Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problemer med Sapac Wilga...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Problemer med Sapac Wilga...

    Jeg og en kamerat kjøpte begge vært vårt Wilga fly i går (med lipo og børsteløs)...
    Etter å ha satt sammen flyet, testet vi at alle ror og at motor fungerte riktig - alt i orden. Men når vi skulle ut å fly skjedde det noe ubehagelig:
    - Motoren til kameraten sluttet etterhvert å rotere (motoren brant seg enda flyet ikke hadde vært på jomfruturen)
    - Jeg fikk i det minste en liten tur, men når jeg landet og dro ned throttlestikka, fortsatte motoren bare å gå - måtte ta ut batteriet for at den skulle stoppe... Når jeg så plugget i batteriet igjen,begynte propellen å rotere igjen-når jeg ga mer throttle begynte motoren gå litt saktere,mens hvis jeg minsket throttle gikk den på full gass. Etter 10-15sek. begynte det å ryke av fartskontrolleren (tror jeg), og flyet mitt ble også ubrukelig!

    Har andre hatt problemer med dette flyet, eller noen tips om hvorfor det kan ha skjedd? Kan ikke være mulig at vi har gjort noe galt!!?
    ___________________________

    Ramber`n


    Parkzone Stryker F-27
    Sapac Wilga 2000
    Twister CP V2 - død
    Protech Helixx 3D
    Align T-rex 450 sport x2
    Align T-rex 250 se
    TechOne Piaget EPP indoor
    Free Air Blitz indoor


    Futaba 9C super m/TM-8 2,4GHz modul (bortgjemt - 35MHz synth modul)

  • #2
    China, China og Kina......
    Hvis alle som har hatt problemer med denne modellen hadde skrevet inn her, så hadde vi hatt forumets lengste tråd.
    Motorer som brenner opp, ECS som kortslutter og tar fyr, batteri som overbelastes og svulmer opp. Uten at modellen har vært i luften.
    Dette er ikke bare junk. Dette er direkte farlig.
    De som selger denne modellen burde vist sitt ansvar og fjernet den fra markedet for lenge siden, før det skjer en alvorlig ulykke.
    På tide å bli litt mer kritisk til alt søppelet som kommer fra det store landet i øst.
    Greit nok at vi i Norge har rikelig med penger, men vi vil gjerne beholde hus og hjem.

    olle

    Comment


    • #3
      Hei sk8guy

      Høres litt rart ut - dere har ikke rørt servoreverseren nederst til høyre på senderen?

      Jeg selger disse modellene og har aldri hørt om at de børsteløse har tatt fyr... Det har vært noen få tilfeller at ESC til børstevarianten ikke har virket, disse har jeg da erstattet med en ny.

      Foreslår at du tar kontakt med de du kjøpte modellene av for å fastslå hva som har skjedd for evt å unngå at det gjentar seg...

      mvh
      Odd Johnny
      Modellflybutikken
      www.modellflybutikken.no

      Comment


      • #4
        Nei - ikke reversert servoen!

        var i butikken og fikk ny motor/esc! virket som om butikkarbeideren hadde vært borti problemet, for det var ikke noe spørsmål - fikk det nytt med en gang!

        Jeg ba også om å få en esc som tåler litt mer strøm, og da sjekket han litt, og både jeg og kameraten fikk en som skulle være større og bedre (GWS 8A ICS-300)...

        Håper denne holder litt lenger....

        Takk for god hjelp!
        ___________________________

        Ramber`n


        Parkzone Stryker F-27
        Sapac Wilga 2000
        Twister CP V2 - død
        Protech Helixx 3D
        Align T-rex 450 sport x2
        Align T-rex 250 se
        TechOne Piaget EPP indoor
        Free Air Blitz indoor


        Futaba 9C super m/TM-8 2,4GHz modul (bortgjemt - 35MHz synth modul)

