Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare oppgi brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
en børsteløs motor trekker? Man må vel "koble" seg inn på en av lederene på batterisiden med et multimeter og måle antall ampere ved belastning? I såfall, hvordan får en til det når en bruker Deans kontakt? Må jeg lodde av en av lederene?
Hei
For små motorer som trekker lite strøm (<10A) går det greit å koble inn et amperemeter (multimeter) på den ene ledningen fra batteriet. Stort sett så kan slike (håndholdte) maksimalt måle 10A. Du kan jo lage en liten sjøteledning med en hun og en han deans-plugg i hver ende, og to bananplugger på den ene lederen som du så kobler til amperemeteret, slik :
Batt
| |
| |
| -----
| A
| -----
| |
| |
Esc
For kraftigere systemer er det såkalt tang-amperemetere som gjelder. De har en slags tang som du lukker rundt EN av lederne fra batteriet. Jeg har en som gjør om den målte strøm'en til en spenning som jeg så måler med et multimeter. Det finnes flere som viser den målte strøm'en direkte. Husk at du må ha en som kan måle likestrøm (DC).
For kraftigere systemer er det såkalt tang-amperemetere som gjelder. De har en slags tang som du lukker rundt EN av lederne fra batteriet. Jeg har en som gjør om den målte strøm'en til en spenning som jeg så måler med et multimeter. Det finnes flere som viser den målte strøm'en direkte. Husk at du må ha en som kan måle likestrøm (DC).
Tittet innom www.elfa.se og det var lite DC, og mye AC.
De koster jo litt også.
Stein
Kjøp deg en Micrologger med utstyr sol flarssen anbefaler. Ikke så ille i pris og da har du alt du trenger. Jeg har hatt utstyret til test og det har fåttt kjørt seg i flere modeller. Testen slippes ganske snart..............
Plukk ut shuntmotstanden og benytte et voltmeter for å få en meget god avlesning. Du kan dermed måle strømtrekk opp til 60A (minst) for kr 40 med en nøyaktighet på desimaler av Ampere. Selvsagt kan du også benytte den umodifisert.
Kjøp deg en Micrologger med utstyr sol flarssen anbefaler. Ikke så ille i pris og da har du alt du trenger. Jeg har hatt utstyret til test og det har fåttt kjørt seg i flere modeller. Testen slippes ganske snart..............
Micrologger har jeg allerede 2 av, fast installert i 2 heli.
Nå skulle jeg måle strømtrekket på et ikke montert oppsett.
Så en fin, men dyr sak, som heter Kyorittsu, eller noe slikt. Et multimeter, med liten DC strømtang.
Har sett litt på dette...Er det nøyaktig? Kvalitet? Er kun vant med Fluke sine instrumenter men et DC A-meter koster jo flesk + at de er litt i størrste laget...
-Jim Johansen- Flyklart:
Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard Under construction: Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire
Micrologger har jeg allerede 2 av, fast installert i 2 heli.
Jeg syntes det er greit å bare feste denne sammen med batteriinnfestinga jeg... så er den enkel å plukke ut og flytte over i andre modeller, eller bruke som "testbenk". Ser ikke vitsen i å kjøpe tangamperemeter i tillegg, som koster mer enn denne saken..
Målte to modeller etter hverandre i går. Tok kanskje 30 sekunder ekstra å flytte den over..
Espen Melby
:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D
Har sett litt på dette...Er det nøyaktig? Kvalitet? Er kun vant med Fluke sine instrumenter men et DC A-meter koster jo flesk + at de er litt i størrste laget...
Jeg har sammenlignet litt med et powermeter fra E-flite og de var nokså enige.
Til dette formålet spiller det vel ikke så stor rolle om det skulle bomme med en desimal eller to
en børsteløs motor trekker? Man må vel "koble" seg inn på en av lederene på batterisiden med et multimeter og måle antall ampere ved belastning? I såfall, hvordan får en til det når en bruker Deans kontakt? Må jeg lodde av en av lederene?
Jeg har et Hyperion Emeter jeg bruker til all måling "i benk", eller på bakken. Fantastisk verktøy med deansplugger rett på shunten (for de som liker det...).
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment