Unconfigured Ad

Collapse

Ny motor & fartsregulator?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Elektrostig
    • Apr 2007
    • 29

    #1

    Ny motor & fartsregulator?

    Hei
    jeg har et Wingdragon sportster ( http://www.elefun.no/webshop/aspx/pr...tegoriID=10000 ) som originalt har en 30 A fartsregulator. På elefun selger de en 50A fartsregulator som skal passe til dette flyet. Vil dette ha noe å si for flyet? Jeg tenkte også på å kanskje få en liten børsteløs motor og 3c lipo-batteri. Hvilken motor å fartsregulator å evt annet utstyr trenger jeg til det? Jeg er noe nybegynner når det gjelder å mekke på fly, men jeg har flydd en del.
  • primera
    • Feb 2006
    • 100

    #2
    modifisering

    hei
    jeg har kost meg masse med modifiseringer av dette flyet
    Økning av regulator for standardoppsettet slik du nevner har ingen hensikt dersom jeg har forstått spørsmålet ditt rett.

    Børsteløs og lipo er veien å gå
    Du kan også komme et stykke ved å sette inn en bedre børstemotor av samme kategori som den du har - 480 ?
    Graupner har noen ekstra gode tror jeg

    Overgang til lipo og børsteløs fører med seg endel nye utfordringer (og kostnader) Du må ikke minst løse ballanseproblemer. Uten riktig ballanse flyr ikke flyet.

    Jeg har en modifisert variant som flyr svært godt med inrunner børsteløs osv.
    Det har medført drastiske ombygginger.

    Det er mye å si om dette. Jeg kommer gjerne tilbake med mer dersom du bestemmer deg litt for hva du vil gjøre.

    Det er uansett viktig å beskytte propell og motor i krasj. Krasj er en del av livet som begynnenede modellflyger. Fordelen med WDSportster o.l. er definitift at det tåles utrolig mye av slikt. Det er vingen som får det mest. Haleflatene er også svakt festet og gir endel utfordringer.

    Jeg tror egentlig at det smarteste du gjør er å trene og krasje i vei med det du har, og heller kjøpe et nytt fly som passer bedre for å sette inn lipo og børstemotor. Problemet er at vektene blir så drastisk endret. Ombygging av WD Sportster for slikt krever tid, kunnskap og fantasi.

    Kjøp deg heller minst en ekstra battripakke og ha stående klart så slipper du at flyturene blir så korte. Ulempen er at du har lite motorkraft å gi på med for å berge deg ut av alle de vanskelige situasjoner du kommer opp i. Du før fly høyt og safe. Forhåpentligvis har du bra med plass rundt deg.


    mvh
    primera

    Comment

    • Elektrostig
      • Apr 2007
      • 29

      #3
      Takk for svar
      Ja det er 480 motor som står i. Jeg synes dette er et veldig bra nybegynnerfly, og som du sier så tåler det ganske mye juling før en må bytte hoved- og halevinge. Men det jeg har opplevd i det siste, er at jeg ikke klarer å stige så høyt som jeg gjerne vil, men dette har kanskje med min manglende flyevne å gjøre. Når jeg flyr i svak motvind så stopper flyet noe opp og det går veldig sakte fremover.
      Så dette var altså noe av grunnen til at jeg tenkte å bytte til lipo å børsteløs. Nesten alle fly med børsteløse motorer som jeg har funnet er slike fly som maks tåler 2-3 "ufine landinger" før noe blir seriøst ødelagt. Kjenner du til et fly som en kan fly grei akrobatikk med og allikevel tåler ein støyt?

      Comment

      • flarssen
        • Jan 2005
        • 1842

        #4
        Originally posted by Elektrostig
        .... et fly som en kan fly grei akrobatikk med og allikevel tåler ein støyt?
        Hva med den som omtales her?: http://www.modellflynytt.no/showthre...ghlight=unique
        Fred Larssen

        Comment

        • primera
          • Feb 2006
          • 100

          #5
          krasjsikkert lipo-fly

          Det du spør om har jeg lurt ganske lenge på selv. Som du skriver så er utfordringen å ha et fly som kan gjøre litt av hvert og samtidig overlever både 1 og 10 krasj. Dersom en ikke har tilgang til en bra flystripe rimelig nær så blir det ubønnhørlig endel bråstopp her og der.

          Det som flarssen linker til tror jeg er " unique". Dersom en vil over til 3D fly finnes det masse å velge i.Det finnes også nesten uknuselige varianter f.eks http://www.electrifly.com/parkflyers/gpma1275.html
          Denne selges også i Norge.

          Foreløbig er jeg negativ til muterte helikopter/ isoporflurer/ eller 3D fly om du vil. Jeg liker rett og slett bedre noe som flyr på "vanlig" måte. Det jeg har kommet til i min søken er GWS sine foam-kits av WW2 fly eller evt. det rene akroflyet Formosa i samme klasse og størrelse. (Eller selvfølgelig tilsvarende fra andre produsenter.)GWS sine fly mener jeg er utprøvede saker.Det finnes mye stoff om dem på nett.

          De selges også i Norge. En må gjerne ta med på kjøpet en børstemotor.
          Jeg regner med at ballanseringen ved forskjellige drivkombinasjoner ikke skal være noe stort problem her. Disse flyene buklandes gjerne på gress. Det ser ut til at propellene overlever, uten at jeg helt skjønner hvorfor. Selv har jeg i alle fall knekt endel propeller. Prop-savers har jeg dårlig erfaring med. Det oppstår vibrasjoner alt for fort.

          Jeg står i startgropen til å kjøpe et slikt fly som jeg nevner. Prisen i Norge er ok. Det blir ikke billigere fra ytlandet når frakten regnes inn.


          beste hilsen
          primera

          Comment

          • primera
            • Feb 2006
            • 100

            #6
            unique-propsavers

            Hei
            Ser at jeg uttaler meg noe skråsikkert. Det bør ikke en nybegynner gjøre. Flarssen : Takk for informativ tråd om Unique. Ser at du bruker propell m. rel. stor diameter og propsaver på den. Antaglig er turtallet hyggelig lavt ? Men unngår du vibrasjoner ? Hva er evt trikset for å unngå slikt ?

            Jeg HAR lykkes med vibrasjonsfri gange ( med inrunner (!) propsaver og liten propell ) så jeg vet at det går an. Men ofte blir det håpløst med vibrasjoner.

            Ser jeg feil eller er det litt løft i profilen på dette flyet ? I så fall kan det kanskje bli mitt neste prosjekt. Da er det jo i prinsippet et orntli fly. Det kalles da også akro og ikke 3D.

            beste hilsen
            Primera

            Comment

            • Elektrostig
              • Apr 2007
              • 29

              #7
              http://www.electrifly.com/parkflyers/gpma1275.html så veldig interessant ut. Er motoren som følger med kraftig nok til å fly slik som på videoene?

              Jeg har aldri kjøpt et ARF fly før. Er dette vanskelig å sette i sammen?

              Unique-flyet så også veldig morsomt ut

              Comment

              • flarssen
                • Jan 2005
                • 1842

                #8
                Originally posted by primera
                Hei
                Ser at jeg uttaler meg noe skråsikkert. Det bør ikke en nybegynner gjøre. Flarssen : Takk for informativ tråd om Unique. Ser at du bruker propell m. rel. stor diameter og propsaver på den. Antaglig er turtallet hyggelig lavt ? Men unngår du vibrasjoner ? Hva er evt trikset for å unngå slikt ?

                Jeg HAR lykkes med vibrasjonsfri gange ( med inrunner (!) propsaver og liten propell ) så jeg vet at det går an. Men ofte blir det håpløst med vibrasjoner.

                Ser jeg feil eller er det litt løft i profilen på dette flyet ? I så fall kan det kanskje bli mitt neste prosjekt. Da er det jo i prinsippet et orntli fly. Det kalles da også akro og ikke 3D.

                beste hilsen
                Primera
                Turtallet er ikke spesielt lavt, ca. 11500 RPM.... Propsaveren som er brukt er fra www.komodohobby.com. Når man bruker bruker de adapterene som følger med blir propellen skikkelig sentrert og sitter stødig.

                Vingen er profilert og er vel rimelig symetrisk. Det er derfor det flyr like bra på rygg .
                Attached Files
                Fred Larssen

                Comment

                • telecaster
                  • Dec 2006
                  • 1062

                  #9
                  ombygging til LiPo og børsteløs

                  Hei primera, kan du ta deg bryet med å skrive litt om ombyggingen,
                  jeg kunne tenkt meg å gjøre det, om det er bryet verdt?
                  mvh
                  reidar otto



                  Comment

                  • primera
                    • Feb 2006
                    • 100

                    #10
                    ombygging WD Sportster - prop saver

                    Takk til flarssen
                    Jeg mener jeg har mange slike propsavere. Men, jeg har ikke oppfattet at disse adapterene skal brukes mellom (!!) Det blir nok bedre da tenker jeg.

                    Ja, jeg skriver så gjerne om ombyggingen av WD Sportster til børsteløs og lipo. Jeg har sogar prøvet svært forskjellige utgaver, og har nå en som funker bra og er samtidig relativt krasjsikker slik som originalen.

                    Jeg kommer tilbake med bilder og diverse.

                    Må bare si med en gang at et forløbig uløst problem er diverse skjevheter som følge av grunnkonstruksjonen( inkl. mye vindskjeve haleflater) Jeg har styrt mye med dette og har 3 komplette sett som "råvare"
                    Det fantastiske er at jeg bruker forsatt kropp1 mest. Den har frontkollidert med det meste inkl. asfalt vertikalt med full gass. Skader begrenser seg oftest til hovedvingen. DET kan vel kalles krasjsikkert ? Eh! Jeg har bøyd akslingen på 3 inrunnere.(billige i 150 kr klassen) Nå har jeg gått over til større motor m tykkere aksling, så det problemet ser ut til å ha blitt kraftig redusert.

                    Kan og nevne at jeg bestilte UNIQUE i dag. Jeg er bare spent på hva som skjer når hovedvingen treffer sin første hindring. Jeg har flyfield ved huset med masse hindringer rundt.Hovedvingen skal jo limes fast. Er det mulig å trikse til en fleksibel vingefesting tror du flarssen ?

                    Kommer som sagt tilbake med beskrivelse av ombyggingen. Jeg mener det har ganske mye for seg.

                    beste hilsen
                    primera

                    Comment

                    • flarssen
                      • Jan 2005
                      • 1842

                      #11
                      Originally posted by primera
                      Takk til flarssen
                      Jeg mener jeg har mange slike propsavere. Men, jeg har ikke oppfattet at disse adapterene skal brukes mellom (!!) Det blir nok bedre da tenker jeg.

                      Kan og nevne at jeg bestilte UNIQUE i dag. Jeg er bare spent på hva som skjer når hovedvingen treffer sin første hindring. Jeg har flyfield ved huset med masse hindringer rundt.Hovedvingen skal jo limes fast. Er det mulig å trikse til en fleksibel vingefesting tror du flarssen ?

                      beste hilsen
                      primera
                      Adapterene er til GWS HD og APC propellere. GWS SF passer direkte men blir litt for woblete p.g.a. liten anleggsflate.

                      En fleksibel løsning finnes neppe da vingen er innfelt i kroppen. Haleflatene er av depron, så det kan være lurt å kjøpe ei plate 6 mm depron og skjære reservedeler med de originale som mal.
                      Fred Larssen

                      Comment

                      • primera
                        • Feb 2006
                        • 100

                        #12
                        ombygging WDS

                        hei igjen

                        ARF vanskelig å sette sammen ? Almost Ready (to) Fly svaret ligger vel i navnet. Det som imidlertid er min erfaring er at justeringer og reparasjoner tar tiiiid. Den første byggeperioden, enten den er litt lang eller veldig kort er bare starten.

                        Nå har jeg altså bestilt UNIQUE selv om den har symmetrisk profil. Får se hvordan det går. Det som frister er bl.a den svært gode tilgangen til "innmaten".


                        - Så til det hyggelige spørsmålet omkring ombygging av W D Sportster. Må innlede med at jeg har kost meg i lengre tid med diverse drastiske ombygginger av T-Hawk og W D Sportster. Råvaren er 2 komplette sett av det ene og 3 av det andre.

                        Alle ombyggingene har fløyet bra. Det er alltid sp.m om :
                        - tyngdepkt.,
                        - vinkler mellom bæreflate og haleflate , ( det som i lufta utgjør angrepsvinkelen)
                        - luftmotstand
                        - og totalvekt.
                        - Det flyr enten motoren sitter her eller der.

                        Vinger profiler osv er jo gitt. Jeg har imidlertid forkortet karbonrøret(halen) på to av flyene. Det gjelder også den versjonen som jeg omtaler her.
                        Har også lyst til å nevne at denne versjonen er"ferdig" Den flyr meget bra og er svært krasjsikker. Problem som ikke lar seg løse er noe skjevheter.

                        Det prosjektet som opptar meg nå er T-Hawk på GWS flottører. Det flyr utrolig fint, nesten naturtro i avgang og landing. Det som ikke er løst ennå er stor ustabilitet i kursen på " step" dvs. like før avgang. Jeg har brent opp 3 regulatorer for børsteløs i havet under eksperimenteringen. (Flyet velter av og til etter å ha " skjent til siden")

                        __________________________________________________ __

                        Så til saken.
                        Ombygging av tupperware fly av disse typene er enkle greier. En greier det meste med binders av forskjellig tykkelse som rettes ut og brukes til å stikke gjennom flyet, strikk, karbonrør og sterk blank bred tape.( TESA er i særklasse.)

                        Jeg halshugget WDS for å senke høyden på kroppen. Motor måtte være foran pga vekt, så den høye kroppen var uten hensikt. Flyegenskapene ble og bedre.

                        " Hodet " ble satt på kroppen igjen med 4 tykke binders.

                        Dette er litt kinkig, da alt bør bli rett og en passe vinkel i lengderetningen må beholdes.

                        Så ble to karbonrør satt gjennom " hodet" etter litt boring foran. Det artige var at hullene for skruene til den opprinnelige motoren passet akkurat til å stikke endene gjennom bak. Så sikres stengene mot for mye bevegelse med litt mer bindres og pakkestrikk. Motoren festes med strikk oppå karbonstengene foran-- og det er det hele. Motorvinkel justeres ved å legge
                        under litt dobbel tape e.l bak, og vingens angrepsvinkel justeres på lignende måte. Ved krasj forskyver ving /motor seg evt og det er gjerne det hele. Vingen kan repareres i det uendelige med trepinner, snekkerlim og litt
                        bred tynn blank TESA tape her og der.

                        Kroppen ble forkortet for å slippe å tynge ned flyet foran for å ballansere det. Karbonrøret er svakt kont og sitter med en gjennomgående skrue. Der er også litt kontaktlim . Det beste er nok å varme litt før en drar løs. Jeg mener å huske at jeg kappet ca 3-4 cm. Dette tar endel tid og spekulasjon. Men, resultatet er en frisk akro modell som tåler veldig mye juling.Den flyr også veldig fint på sakte fart. Som en kan se er jo vingene ganske overdimensjonerte.

                        Tyngdepkt. Viktig sak. Jeg har satt en utrettet binders av litt større type tvers gjennom kroppen litt langt nede slik at det "vipper" skikkelig. Endene er bøyet slik at den ikke detter ut, og slik at de blir gode å holde i. ( En kan forresten gjennombore plasten med en nebbtang med en stor synål fastklemt i den. Den er kun nødvendig å bore dersom hullene skal være ekstra store.)
                        Dette vippepunktet har jeg under den synlige vingebjelken, som igjen er plassert ca. der vingeprofilen er tykkest, altså der som tyngdepkt ca skal befinne seg. Ved å sette inn et slikt veiepunkt i kroppen kan en "finveie" når en vil. Det er viktig ! Feil vekt er det ikke noen vits å prøve å fly med. --Så kan en flytte litt fram og tilbake og se hvor flyet flyr best.

                        Problemet er som jeg har nevnt at det er vanskelig å få så store haleflater til å stå beint og stabilt på en slik karbonstang. I tillegg er de fleste haleflatene mer eller mindre vindskjeive. Det er nesten tilfeldigheter som gjør at flyet er såpass beint at en utvendig loop ikke ser mest ut som en del av en korketrekker. Men, det HAR forekommet så det går an.

                        Jeg har som sagt utprøvd masse motorer og batterier på disse flyene. På denne varianten er det ikke plass til propell med stor diameter. Derfor passer det fint med en inrunner. Det går så det suser. Denne varianten går nesten vertikalt med disse spesifikasjonene :



                        Motor Size: 2835 (380S)
                        Speed: 2700kv
                        ESC Required: 25A
                        Voltage Range: 6~12v
                        No Load Curr: 1.2A
                        Max Load: 35A

                        Diameter: 28.2mm
                        Length: 37mm
                        Front Mounting Hole Distance: 19mm
                        Front Mount Thread Size: M3
                        Shaft Diameter: 3.175mm
                        Shaft Length: 12mm
                        Weight: 98.7grams (Including wires and plugs)


                        Batteri:
                        Batteriene er 1300 mah 3S og 1800 mah 2S. Det er ingen problemer med å gå opp til tyngre batterier. Flyet har overskudd av bæreevne.

                        Nå har det vært så mye fram og tilbake at jeg har glemt om den propellen som står på( 6X 5,5 ) ble fløyet med 2S eller 3S. Størrelsen indikerer 2S. Skal finne det ut når jeg flyr neste gang. Vet at jeg har brukt 6 X 4 mest.

                        Bildene er vel som fra et skrekkscenario for en "finbygger" og en "finflyger". Men, dette er fra den harde virkelighet ute i bushen der flertallet av oss befinner oss.

                        mvh
                        primera
                        Attached Files

                        Comment

                        • primera
                          • Feb 2006
                          • 100

                          #13
                          ombygging WDS

                          hei igjen

                          ARF vanskelig å sette sammen ? Almost Ready (to) Fly svaret ligger vel i navnet. Det som imidlertid er min erfaring er at justeringer og reparasjoner tar tiiiid. Den første byggeperioden, enten den er litt lang eller veldig kort er bare starten.

                          Nå har jeg altså bestilt UNIQUE selv om den har symmetrisk profil. Får se hvordan det går. Det som frister er bl.a den svært gode tilgangen til "innmaten".


                          - Så til det hyggelige spørsmålet omkring ombygging av W D Sportster. Må innlede med at jeg har kost meg i lengre tid med diverse drastiske ombygginger av T-Hawk og W D Sportster. Råvaren er 2 komplette sett av det ene og 3 av det andre.

                          Alle ombyggingene har fløyet bra. Det er alltid sp.m om :
                          - tyngdepkt.,
                          - vinkler mellom bæreflate og haleflate , ( det som i lufta utgjør angrepsvinkelen)
                          - luftmotstand
                          - og totalvekt.
                          - Det flyr enten motoren sitter her eller der.

                          Vinger profiler osv er jo gitt. Jeg har imidlertid forkortet karbonrøret(halen) på to av flyene. Det gjelder også den versjonen som jeg omtaler her.
                          Har også lyst til å nevne at denne versjonen er"ferdig" Den flyr meget bra og er svært krasjsikker. Problem som ikke lar seg løse er noe skjevheter.

                          Det prosjektet som opptar meg nå er T-Hawk på GWS flottører. Det flyr utrolig fint, nesten naturtro i avgang og landing. Det som ikke er løst ennå er stor ustabilitet i kursen på " step" dvs. like før avgang. Jeg har brent opp 3 regulatorer for børsteløs i havet under eksperimenteringen. (Flyet velter av og til etter å ha " skjent til siden")

                          __________________________________________________ __

                          Så til saken.
                          Ombygging av tupperware fly av disse typene er enkle greier. En greier det meste med binders av forskjellig tykkelse som rettes ut og brukes til å stikke gjennom flyet, strikk, karbonrør og sterk blank bred tape.( TESA er i særklasse.)

                          Jeg halshugget WDS for å senke høyden på kroppen. Motor måtte være foran pga vekt, så den høye kroppen var uten hensikt. Flyegenskapene ble og bedre.

