Unconfigured Ad

Collapse

Noen som har bygd CDROM motor ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • affa
    Administrator
    • Jul 2002
    • 5877

Noen som har bygd CDROM motor ?

Jeg går med ett lite nytt depronprosjekt hvor jeg trenger en motor som veier under 20 gram og trekker godt for 3D flygning.

Er det noen som har prøvd å lage en flymotor ut av gamle CDROM motorer ? Ser at det har kommet ganske langt i utviklingen på nettet, men lurte på om noen her hjemme på berget har prøvd?

Eller om noen har gode tips på andre alternativer under 20 gram ?

Jaggu har jeg det! Gutta i Vingen RC har vist gjort dette med godt resultat: http://193.215.54.10/vingen/tips/ele...om/cd_del1.htm

Comment

• LN-WNH
      • Dec 2003
      • 426

Hei
      Jo jeg har bygd CD rom motor som virker i prakis. Prestanda:
      Statisk: >280 < 310 gram
      Prop: 9 * 4,5
      Celler: NiMh
      Antall: 8
      Amp: >6,1
      Vekt: 32 gr. ex feste
      Den står nå i en depronmodell av PT 17 Stearman. Vsp ca 70 cm.Vekt 342 gram alt inklusive.
      Kommentar:
      Jeg har slaktet et utall av CDromdrive og funnet få brukbare. Men et 48 spin fra Samsung med typenr. SC-148 er meget brukbart. Det kan faktisk brukes direkte uten omvikling og drar en 8*4 så det holder.
      Min utgave er basert på to slike, men jeg benyttet bare statorene og magnetene og mekket til resten med kulelager og det hele.
      Selve prosessen krever en dreiebenk så metoden min har vel ikke så stor interesse - den kan vi komme tilbake til -. Fordelen med denne løsningen var bl.a. at det ikke var nødvendig å kjøpe separate magneter selv om slike sikkert ville økt prestanda. Motoren kan vanskelig tilføres mere enn max 50 w over tid på grunn av varmgang. Om dette vil holde til "3D" innendørs er modellavhengig, men en 1 stk. Samsung SC-148 er nok det mest realistiske innenfor vekten du oppgir til 20 gram. Min motor skal vikles om til 3 * LiPo 700 i løpet av julen hehe...
      Vennlig hilsen Per

Comment

• Vingemutteren
        • Jul 2002
        • 2421

Nå begynner det jaggu å bli interesangt her på forumet.
        Gert Hildrestrand.
        Limets Venner.
        Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• Alfalfa
          • Jul 2002
          • 988

Jeg så flyet og motoren til Per i drift i Stavernshallen på søndag og hva mer annet en "wow!!!" kan jeg si..
          Det er første gang jeg har sett CD-ROM motor i praktisk bruk og det funket veldig bra!

Både fly og motor er meget fint laget!

Mvh.
          Geir O.

"Never get out of height, airspeed and ideas at the same time!"

Comment

• Dundee
            • Sep 2003
            • 15

Jaja, dette er interesangt...
            Jeg lurte på to ting: Hvor får man tak i slike motorer, og er det noen spesiel viklingstråd man må bruke?

En tig til:

Per Klepaker skrev:
            Men et 48 spin fra Samsung med typenr. SC-148 er meget brukbart. Det kan faktisk brukes direkte uten omvikling og drar en 8*4 så det holder.

Er denne motoren også børsteløs?
            mvh.
            Audun

Comment

• LN-WNH
              • Dec 2003
              • 426

Hei

Det er virkelig et godt spørsmål hvor man kan få tak i disse.
              Den som visste det!!!!!
              De jeg kom helt tilfeldig over to slike.

-----------
              Har noen av leserne - spesielt servicefolk innen data/IT hardware - noen glupe tips å dele med oss ???
              -----------

Hvis du får tak i en slik, og vil vikle om så kan du
              bruke 0.4 mm lakkisolert tråd (se Elfa katalogen) 15 tørn på hver av statorarmene ( 9 totalt). Dette er tilpasset 8 NiMi celler.
              Vikleprosedyre: Start på en vilkårlig arm, vikle denne -hopp så over to, vikle neste, hopp over to og vikle neste. Da er den ene fasen ferdig ( 3 stk.). Start neste fase på den første til høyre fra den du startet på første gang og fortsett som før til alle fasene er ferdige.
              Trådendene fra starten (3) skal koples til regulatoren, og trådendene fra slutten (3) skal koples sammen. (Stjernekopling)

Ja, denne CD rom motoren er børsteløs i likhet med alle de andre CD rom motorene.

hilsen
              Per

Comment

• Alfalfa
                • Jul 2002
                • 988

Ring eller stikk innom InfoCare, Elkjøp, Expert eller et annet sted hvor de selger/reparerer PC'er og deler spør om å få noen defekte cd-rom'er der..
                De må uansett levere det som e-avfall, så de er sikkert glad for å bli kvitt noe!

Mvh.
                Geir O.

