Announcement

Collapse
No announcement yet.

Litet amperemeter til å måle strømtrekket?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Litet amperemeter til å måle strømtrekket?

    Er det noen som vet om ett lite hendig amperemeter som jeg kan lodde på mine standardkabler for å måle strømtrekket på det oppsettet jeg nå har ?
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

  • #2
    Må du lodde?? Bare å måle med en vanlig Fluke som test....?
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Nei, men tenkte jeg kunne lage meg ett amperemeter duppeditt jeg kan måle trekket med de forskjellige oppsetene på de forskjellige flya og som kunne liggi i kassa.
      ____________________________
      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

      Comment


      • #4
        Lag to ledninger med samme pluggene (han og hun) som du bruker til batteriene dine. Klipp av den ene ledningen og sett endene inn i en sukker bit (en sukker bit leder til hver lednings ende). Du ha nå ett fiks ferdigt uttak for ett amper meter type Fluke, el. liknende. Bare pass på att ampermeter delen toler det strømtrekket du forventer (og litt til). Sett prøve ledningene fra multimeteret (el, ampere meteret) i sukkerbiten og skru lett til. Nå går strømmen i den ene ledereren igjennom amperemeteret. og du kan gasse og lese av samtidigt uten å måtte holde noen ledninger (obs. du måler kun statisk belastning på denne måten).
        Gert Hildrestrand.
        Limets Venner.
        Valdres Flyklubb Modell

        Famous last words? Hey watch this!

        Comment


        • #5
          Et vanlig multimeter måler bare inntil 10A. Trenger du mer så kan en Fluke-tang være en mulighet, men de er dyre. Se Fluke testverktøy er svaret på dine behov for det elektroniske, det elektriske, forebyggende vedlikehold for utvalg og ShieldSquare Captcha for priser. Elfa har andre merker enn Fluke, mend et billigste jeg fant var 1.400,-

          Jeg har en såkalt "Kowalski-shunt" som rett og slett er en spole bestående av en leder med 1 milliOhm motstand. Jeg kobler denne inn i en leder i kretsen og måler spenningsfallet over den. Hver milliVolt i spenningsfall gir 1A i strøm. Det krever et Voltmeter som måler milliVolt eller mindre. Min shunt kostet meg den nette sum av 50 kroner. Jeg kjøpte denne i 1997, vet ikke hvem som selger i dag.

          Ellers har Astro sitt Super Whattmeter som gjør alt du trenger. Se Astro Flight, Inc. | Page 1 of 3.
          Anders Valland
          Trondheim

          Comment


          • #6
            Fant Kowalski'en hos New Creations.

            Se 404 - File or directory not found.
            Anders Valland
            Trondheim

            Comment


            • #7
              Originally posted by Mossie69
              Jeg har en såkalt "Kowalski-shunt" som rett og slett er en spole bestående av en leder med 1 milliOhm motstand. Jeg kobler denne inn i en leder i kretsen og måler spenningsfallet over den. Hver milliVolt i spenningsfall gir 1A i strøm.
              Fikk på øret her at trådens opphavsmann ikke helt var med på hvorfor man da får et resultat i ampere(A), så jeg gir en kort forklaring her (dette er også grovt forklart i artikkelen: Batterier - Bruk og stell).

              Basis for dette er en enkelt og grunnleggende formel, Ohms lov(formel). Denne "sier" at: spenning(volt) = støm(ampere) x motstand(ohm) (U=IxR)

              Hvis man snur litt på denne (ved å dele på motstanden), får man at: støm(ampere) = spenning(volt) / motstand(ohm) (I=U/R).

              Hvis man nå putter inn verdiene Mossie69 refererer til får vi:

              Stømmen blir da = antall millivolt (1 millivolt er like 0,001 volt) / 1 milliohm.

              Setter du f. eks. inn 20 millivolt får du 20 A.

              Comment


              • #8
                Takk takk folkens, det demrer litt for en stakkars skrekkslagen strømhater.....


                PS Klaus sitt råd om tangamperemeter droppet jeg..............................
                ____________________________
                Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                Comment


                • #9
                  Electric Flight Equipment (Home - El Fly) i Danmark selger et noe billigere tang-ampéremeter enn de på ELFA. ca. 500,- Kr tror jeg. Inntil 200A DC

                  Men de fra ELFA er nok noe mindre fysisk, og måler både DC og AC. Ser i site nyhetskatalog at de selger en åpen "gaffel-type".


                  Ole André

                  Comment


                  • #10
                    Det er i dag vanlig med multimeter som måler intil 20A (mitt eget t.d) og det rekker greit til 480 motorer o.l. (12/15A i strøm trekk).
                    Egentlig er ett shunt amperemeter å anbefale da det ikke kan overbelastes (kommer kansje litt ann på shuntet da) og forsåvidt hendigt og bruke til en rimelig penge.
                    Gert Hildrestrand.
                    Limets Venner.
                    Valdres Flyklubb Modell

                    Famous last words? Hey watch this!

                    Comment


                    • #11
                      Siden vi først er inne på shunt amperemeter så har jeg ett spørsmål om hvordan en beregner shuntet sin størrelse når ampere trekket ligger i området 0-100A?
                      Altså hvordan finne en shunt som kan belastes med intil 100A og samtidigt ha en stabil motstand som kan brukes til ett fastmontert voltmeter (shunt amperemeter)?
                      Gert Hildrestrand.
                      Limets Venner.
                      Valdres Flyklubb Modell

                      Famous last words? Hey watch this!

                      Comment


                      • #12
                        Jeg skulle tro at så lenge du kan kjøre 100 A gjennom shuntet uten å varme det noe særlig så burde motstanden være nogenlunde konstant. Såvidt jeg har forstått er motstanden i en lyspære ulineær pga. oppvarmingen av tråden.

                        Problemet kan unngås ved kjøling, f.eks. legge den i isvann.
                        Anders Valland
                        Trondheim

                        Comment


                        • #13
                          Ved en strøm på 100A og en shunt på 1mohm så vil det omsettes 10W i shunten, og det vil nok varme den opp noe. Om den endrer motstand ved temp-forandring burde stå i databladet for shunten.

                          Ole André

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Vingemutteren
                            Det er i dag vanlig med multimeter som måler intil 20A (mitt eget t.d) og det rekker greit til 480 motorer o.l. (12/15A i strøm trekk).
                            Egentlig er ett shunt amperemeter å anbefale da det ikke kan overbelastes (kommer kansje litt ann på shuntet da) og forsåvidt hendigt og bruke til en rimelig penge.
                            Det er vel en shunt i et multimeter også......! 20A-begrensningen ligger uansett i sikringen (ved siden av batteriet i Fluke`n).
                            Tror det enkleste hadde vært å benytte et gammelt "viserinstrument" med innebygd shunt hvis du hadde funnet noe sånt bortgjemt et eller annet sted, f.eks i gamle ladelikerettere for DC-systemer. Kanskje jeg skal myyyse litt på jobben.....?
                            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                            Comment


                            • #15
                              Heisann

                              Biltema har meget egnede tangamperemetre til dette bruket
                              Artikkel nr. 15-275 til ca kr. 700 har i tillegg flere nyttige funksjoner for elmodelling:
                              1. Måling av motstand, gjennomgangstester med lyd.
                              2. Måling av spenning, like og vekselspenning.
                              3. Temperaturmåling (hvor varmt ble batteriet????) Sensor medfølger
                              4. Peak hold for de som trenger akkurat det ++ mere.
                              5. TANGAMPEREMETER
                              ---------
                              Til vurdering av elektrooppsett er tangamperemeter det eneste brukbare. Kort og greit! Glem andre løsninger.
                              ---------
                              Hilsen
                              Per

                              Comment

                              Working...
                              X