                          " Hodet " ble satt på kroppen igjen med 4 tykke binders.

                          Dette er litt kinkig, da alt bør bli rett og en passe vinkel i lengderetningen må beholdes.

                          Så ble to karbonrør satt gjennom " hodet" etter litt boring foran. Det artige var at hullene for skruene til den opprinnelige motoren passet akkurat til å stikke endene gjennom bak. Så sikres stengene mot for mye bevegelse med litt mer bindres og pakkestrikk. Motoren festes med strikk oppå karbonstengene foran-- og det er det hele. Motorvinkel justeres ved å legge
                          under litt dobbel tape e.l bak, og vingens angrepsvinkel justeres på lignende måte. Ved krasj forskyver ving /motor seg evt og det er gjerne det hele. Vingen kan repareres i det uendelige med trepinner, snekkerlim og litt
                          bred tynn blank TESA tape her og der.

                          Kroppen ble forkortet for å slippe å tynge ned flyet foran for å ballansere det. Karbonrøret er svakt kont og sitter med en gjennomgående skrue. Der er også litt kontaktlim . Det beste er nok å varme litt før en drar løs. Jeg mener å huske at jeg kappet ca 3-4 cm. Dette tar endel tid og spekulasjon. Men, resultatet er en frisk akro modell som tåler veldig mye juling.Den flyr også veldig fint på sakte fart. Som en kan se er jo vingene ganske overdimensjonerte.

                          Tyngdepkt. Viktig sak. Jeg har satt en utrettet binders av litt større type tvers gjennom kroppen litt langt nede slik at det "vipper" skikkelig. Endene er bøyet slik at den ikke detter ut, og slik at de blir gode å holde i. ( En kan forresten gjennombore plasten med en nebbtang med en stor synål fastklemt i den. Den er kun nødvendig å bore dersom hullene skal være ekstra store.)
                          Dette vippepunktet har jeg under den synlige vingebjelken, som igjen er plassert ca. der vingeprofilen er tykkest, altså der som tyngdepkt ca skal befinne seg. Ved å sette inn et slikt veiepunkt i kroppen kan en "finveie" når en vil. Det er viktig ! Feil vekt er det ikke noen vits å prøve å fly med. --Så kan en flytte litt fram og tilbake og se hvor flyet flyr best.

                          Problemet er som jeg har nevnt at det er vanskelig å få så store haleflater til å stå beint og stabilt på en slik karbonstang. I tillegg er de fleste haleflatene mer eller mindre vindskjeive. Det er nesten tilfeldigheter som gjør at flyet er såpass beint at en utvendig loop ikke ser mest ut som en del av en korketrekker. Men, det HAR forekommet så det går an.

                          Jeg har som sagt utprøvd masse motorer og batterier på disse flyene. På denne varianten er det ikke plass til propell med stor diameter. Derfor passer det fint med en inrunner. Det går så det suser. Denne varianten går nesten vertikalt med disse spesifikasjonene :



                          Motor Size: 2835 (380S)
                          Speed: 2700kv
                          ESC Required: 25A
                          Voltage Range: 6~12v
                          No Load Curr: 1.2A
                          Max Load: 35A

                          Diameter: 28.2mm
                          Length: 37mm
                          Front Mounting Hole Distance: 19mm
                          Front Mount Thread Size: M3
                          Shaft Diameter: 3.175mm
                          Shaft Length: 12mm
                          Weight: 98.7grams (Including wires and plugs)


                          Batteri:
                          Batteriene er 1300 mah 3S og 1800 mah 2S. Det er ingen problemer med å gå opp til tyngre batterier. Flyet har overskudd av bæreevne.

                          Nå har det vært så mye fram og tilbake at jeg har glemt om den propellen som står på( 6X 5,5 ) ble fløyet med 2S eller 3S. Størrelsen indikerer 2S. Skal finne det ut når jeg flyr neste gang. Vet at jeg har brukt 6 X 4 mest.

                          Bildene er vel som fra et skrekkscenario for en "finbygger" og en "finflyger". Men, dette er fra den harde virkelighet ute i bushen der flertallet av oss befinner oss.

                          mvh
                          primera

                          Comment

                          Working...