Comment

• Dundee
                  • Sep 2003
                  • 15

Vikleprosedyre: Start på en vilkårlig arm, vikle denne -hopp så over to, vikle neste, hopp over to og vikle neste. Da er den ene fasen ferdig ( 3 stk.). Start neste fase på den første til høyre fra den du startet på første gang og fortsett som før til alle fasene er ferdige.
                  Trådendene fra starten (3) skal koples til regulatoren, og trådendene fra slutten (3) skal koples sammen. (Stjernekopling)
                  Skal man vikle ut, og vikle på utsiden inn igjen, eller skal man bare vikle utover og legge tråden inntil inn igjen?
                  Hvor stor er denne motoren i forhold til en Razor RZ350 Brushless?
                  mvh.
                  Audun

Comment

• LN-WNH
                    • Dec 2003
                    • 426

Hei

Det skal vikles i samme retning hele tiden, du kan gjerne stikke innom mellomliggende armer for å komme i riktig posisjon til neste vikling. Det viktige er å holde samme retning og å telle antall tørn.
                    ----------
                    Hele prosessen med motoren er godt beskrevet flere steder på nettet, bl.a. her

Der er også et vikleskjema lagt ut. Jeg har brukt stjernekopling.
                    ----------
                    Generelt:
                    CDrom motorene kom fram som ide for et par år siden i forbindelse med lette innendørsmodeller med børsteløse motorer. Disse var ønsket av flere grunner, der hensynet til minst mulig elektromagnetisk støy og høy virkningsgrad var viktigst. Motorprodusentene har den senere tid registrert dette økende markedet for indoor/slowflyers og satt i gang produksjon av motorer til dette formålet
                    Her i Norge har Thorbjørn & Kåre tatt inn en av flere aktuelle kandidater,nemlig Typhon 6 og Typhon 15 hvorav den første synes godt eget til formålet.
                    http://www.edogfight.com/Catalog_pag...rBrushless.htm kan man leste mere om disse og det finnes også en test på dette stedet.
                    Også El-flight i Danmark http://www.el-fly.dk/start.htm har slike motoralternativ som kan sjekkes ut.

Mini LRK 20 (eller den nyere versjon av denne) finnes også. Desverre har jeg har ingen god link for øyeblikket, men ta en titt på
                    http://www.lipoly.com/videos.htm.

Det går også an å søke på Mini LRK 20 (google) eller snoke rundt på nettet.
                    ----------
                    Konklusjon:
                    På en måte har tiden løpt fra CD rom motorer - hvis en da ser bort fra slike som meg - trassige og som absolutt må gjøre alt selv !! heheh. For å lære på den tunge måten....

Jeg har forøvrig en Typhon 6 i bestilling..... jeg klarte jo å nå målet mitt og da er jeg fornøyd kjøper av et ferdig produkt....... HEHEHE

mvh

Per

Comment

• LN-WNH
                      • Dec 2003
                      • 426

Oops
                      Så glemte jeg å svare at jeg ikke kjenner den motoren du nevner, men den jeg lagde veier rundt 30 gram , har en diameter på 30 mm og bygger ca 35 mm i dybden.

mvh
                      Per

Comment

• affa
                        Administrator
                        • Jul 2002
                        • 5877

Hei Per !

Har du bygd og prøvd ut noe mer på din Samsung 148 motor ?

Jeg har skaffet 2 slike CD-ROMER nå...........

Comment

• LN-WNH
                          • Dec 2003
                          • 426

Heisann
                          Jo, jeg har jobbet litt videre med saken.
                          UltraMicro har en CDR til utprøving beregnet på Vertigo mini. Jeg skal bygge en slik Vertigo de nærmeste dagene og teste en tilsvarende motor.
                          Egentlig er det bare statorene igjen fra Samsungdrevet, resten er dreiet nytt, også magnetene er byttet ut. Jeg fløy en slik i min nå permitterte PT 17 og det gikk helt greit. Flyvekten var desverre på 350 gr. så det ble ikke den store susen. Vekten på disse to motorene er nå nede i ca 20 gram exkl. feste og prop.adapter, og thrust på omlag 250 gram (7*4) litt avhengig av vikling og LiPo batterioppsett. Utfordringen er strømuttrekket og optimale viklinger/kopling og magneter er helt avgjørende. Det gjenstår nok litt mere arbeide.

Hvor fikk du tak i drev?
                          Er det flere tilgjengelig?
                          Samsungdrevet er definitivt det beste jeg har vært borti.
                          Per

Comment

• affa
                            Administrator
                            • Jul 2002
                            • 5877

Oki, men det finnes håp ihvertfall

Det ene drevet har jeg byttet til fra en kamerat og det andre fant jeg på jobben. Har søkt litt, men ikke lett å finne noen fler, desverre.

Comment

• OAK
                              • Jul 2002
                              • 863

@Per Klepaker: Ser ut som da har prøvd litt forskjellig. Har du prøvd motoren fra Aircraft-World?

Jeg har et par slike liggende og N44 og N45 magneter (5x5x1, selges også av Aircraft-world). Dreier ny "klokke", propelladapter, motorfeste osv selv.

Tenkte jeg skulle se hva jeg kan få til av dette....tiltenkt min Shockflyer som straks ankommer i posten. Det er mange "over dammen" som bruker dette nå.

Har du noen bra kilder til vikletråd, og kulelager?

Har allerede bestilt en AXI 2208/34 som skal brukes i Shockflyeren, men etterhvert kunne det vært aktuelt å satt inn en CDROM-motor da denne er noe lettere. (selv om AXI'en er temmelig lett...43g tror jeg).

Ole André

Comment

Working...