        Comment


        • #5
          Originally posted by olle
          China, China og Kina......
          Hvis alle som har hatt problemer med denne modellen hadde skrevet inn her, så hadde vi hatt forumets lengste tråd.
          Motorer som brenner opp, ECS som kortslutter og tar fyr, batteri som overbelastes og svulmer opp. Uten at modellen har vært i luften.
          Dette er ikke bare junk. Dette er direkte farlig.
          De som selger denne modellen burde vist sitt ansvar og fjernet den fra markedet for lenge siden, før det skjer en alvorlig ulykke.
          På tide å bli litt mer kritisk til alt søppelet som kommer fra det store landet i øst.
          Greit nok at vi i Norge har rikelig med penger, men vi vil gjerne beholde hus og hjem.

          olle

          Jeg blir så sabla deprimert av den "Åååh.. Lipo"-rallingen...
          Vil nesten påstå at det er større sjans for å få 12 rette i Lotto (eller få potten i Joker Nord) enn å sette fyr på huset med disse flyene..
          Følger du manualen så er ikke disse modellene noe verre enn noe annet.

          Kan du nevne 2 stk. som har greid å sette fyr på noe som helst med disse modellene? (Ja jeg har lest om kameraten din som sotet ned bilen sin.. Stakkars!)
          Og kan du dokumentere at det var lipo-batteriene som uprovosert detonerte?

          Jeg synes du heller skal rette fokuset mot de skumle brukerne av dette og ikke selve batteriene. Et ladd gevær er faktisk helt ufarlig håndtert på riktig måte. Det er brukeren som gjør det farlig!

          Det står faktisk i manualen at man ikke skal la modellen ligge med batteriet tilkoblet.. RTFM!

          Comment


          • #6
            Når man kommenterer og evt korrigerer noe, så bør man først vite hva man snakker om, og for det andre holde seg til fakta.
            Ja, det var LiPo batteriet som tok fyr under lading og sotet ned en relativ ny Audi til noen hundre tusen norske avgiftskroner.
            De fleste bør nå etterhvert ha kunnskap om at den originale ECS i Wilgaen uprovosert kan ta fyr allerede under programmeringsprosedyren. De er lite brukeren kan gjøre for å unngå dette, uerfaren eller ikke. Grunnet dette, blir den nå levert med en ekstra ESC fra flere leverandører. Det burde bekrefte at produktet fra produsenten ikke holder mål.
            Har tilfeldigvis liggende en originalmanual på Wilga-2000. Det som står der ang evt fjerning av batteriet etter bruk, vil i hvertfall ikke bli forstått av en nybegynner.

            olle

            Comment


            • #7
              Det er ikke å stikke under en stol, Wilga er skummel med de orginale delene i. På 2 av 3 fly så "brenner" fartsregulatoren" opp, eller motoren tar kvelden. Men jeg har ikke hørt at det har vært problem med batteriene. Det er vel det samme batteriet der som disse Esky Heilkopterne?
              De som forhandler dette flyet de vet nok om problemet, så det er bare å spørre nåe du kjøper flyet om de har husket å legge ved ny fartsregulator. Den kommer til å gå, så det er bare å bytte den med det samme.

              Men Wilga er ellers et veldig bra fly, både til nybegynnere og for de so har flydd litt.. Jeg storkoser meg med min Wilga. Jeg har byttet både fartsregulatoren, som jeg fikk ny med forhandleren, og jeg satte på en litt større motor.
              Thomas Molnes
              Ålesund og Omegn Modellflyklubb

              Comment


              • #8
                jeg har lyst på Wilga 2000, men med alle disse problemene!? Skal jeg da bare:
                1. Når du først har din wilga med org. delene i, tas di ut?
                2. erstatt med like eller andre deler(forslag)?
                3. eller er dette helt feil?
                Magnus

                Har mye forskjellig innen radiostyrt, men det er fortsatt god plass!

                Comment


                • #9
                  Javel...!?

