Hacker A30-28S

den er anbefalt til en akrosak, men det heter:"Dieser Außenläufer ist mit einer Eingangsleistung von 150 - 200 W für Motormodelle bis 1500 g und Segler bis 2000 g geeignet."
              så det kan være i minste laget, men er man forsiktig med høyderoret så; er jo en rimelig motor, så jeg vil gjerne høre om noen har erfaringer med merket.
              de motorene du linker til er dessverre små. flyet vil holde seg i luften og kanskje stige såvidt. ville heller kjøpt en større motor slik at flyet kommer seg opp til termikken
              du sier du lager motorgondol selv, og kan dermed tilpasse innrunner / outrunner. jeg ville godt for outrunner siden de som regel er litt billigere (glemte det i forrige posten min)

en Axi 2820/12 eller 2826/10 vil passe flyet fint. mest moro får du med 2826/10 da den er litt større og kraftigere. koster rundt 7-800 kr. på denne motoren så passer 12-13" propeller med 6-8" i pitch.
              William Jul Ringkjøb
              Bodø MFK

Comment

• Celtic-Griffin
                • Oct 2004
                • 873

One possibility is to mount a ducted fan instead of a gondola - some of the suitable fan units come with e housing (Motor cover) which may be mounted directly on top of the fuselage.
                Ken Bates
                Never Mind the Label

Comment

• Flamingooo
                  • Feb 2007
                  • 93

to av dere foreslår axi 2826/xx; får kanskje høre når gammelhundene gjør...

men ifølge http://www.bnhof.de/~ho1645/aximsort.pdf
                  genererer den opp til 688 Watt - nesten en HK jo!!!
                  er jo ikke acro jeg skal fly med glideren!!

men på vindstille dager.....

så er det bare å finnene fornuftig plass å handle. Handler gjerne på nett og regner med at det fort er billigere i auslandet ( er heller ikke toll på elektro-varer, såvidt meg bekjent); erfaringer?

vurderer Lenger http://www.lenger.de/cgi-bin/neu_web_store.pl ; har sett deres nettbutikk noen år nå og de virker solide- noen som har handlet der?

PS vet at jeg kan bruke søk-funks...

Comment

• william123
                    • May 2005
                    • 2330

2826 serien kan generere over en HK, men den trenger ikke gjøre det. alt kommer an på hvor mange celler batteriet er på, og propell.
                    William Jul Ringkjøb
                    Bodø MFK

Comment

• Celtic-Griffin
                      • Oct 2004
                      • 873

[QUOTE=

så er det bare å finnene fornuftig plass å handle. Handler gjerne på nett og regner med at det fort er billigere i auslandet ( er heller ikke toll på elektro-varer, såvidt meg bekjent); erfaringer?

[/QUOTE]

Sorry to disagree with you Flamingooo but if you do your sums right you will find that this supposition is not correct.
                      Ken Bates
                      Never Mind the Label

Comment

• Flamingooo
                        • Feb 2007
                        • 93

Originally posted by Celtic-Griffin
                        Sorry to disagree with you Flamingooo but if you do your sums right you will find that this supposition is not correct.
                        Don't be sorry; I'm happy you do!
                        - seeing you are a vendor of these buzzy things; if you can match the prices abroad, I'm more than happy to direct my order your way...

PM me your suggestions, prices and sum totoal.

Comment

• joo
                          MFN Skribent
                          • Nov 2002
                          • 6936

Forhandlerne har ikke lov å operere med prisene sine på Forumet, regler...

Men ser at hos Langer koster motoren 87,50 Euro, som blir 704 norske kroner. Ikke regn med at dem drar av noe VAT. Så skal det betales moms (men ikke toll) så prisen blir 880.- pluss frakt som også kommer moms på. Dessuten får du nok et fortollingsgebyr på litt mindre enn en hundrelapp.
                          Vet at den blir en 50-lapp billigere om du kjøper den her på berget, tollgebyr ikke medregnet
                          Regulator koster 300-1.500.- etter hva du velger.

