Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare oppgi brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Ser i manualen på mange børsteløse esc'r det er beskrevet att ledninger til strømkilde IKKE kan forlenges noe særlig (ca 20 cm)Hva er grunnen til dette?
Grunnen til dette "teite" spørsmålet er att eg har lest en eller annen plass att man kan forlenge batteri ledningene frem til esc.blir ikke det samme greia da??
Alt som kan fjernstyres.
---------------------------------------------
The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
Steinar Kvarme.
Grunnen til at ledningene mellom batteri og ESC ikke skal forlenges noe særlig er at det økte spenningsfallet i ledningen ved lengre kabel vil gjøre at ESC'en tror den har mindre spenning å rutte med en hva som er tilfellet.
Kortere kabel->høyere spenning inn på ESC
Siden ESC trekker energi fra batteriet i pulser så vil spenningen bølge som bølger på en vannoverflate. Bølgene vil gå begge veier og når to bølger møtes dobles høyden (spenningen). Disse kalles spikes.
Disse spikes kan bli såpass store at spenningen overskrider grensen til de eletriske komponentene i ESC og du risikerer å ryke denne.
Jo lenger kabling og jo høyere strømtrekk i forhold til batteri det er jo mer forverres denne situasjonen.
----------------
Haldor
~~ If this is torture chain me to the wall ~~
Siden ESC trekker energi fra batteriet i pulser så vil spenningen bølge som bølger på en vannoverflate. Bølgene vil gå begge veier og når to bølger møtes dobles høyden (spenningen). Disse kalles spikes.
Disse spikes kan bli såpass store at spenningen overskrider grensen til de eletriske komponentene i ESC og du risikerer å ryke denne.
Den der må du nesten forklare nærmere, siden det faktisk er likespenning vi snakker om fra batteri og inn til ESC.
Ja har skjønt såpass att esc trekker strøm i pulser,men att den virket begge veier?hmm
men så til det eg ikke forstår.Hvorfor kan man da forlenge ledningene på batteriet uten att det gjør noe da.Pokkers greier att eg ikke klarer å huske hvor eg har lest dette.
Alt som kan fjernstyres.
Steinar Kvarme.
1 - Ja har skjønt såpass att esc trekker strøm i pulser,men att den virket begge veier?
2 - men så til det eg ikke forstår.Hvorfor kan man da forlenge ledningene på batteriet uten att det gjør noe da.Pokkers greier att eg ikke klarer å huske hvor eg har lest dette.
1 - Bølgene (spenningsvariasjonene, Volt) går/rir begge veier. Ikke strømmen.
2 - Batteri og strømkilde er samme sak. Forlenger du ledningen til batteriet er det jo akkurat det samme.
Du har sannsyneligvis les om dette i en ESC manual for det er ESC'n som ryker i tilfellet overskridelsene ble for store. Marginer er det som regel, jeg har selv appikasjoner med 50cm ledning mellom batteri og ESC uten å hatt problemer - men det er min risiko å ta.
----------------
Haldor
Den der må du nesten forklare nærmere, siden det faktisk er likespenning vi snakker om fra batteri og inn til ESC.
Ta en geleklump å dra den langsmed bordet, stopp hver 20cm og sett den i gang igjen umiddelbart. Hva skjer med klumpen? Den skjelver pga tregheten i massen. Skjelvene er det som kan sammenlignes med de omtalte voltage spikes. De er der selv om strømmen beveger seg i en fast retning (likestrøm).
Forklaringen (forenklet) skrev jeg forøvrig i første post.
----------------
Haldor
1 - Bølgene (spenningsvariasjonene, Volt) går/rir begge veier. Ikke strømmen.
2 - Batteri og strømkilde er samme sak. Forlenger du ledningen til batteriet er det jo akkurat det samme.
Du har sannsyneligvis les om dette i en ESC manual for det er ESC'n som ryker i tilfellet overskridelsene ble for store. Marginer er det som regel, jeg har selv appikasjoner med 50cm ledning mellom batteri og ESC uten å hatt problemer - men det er min risiko å ta.
Batteri,strømkilde.Ser att eg har brukt begge begrepene i innlegga litt teit av meg å gjøre det da,men pyttpytt
Har rotet rundt i manualene eg har liggende til dei forskjellige esc'ene eg har,men klarer ikke å finne igjen den teksten,men det stod noe slik som dette>>>> Du kan forlenge ledningene ut fra esc som er til "strømkilden" med max 20cm.Om du må plassere strømkilden i større avstand fra esc for å oppnå rett CG så må du forlenge ledningene på strømkilden <<<< Det er vel den totale lengden som spiller noen rolle her har eg jo skjønt nå.Takk for lettfattelig svar
Alt som kan fjernstyres.
Steinar Kvarme.
Det er et generellt råd fra ESC produsenter at hvis du trenger mer ledning mellom motor og batteri enn hva 20cm på batterisiden av ESC kan gi deg så er det sikrest å øke mellom ESC og motor.
Porblemstillingen omkring spikes gjelder på batteri-siden.
Bruker du en god ESC med god margin i forhold til spenningen den håndterer har du mer slingringsmonn, samme gjelder tykkelse på ledningene.
----------------
Haldor
Det er et generellt råd fra ESC produsenter at hvis du trenger mer ledning mellom motor og batteri enn hva 20cm på batterisiden av ESC kan gi deg så er det sikrest å øke mellom ESC og motor.
Porblemstillingen omkring spikes gjelder på batteri-siden.
Bruker du en god ESC med god margin i forhold til spenningen den håndterer har du mer slingringsmonn, samme gjelder tykkelse på ledningene.
- Er det ikke slik at den vesentlige induktive lasten er i motoren?
Isåfall er vel problemet med indusert spenning knyttet til kablingen mellom ESC og motor?
I tillegg måler ESC på den fasen av motorviklingene som ikke er spenningssatt for å posisjonere motoren. Vil det ikke også være slik at en slik posisjonering vil bli vanskeligere med lengre kabler å grunn av faseforskyving og indusert støy?
Yepp akkurat slik slik eg har gjort det nå.+20cm på batt siden,og restrerende 8 cm på motorsiden.Dette er på min Red Arrow,der vifta ligger langt bak og batt ligger i snuten.Har oppgradert motor fra KV4300 til KV5100 og byttet ut plast vifta til carbon
Skal bli artig å teste om det var vert pengene.Motor og vifte kostet jo meir en hele sulamitten nytt.Så har dobblet verdien på flyet nå
Alt som kan fjernstyres.
Steinar Kvarme.
Det er riktig at man skal forlenge på motorsiden, ikke batterisiden. Kondensatorene på inngangen av regulatoren er der for å dempe disse spikene men lange ledninger vil ødelegge kondensatorene og da er regulatoren neste. Særlig om batteriet ikke holder spenningen godt og for eksempel faller ned på 3,2 V under belastning som de eldre generasjonene gjorde.
Det er sikkert litt safing fra produsenten sin side, men de vet hva de snakker om.
Man kan montere på ekstra kondensatorer i parallell har jeg blitt fortalt men har ingen erfaring med det selv.
...og noen batterier har ledninger som går langs hele pakken før den kommer ut av krympeplasten. Det er ikke særlig smart.
Jeg har også litt lengre enn 20 cm på enkelte av de større modellene mine på grunn av en sånn Y-seriekobling. Jeg har ikke hatt noen problemer bortsett fra en CC HV-85 som eksploderte uten tilsynelatende grunn på 8S når jeg startet en motor. Den hadde kortest ledninger av alle flya mine da.
Jeg tror at det er en viss sikkerhetsmargin med 20 cm.
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment