Unconfigured Ad

Collapse

Hvor stor motor?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Krazy-K
    • Jul 2006
    • 339

Hvor stor motor?

Kan noen fortelle meg hvordan i alle verden jeg beregner effekten på en børsteløs motor?

Jeg har satt en ThunderTiger OBL 2928/09 i en Mini FuntanaX, men synes denne er litt slakk. Det holder for å fly vel og lenge, men vertikal stigning er en heller sørgelig affære. Jeg driver den med en eFlite 25 amp regulator, og 3-cellers lipo.

Her er spefisikasjonene på denne:
    Voltage range: 6~10 cells, 3x Li-poly
    KV rating: 920 RPM/V
    Max efficient current: 6~14A
    Shaft diameter: 3.175 mm / 0.125 in.
    Dimensions ø x L: 28.5 x 28.1 mm / 1.12 x 1.11 in.
    Weight: 54g

Mens produsenten anbefaler en E-flite Park 400 Brushless Motor with 4200Kv med en 6.6:1 gearbox. Hvordan finner jeg ut hvor mange Kv TT-motoren min er? Er det en formel å regne utfra, eller må jeg bare spørre hobbysjappa mi?

Modellen veier vel 900 gr.
    Last edited by Krazy-K; 25-04-07, 10:30.
    Kenneth Davidsen
  • Mossie69
    • Apr 2002
    • 684

Effekt er strøm multiplisert med spenning. P = U x I

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du spør om å regne ut Kv når du oppgir den selv....? Kv = 920 skriver du.
    Anders Valland
    Trondheim

Comment

• Krazy-K
      • Jul 2006
      • 339

Originally posted by Mossie69
      Effekt er strøm multiplisert med spenning. P = U x I

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du spør om å regne ut Kv når du oppgir den selv....? Kv = 920 skriver du.
      Nei det var vel ikke helt smart formulert

Produsenten anbefaler 4200 kv med 6,6:1 gear.
      Blir dette da så enkelt som 4200/6,6 = 636 kv? Eller?

I så fall er dette alt for slakt for modellen.

Og kan jeg enkelt bare se på antall kv for å kjøpe motor? Avhenger ikke dette av flere ting som spenning og antall celler i batteriet?

Spørsmålet blir i så fall, hvor stor motor trenger jeg får å dra Mini FuntanaX'n min på vel 900 gr rett til himmels?
      Kenneth Davidsen

Comment

• Mossie69
        • Apr 2002
        • 684

I prinsippet er det så enkelt...MEN...(du visste det kom).....hvilken propell skal snurres med den Kv'en?

Det hele henger sammen, og med lad Kv har du stor propell, øker du Kv så kan du enten gå ned èn - to størrelser på propellen eller akseptere høyere strømtrekk og kortere flytid.

Èn og samme propell trekker èn bestemt effekt (og dermed strøm) ved ett bestemt turtall. Forholdet mellom effekt og turtall er omtrent P = n*n, dvs. du skal ikke øke turtallet mye før strømtrekket blir veldig mye høyere.

Beklager at jeg ikke kan gi deg et eksakt svar (bruk den motoren og den propellen...) men dette burde ihvertfall kunne hjelpe deg hvis ingen andre har noe konkret å komme med.

Lykke til!
        Anders Valland
        Trondheim

Comment

• Krazy-K
          • Jul 2006
          • 339

Hjelpe ja ... Takker for et godt forsøk!

P = U x I
          Omtrent P = n*n

Høhh, der ramla jeg ut!

Tenkte å svinge en APC 11x5E på denne modellen.

Har vurdert en Hacker motor med ESC
          Hacker A30-16M og en
          Hacker X-40 Controller
          Evt. en Hacker A30-12L?

Kan dette være godt nok?
          Kenneth Davidsen

Comment

Working...