Unconfigured Ad

Collapse

Lineær UBEC 6V og for 6S ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kingfisher
    • Feb 2006
    • 833

Lineær UBEC 6V og for 6S ?

Jeg har en UBEC i dag, en såkalt switchet UBEC, og jeg mistenker denne for mitt clitching-problem.
    Nå har jeg forstått at en lineær UBEC er å foretrekke da den ikke lager støy på samme måte som en switchet.(har bare lest det, uten å forstå hvorfor)

Men finnes det i det hele tatt en lineær UBEC min. 30v inn og 6v ut, og som kan levere opp mot 5-6A?
    Jeg leter og leter, men har ikke funnet noe noen steder.

Stein
  • lipo
    • Aug 2006
    • 491

Originally posted by nilste
    Jeg har en UBEC i dag, en såkalt switchet UBEC, og jeg mistenker denne for mitt clitching-problem.
    Nå har jeg forstått at en lineær UBEC er å foretrekke da den ikke lager støy på samme måte som en switchet.(har bare lest det, uten å forstå hvorfor)
    Fra et støysynspunkt er lineære BECer bedre. Det som skjer med en switchet BEC er at strømmen slås av og på i full fart og på en slik måte at strømmen etter utjevning blir som ønsket.

Fordi strømmen gjennom ledningene hele tiden varierer kjapt så virker ledningene som antenne (det er faktisk akkurat sånn antenner virker). Det blir sendt ut et spektrum av forskjellig elektromagnetisk stråling (radiobølger).

ESCer virker på samme måten, men med mye kraftigere strømmer og endringer. En ESC vil derfor normalt være en større støykilde enn en switchet BEC.

Ulempen med lineære BECer er at de i må gjøre om elektrisk energi til varme.

Men finnes det i det hele tatt en lineær UBEC min. 30v inn og 6v ut, og som kan levere opp mot 5-6A?
    Fra 30V til 6V er det en differanse på 24V. Skal du ha 6A ut blir det 6A*24V=144W som skal gjøres om til varme. Switchede BECer har åpenbare fordeler i et sånt tilfelle. En dårlig designet switchet BEC kan i noen tilfeller forbedres med en eller flere kondensatorer.

Hvis du mistenker en switchet BEC som støykilde så les mitt siste innlegg i tråden om lengde på antenneldning, spesielt det om ferritring, men også det om å ha avstand fra støykilde til antenne.

Comment

• Kingfisher
      • Feb 2006
      • 833

lipo,

Mye fin informasjon og lærdom i svaret og linken din, i allefall for egen del.

Ang. ferrit-ringer: Jeg ser at dette kalles for toroid noen steder og består av ferrit, og noen av jernpulver. Noen av disse er også i varianter av "blokker" som en kan klipse på ledninger. Dette ser en jo ofte på pc-skjermkabler m.f.

Hva er da best å bruke i denne sammenhengen? Og har det noen nytte å bruke f.eks. en ferrit-ring på kabel mellom Ubec og RX? Det er jo ingen signalbærende ledere her.

Stein

Comment

• lipo
        • Aug 2006
        • 491

Ang. ferrit-ringer: Jeg ser at dette kalles for toroid noen steder og består av ferrit, og noen av jernpulver. Noen av disse er også i varianter av "blokker" som en kan klipse på ledninger. Dette ser en jo ofte på pc-skjermkabler m.f.

Hva er da best å bruke i denne sammenhengen?
        Toroid refererer til fasongen. Smultringer har toroid-fasong. Eller ring om du vil. Toroidfasongen er hensiktsmessig fordi den gjør at mest mulig av magnetfeltet holder seg innenfor kjernen. Blokkene du sikter til er ikke like effektive sånn sett, men det er mye enklere å klapse en slik blokk rundt en kabel enn det er å vikle ledning eller kabel rundt en toroid. For vårt formål hvor effektiv dempning for minst mulig vekt har høyere prioritet enn lettvinthet montering så er toriod det beste valget. Du trenger bare noen få viklinger av en servo-skjøteledning for å få god effekt.

Jernpulver er egnet for transformatorer. Du kan regne med at din switchede BEC inneholder en toroid-spole/transformator. Det er ikke umulig at den er laget av jernpulver. Men for støydempning har ferrit fordeler.
        Og har det noen nytte å bruke f.eks. en ferrit-ring på kabel mellom Ubec og RX? Det er jo ingen signalbærende ledere her.
        Det er ingen tilsiktede signaler den veien, men det er de utilsiktede signalene vi vil til livs. Nå er ikke jeg i stand til å si om din UBEC støyer den veien, men hvis den gjør det er en ferrit-ring et godt virkemiddel. En velplassert kondensator kan noen ganger være bedre, billigere og lettere.

Jeg ville først prioritere de ting som går på plassering, og da spesielt tenke over hvilken vei antenna går. Dessutene ville jeg være mer bekymret for ESC hvis jeg ikke hadde andre ledetråder.

Comment

Working...