Unconfigured Ad

Collapse

Hvordan måler jeg strømtrekk...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kingfisher
    • Feb 2006
    • 833

Hvordan måler jeg strømtrekk...

en børsteløs motor trekker? Man må vel "koble" seg inn på en av lederene på batterisiden med et multimeter og måle antall ampere ved belastning? I såfall, hvordan får en til det når en bruker Deans kontakt? Må jeg lodde av en av lederene?

Samme spørsmål gjelder hvordan å måle watt.

Stein
  • ofremmi
    • Sep 2002
    • 490

Hei
    For små motorer som trekker lite strøm (<10A) går det greit å koble inn et amperemeter (multimeter) på den ene ledningen fra batteriet. Stort sett så kan slike (håndholdte) maksimalt måle 10A. Du kan jo lage en liten sjøteledning med en hun og en han deans-plugg i hver ende, og to bananplugger på den ene lederen som du så kobler til amperemeteret, slik :

Batt
    | |
    | |
    | -----
    | A
    | -----
    | |
    | |
    Esc

For kraftigere systemer er det såkalt tang-amperemetere som gjelder. De har en slags tang som du lukker rundt EN av lederne fra batteriet. Jeg har en som gjør om den målte strøm'en til en spenning som jeg så måler med et multimeter. Det finnes flere som viser den målte strøm'en direkte. Husk at du må ha en som kan måle likestrøm (DC).
    Last edited by ofremmi; 20-04-07, 05:02.
    www.ofremmi.info

Comment

• Kingfisher
      • Feb 2006
      • 833

Originally posted by ofremmi
      For kraftigere systemer er det såkalt tang-amperemetere som gjelder. De har en slags tang som du lukker rundt EN av lederne fra batteriet. Jeg har en som gjør om den målte strøm'en til en spenning som jeg så måler med et multimeter. Det finnes flere som viser den målte strøm'en direkte. Husk at du må ha en som kan måle likestrøm (DC).
      Tittet innom www.elfa.se og det var lite DC, og mye AC.
      De koster jo litt også.
      Stein

Comment

• flarssen
        • Jan 2005
        • 1842

Anbefaler disse, koster litt men er verdt hver eneste krone!
        Kan brukes mens du flyr også.

Fred Larssen

Comment

• affa
          Administrator
          • Jul 2002
          • 5878

Kjøp deg en Micrologger med utstyr sol flarssen anbefaler. Ikke så ille i pris og da har du alt du trenger. Jeg har hatt utstyret til test og det har fåttt kjørt seg i flere modeller. Testen slippes ganske snart..............

Comment

• Torstein
            • Nov 2005
            • 344

Fattigmannsløsning (40 kr): http://www.biltema.no/products/produ...&iItemId=77439

Plukk ut shuntmotstanden og benytte et voltmeter for å få en meget god avlesning. Du kan dermed måle strømtrekk opp til 60A (minst) for kr 40 med en nøyaktighet på desimaler av Ampere. Selvsagt kan du også benytte den umodifisert.
            Last edited by Torstein; 20-04-07, 07:11.

Comment

• Kingfisher
              • Feb 2006
              • 833

Originally posted by affa
              Kjøp deg en Micrologger med utstyr sol flarssen anbefaler. Ikke så ille i pris og da har du alt du trenger. Jeg har hatt utstyret til test og det har fåttt kjørt seg i flere modeller. Testen slippes ganske snart..............
              Micrologger har jeg allerede 2 av, fast installert i 2 heli.
              Nå skulle jeg måle strømtrekket på et ikke montert oppsett.
              Så en fin, men dyr sak, som heter Kyorittsu, eller noe slikt. Et multimeter, med liten DC strømtang.

S

Comment

• flarssen
                • Jan 2005
                • 1842

Bruker dette fra Biltema. Det fungere greit nok.
                Fred Larssen

Comment

• jijohans
                  • Dec 2005
                  • 1169

Originally posted by flarssen
                  Bruker dette fra Biltema. Det fungere greit nok.
                  http://www.biltema.no/products/produ...?iItemId=91949
                  Har sett litt på dette...Er det nøyaktig? Kvalitet? Er kun vant med Fluke sine instrumenter men et DC A-meter koster jo flesk + at de er litt i størrste laget...
                  -Jim Johansen-
                  Flyklart:
                  Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                  Under construction:
                  Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

Comment

• esmel
                    • Dec 2004
                    • 2830

Originally posted by affa
                    Micrologger har jeg allerede 2 av, fast installert i 2 heli.
                    Jeg syntes det er greit å bare feste denne sammen med batteriinnfestinga jeg... så er den enkel å plukke ut og flytte over i andre modeller, eller bruke som "testbenk". Ser ikke vitsen i å kjøpe tangamperemeter i tillegg, som koster mer enn denne saken..

Målte to modeller etter hverandre i går. Tok kanskje 30 sekunder ekstra å flytte den over..
                    Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• flarssen
                      • Jan 2005
                      • 1842

Originally posted by jijohans
                      Har sett litt på dette...Er det nøyaktig? Kvalitet? Er kun vant med Fluke sine instrumenter men et DC A-meter koster jo flesk + at de er litt i størrste laget...
                      Jeg har sammenlignet litt med et powermeter fra E-flite og de var nokså enige.
                      Til dette formålet spiller det vel ikke så stor rolle om det skulle bomme med en desimal eller to
                      Fred Larssen

Comment

• andersh
                        • Apr 2003
                        • 1734

Originally posted by nilste
                        en børsteløs motor trekker? Man må vel "koble" seg inn på en av lederene på batterisiden med et multimeter og måle antall ampere ved belastning? I såfall, hvordan får en til det når en bruker Deans kontakt? Må jeg lodde av en av lederene?
                        Jeg har et Hyperion Emeter jeg bruker til all måling "i benk", eller på bakken. Fantastisk verktøy med deansplugger rett på shunten (for de som liker det...).

Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
                        rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                        Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                        Byggeblog for Eurosporten
                        Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

Working...