Unconfigured Ad

Collapse

børsteløs ESC. Lednings lengd

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hanspd
    • Jul 2007
    • 2

    #16
    Originally posted by tahustvedt
    Det er riktig at man skal forlenge på motorsiden, ikke batterisiden. Kondensatorene på inngangen av regulatoren er der for å dempe disse spikene men lange ledninger vil ødelegge kondensatorene og da er regulatoren neste. Særlig om batteriet ikke holder spenningen godt og for eksempel faller ned på 3,2 V under belastning som de eldre generasjonene gjorde.

    Det er sikkert litt safing fra produsenten sin side, men de vet hva de snakker om.

    Man kan montere på ekstra kondensatorer i parallell har jeg blitt fortalt men har ingen erfaring med det selv.
    Jeg er enig med deg i at det er på motorsiden av regulatoren at en kan forlenge kablene. Kondensatoren du setter i parallell må også forsynes, men det er riktig. De er med på å avkoble strømpulsene.

    For å ta det kort uten å gå inn i detaljer, så må ikke energi ut per tid (viktig) være lik energi inn per tid. Dersom du har lang batterledning lager du en motstand til strømmen inn til regulatoren. Dette skaper spenningsfall over regulatorens digitalelektronikk slik at den feiler.

    Stikkordet er rippel inn i regulatorens digitale elektronikk, og reg. har et visst krav til forsyningen. Forkortes batterledningens lengde øker energi inn per tid i forhold til ut per tid og rippelen minker. Lange kabler på motorsiden forminsker dette problemet energi ut lik inn per tid og rippelen over regulatoren forskyves heller over på motorsiden

    Hvis lengden er et problem, hva med tykkere kabler? Fortsatt et problem? Da kan det skyldes spole-virkningen av lednigen. ("spolen" demper skarpe strømpulser).

    Comment

    • joo
      MFN Skribent
      • Nov 2002
      • 6936

      #17
      Har aldri hørt så mye fornøyelig på lange tider
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment

      • helistupid
        • Aug 2006
        • 164

        #18
        Avstand ESC/batteri/BL motor

        Hei alle.
        Er det noen som sitter inne med info. om hva som er teoretisk/praktisk smartest ved plassering av ESC til BL motorer. Spørsmålet er som følger: skal det være minst mulig avstand mellom ESC og motor ? eller er det slik at det bør/skal være minst mulig avstand mellom batteri og ESC ?
        Tips og råd mottas med takk (takker også på vegne av andre som måtte lure på det samme)
        mvh.Arne

        Comment

        • JR DUDE
          • Jul 2007
          • 285

          #19
          kabler

          Har ikke så mye peiling akkurat på dette området,men prøver meg.
          Hva skjer om man øker tverrsnittet på ledningene fra esc da om disse skulle vært lengere?
          Det er mulig dette ikke har noen praktisk betydning kanskje på sånt utstyr?
          Takk for deeeeeee

          Mvh Pål Jonny

          Comment

          Working...