                  Originally posted by olle View Post
                  China, China og Kina......
                  Hvis alle som har hatt problemer med denne modellen hadde skrevet inn her, så hadde vi hatt forumets lengste tråd.
                  Motorer som brenner opp, ECS som kortslutter og tar fyr, batteri som overbelastes og svulmer opp. Uten at modellen har vært i luften.
                  Dette er ikke bare junk. Dette er direkte farlig.
                  De som selger denne modellen burde vist sitt ansvar og fjernet den fra markedet for lenge siden, før det skjer en alvorlig ulykke.
                  På tide å bli litt mer kritisk til alt søppelet som kommer fra det store landet i øst.
                  Greit nok at vi i Norge har rikelig med penger, men vi vil gjerne beholde hus og hjem.

                  olle
                  Bortsett fra AXI- og Hacker el.motorer er vel MESTEPARTEN av det vi forbruker
                  av radioutstyr. motorer, ESC og modeller produsert nettopp i Kina...Eller..?
                  OG - 99% av alle LiPo'ene vi bruker kommer derfra...

                  Mvh Einar - pleier og lese lappen med "Country of Orgin"...

                  Comment


                  • #10
                    Orginalt utstyr eller erstattning...

                    Originally posted by flyerkult View Post
                    jeg har lyst på Wilga 2000, men med alle disse problemene!? Skal jeg da bare:
                    1. Når du først har din wilga med org. delene i, tas di ut?
                    2. erstatt med like eller andre deler(forslag)?
                    3. eller er dette helt feil?
                    Kjøp trygt en Wilga du...Og la det orginalt monterte utstyret få en sjanse.
                    Følg gjerne alle anvisninger du kan finne og - ikke minst - ta kontakt med
                    personer som har Wilga'en fra før og som har fått litt erfaring med den...

                    Riktig LYKKE til!

                    Mvh Einar - flyr Wilga'en med det orginalt monterte utstyret minus sender som
                    måtte byttes på grunn av kortsluttning i utgangstrinnet.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Mk.V View Post
                      Bortsett fra AXI- og Hacker el.motorer er vel MESTEPARTEN av det vi forbruker
                      av radioutstyr. motorer, ESC og modeller produsert nettopp i Kina...Eller..?
                      OG - 99% av alle LiPo'ene vi bruker kommer derfra...

                      Mvh Einar - pleier og lese lappen med "Country of Orgin"...
                      Du er gammel nok til å huske da Japan var et lavkostnadsland? Husker da faren min fortalte meg om tiden da "Made in Japan" var synonymt med billig. Det viktigste vi kan lære våre venner i øst, er gode arbeidsbetingelser. De kommer nok etter. Og da skal det bli interessant å følge med på r/c-prisene!
                      Anders Eiebakke
                      90078513

                      Comment


                      • #12
                        Mennesker og miljø...

                        Huff Bjeff...Du er inne på noe meget vesentlig...Arbeidsforhold og ditto miljø er
                        nok totalt oversett etter de standarder vi kjenner...Og er det noe man skal unne
                        dem er det akkurat litt mere menneskelige betingelser på akkurat dette området.

                        Når den dagen kommer vil nok få merke det på prisene ja...

                        Mvh Einar - "Japansk skitt"...joda, synonymbegrep nummer en den gang jeg
                        vokste opp...Men, se idag du...Litt av en forandring...

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by sk8guy View Post
                          Jeg og en kamerat kjøpte begge vært vårt Wilga fly i går (med lipo og børsteløs)...
                          Etter å ha satt sammen flyet, testet vi at alle ror og at motor fungerte riktig - alt i orden. Men når vi skulle ut å fly skjedde det noe ubehagelig:
                          - Motoren til kameraten sluttet etterhvert å rotere (motoren brant seg enda flyet ikke hadde vært på jomfruturen)
                          Har litt erfaring med tilsvarende problem...

                          1. Pass på at ledninger ut fra motor ikke blir strekt slik at de kortslutter
                          eller brekker ved montasje av flyet. Dersom lakk eller isolering av loddinger
                          er dårlig plukk motoren fra hverandre og reparer det. Eller få byttet motor.

                          2. Brent/kortsluttet motor: vikles opp igjen.

                          3. ESC: Sjekk at loddinger ser skikkelige ut. Kapp vekk noe av isolasjon
                          plasten slik at kjøleribbene fungere skikkelig. Pass på at ESC får
                          kjøling i flyet.

                          4. Stål aksel (vanligvis elendig kvalitet) kan med fordel byttes ut med karbon.
                          Bruk propsaver fest den så nær motor som mulig kapp av akseltapp slik at
                          propell ramler av ved kræsj uten å brekke/bende noe.