Selv om den minste Phasor-motoren "reklamerer" med at den klarer Flamingoen din vil den, som andre sier, være så svak at du ikke blir fornøyd. Med en Mega 22/45/3 eller en Phasor 45/3 (eller en AXI 2826/12) har du så mye effekt at du blir fornøyd! Du trenger ikke ta ut all effekten. Belast med det du trenger, bruk bare mindre propell enn max motoren klarer.
                          Alle motorene kan levere opptil 750 Watt, men det er med max anbefalt spenning inn og max strøm. Hvis du setter den i en .40-modell senere har du passe med guffe til acro, og så lenge motoren ikke er med i en crash varer den nesten uendelig!

Og så må du handle klappropell til seilflybruken.
                          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Flamingooo
                            • Feb 2007
                            • 93

Takk igjen for innspill!

Originally posted by joo
                            Forhandlerne har ikke lov å operere med prisene sine på Forumet, regler...

Men ser at hos Langer koster motoren 87,50 Euro, som blir 704 norske kroner. Ikke regn med at dem drar av noe VAT. Så skal det betales moms (men ikke toll) så prisen blir 880.- pluss frakt som også kommer moms på. Dessuten får du nok et fortollingsgebyr på litt mindre enn en hundrelapp.
                            Vet at den blir en 50-lapp billigere om du kjøper den her på berget, tollgebyr ikke medregnet
                            Regulator koster 300-1.500.- etter hva du velger.
                            Celtic legger ingenting på forumet....
                            Lenger trekker i fra tysk Moms: (Zoll (betrifft nur Länder außerhalb der EU): Wir versenden die Ware zum Netto-Preis, d. h. abzüglich der deutschen Mehrwertsteuer, die zur Zeit 16 % beträgt.)

I alle tilfelle er jeg, som sagt, bare glad om jeg kan bestille fra et sted på berget :
                            siden du har lagt ut priser her, prøver jeg det samme:
                            Regler Jeti Jes 40-3P Opto 26-0009 96.90 Euro ; 96.90 Euro

E-Motor AXI 2826/10 10-0045 87.50 Euro ; 87.50 Euro

Prop-Mitnehmer Model Motors AXI 22xx Heckmontage 10-0037 16.50 Euro ; 16.50 Euro

Gesamtkosten (ohne Versandgebühren) = 200.90 Euro

frakt:
                            (Päckchen Vorkasse):14.- €
                            eller
                            (Pakete (Länge bis 1750 mm, Spw. bis 3700 mm oder Gew. bis 10 kg) Vorkasse): 19.50 €
                            som gir:
                            200.90 / 1.16 = 173.2 €->
                            173.2 + 19.50 = 192,7 ; legger til moms; (24 % =x1,24)=> 238,95 € x 8.11 = 1937,88 Kr
                            og legger til 70 til tullen og kommer frem til 2007,88 Kr i hånden...

Er det like rimelig (eller et par hundrelapper mer) i norge er jeg ikke itvil om at jeg foretrekker dette.

PS; nå sjekket jeg kun Lenger,og det er vel ikke sikkert de er billigst i verden

Originally posted by joo
                            Selv om den minste Phasor-motoren "reklamerer" med at den klarer Flamingoen din vil den, som andre sier, være så svak at du ikke blir fornøyd. Med en Mega 22/45/3 eller en Phasor 45/3 (eller en AXI 2826/12) har du så mye effekt at du blir fornøyd! Du trenger ikke ta ut all effekten. Belast med det du trenger, bruk bare mindre propell enn max motoren klarer.
                            Alle motorene kan levere opptil 750 Watt, men det er med max anbefalt spenning inn og max strøm. Hvis du setter den i en .40-modell senere har du passe med guffe til acro, og så lenge motoren ikke er med i en crash varer den nesten uendelig!

Og så må du handle klappropell til seilflybruken.
                            Ja, jeg tror jeg går for en axi eller phasor... finner jo fine tabeller med hva man kan regne med ved forskjellige oppsett av prop og akku; blir nok gøy dette; når det gjelder klppropell, så blir det jo litt mikkel med gondol; men det går vel det óg

F
                            Last edited by Flamingooo; 20-02-07, 19:02.

Comment

• william123
                              • May 2005
                              • 2330

Prop-Mitnehmer Model Motors AXI 22xx Heckmontage 10-0037 16.50 Euro ; 16.50 Euro
                              dette monterings settet passer ikke til 28XX serien, men til 22XX serien. bestill til 28XX
                              William Jul Ringkjøb
                              Bodø MFK

Comment

Working...