                          5. Ved bytte til karbon aksel sett i et ekstra kule lager bakerst i motor.
                          Krever litt maskinering (helst skikkelig dreiebenk)

                          6. LiPo pass på at disse ikke blir kortsluttet da går det galt ...! Men de brenner
                          ikke slik som du ser på YouTube. Har tatt kverken på noen og det ble mest
                          røyk og varme. Lading av LiPo bruk en skikkelig lader med balansering.
                          Alternativt lad hver celle for seg (tar tid men det går).

                          7. Servo'er: Sjekk disse ved å bevege ror/servoarm med hendene hører/føler du
                          skumle "knepp" inni servoen så er den mest sansynlig ødelagt. Har greid å fikse
                          en ved å begrense bevegelse område men det var bare flaks!

                          8. Radio: Sjekk at du har fått riktig krystall som er lovlig for Norge. Jeg har fått
                          feil en gang. Lurt å åpne radio og sjekke at alt er satt sammen skikkelig.

                          Kort sagt "Sapac" = dobbel/trippel sjekk alt. Regn med å måtte modifisere
                          understell, skifte propell APC eller bedre, sikre batteri bedre (viktig med LiPo).

                          Håper du ikke er helt avskremt Wilga tror jeg er et brukbart fly (Min Pitts er ikke det).
                          Kjøpte den ved en missfortåelse etter at jeg hadde lest en noe villedende bruker
                          test på RCgroups som påstod at alle disse Kina Pitts'ene var like. Det viste seg å
                          vere feil den jeg fikk tak i (billig trodde jeg) var selvsagt der etter ... Fikk tak
                          i en rimelig E-sky Nemo og den var noe helt annet! Kjempe fly for ei kløne som meg.
                          Den er tilnærmet utslitt nå men alt det den har måtte tåle så hadde de fleste andre
                          fly vert "pulver". Håper å gå over på Slow Fly for å kunne fly på nærmeste jorde
                          eller i hagen. Blir aldri noen stor RC pilot men jeg har det gøy uansett.
                          Last edited by Ofly61; 06-07-08, 21:04.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by olle View Post
                            China, China og Kina......
                            Hvis alle som har hatt problemer med denne modellen hadde skrevet inn her, så hadde vi hatt forumets lengste tråd.
                            Motorer som brenner opp, ECS som kortslutter og tar fyr, batteri som overbelastes og svulmer opp. Uten at modellen har vært i luften.
                            Dette er ikke bare junk. Dette er direkte farlig.
                            De som selger denne modellen burde vist sitt ansvar og fjernet den fra markedet for lenge siden, før det skjer en alvorlig ulykke.
                            På tide å bli litt mer kritisk til alt søppelet som kommer fra det store landet i øst.
                            Greit nok at vi i Norge har rikelig med penger, men vi vil gjerne beholde hus og hjem.

                            olle
                            Som 1. fly er jeg veldig fornøyd med mitt SAPAC fly. virker som kvalitet. FLyr bra og lett å bygge. Tåler mye og
                            Go Lower! Lower.... To Low!

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Mk.V View Post
                              Kjøp trygt en Wilga du...Og la det orginalt monterte utstyret få en sjanse.
                              Følg gjerne alle anvisninger du kan finne og - ikke minst - ta kontakt med
                              personer som har Wilga'en fra før og som har fått litt erfaring med den...

                              Riktig LYKKE til!

                              Mvh Einar - flyr Wilga'en med det orginalt monterte utstyret minus sender som
                              måtte byttes på grunn av kortsluttning i utgangstrinnet.
                              Takk for svar! dette vil bli mitt første ''skikkelige'' fly, hvis jeg kjøper.
                              er veldig nybegynner med fly, er på utkikk etternybegynner modeller hele tida..
                              men er laderen til lipobatteriet 11,1v 1200 mhz den beste?og hvordan må det instilles så ikek'no tar fyr
                              eller er dette kun uflaks, eller må man ha flaks for å unngå?
                              Magnus

                              Har mye forskjellig innen radiostyrt, men det er fortsatt god plass!

                              Comment

                              Working...
                              X