Unconfigured Ad

Collapse

Plutselig død motor

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Elektrostig
    • Apr 2007
    • 29

Plutselig død motor

Hei
    Jeg og en kamerat var ute å fløy med Wd sportster helt til det gikk hardt i bakken og den ene vingen knakk samt propellen datt av og motoren gikk 1-2 sec på ganske høyt turtall.
    Etter at vi fiksa det og satte i batteri for å fly på ny så skjedde det noe merkelig. Flyet ga ifra seg sine 5 vanlige "beep" som sa at motoren var aktiv, jeg ga gass, motoren fulgte etter, men ble så helt død. jeg koblet ifra batteriet, byttet batteri på senderen, og allikevel er motoren helt død. Er det noen som vet hva problemet er? Servoene er operative og ser ut til å virke som normalt. (jeg er ganske ny på reperasjon av elektriske ting på fly så all hjelp tas imot med åpne armer)

Mvh Elektrostig
  • esmel
    • Dec 2004
    • 2830

Børsteløs motor?
    Var regulatoren varm etter at motoren hadde snurret rundt på bakken på høyt turtall?
    Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• Elektrostig
      • Apr 2007
      • 29

Glemte å si det, men det er en 480 børstemotor, altså originaloppsettet på flyet. Jeg kjente ikke på fartsregulatoren etter krasjet. Jeg tenkte ikke så mye over saken akkurat da. Men hvis fartsregulatoren har tatt kvelden, vil servoene få strøm da? fartsregulatoren er på 30A og 9,6v 1000ma ni-mh batteri.

Comment

• esmel
        • Dec 2004
        • 2830

Har ikke så god greie på børstemotorer men regulatoren din består av to separate deler, den ene delen gir strøm til radioutstyret og den andre gir strøm til motoren. Hvis du har multimeter/voltmeter kan du måle om regulatoren gir strøm til motoren når du gir gass. Gjør den det så har du eliminert en feil og antagelig funnet synderen. Om den ikke gir noe strøm så er det nok regulatoren som ble overbelastet, evnt. både motor og regulator...
        Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• Elektrostig
          • Apr 2007
          • 29

Takk

Takk for raskt svar.

Når jeg gav full gass ble det registrert 11v. Når jeg gav litt gass, gav motoren fra seg en veldig svak summelyd som forsvant ved høyrer gass. Betyr dette at fartsregulatoren fungerer og at motoren er nede, eller er fartsregulatoren litt medtatt siden det stod 11v på multimeteret?

Mvh Stig Øyvind

Comment

• Torstein
            • Nov 2005
            • 344

Originally posted by Elektrostig
            jeg ga gass, motoren fulgte etter, men ble så helt død.
            Veldig typisk utslitte børster. ... Ny motor, men sjekk spenning inn på den gamle for ordens skyld.

PS: Det kan godt tenkes at den begynner å gå igjen - en stund. DS
            Last edited by Torstein; 03-08-07, 19:36.

Comment

• Elektrostig
              • Apr 2007
              • 29

Originally posted by Torstein
              Veldig typisk utslitte børster. ... Ny motor, men sjekk spenning inn på den for ordens skyld.

PS: Det kan godt tenkes at den begynner å gå igjen - en stund. DS

Mens jeg holdt på å måle spenningen og gassen stod på fullt, ble det liv i motoren igjen, og flyet kom kjørende rett mot meg. Turtallet virket ganske normalt også. Hvor lenge tror du motoren holder nå før jeg må få en ny? Vet du hvor jeg kan få tak i en billig 480 motor?

Mvh Elektrostig

Comment

• telecaster
                • Dec 2006
                • 1062

sjekk med Elefun, jeg fant ikke motoren i delelista, men de er forhandler så sleng inn en forespørsel:

Comment

• jop002
                  • Dec 2006
                  • 188

Originally posted by heliro2r
                  jeg fant ikke motoren i delelista
                  [/url]
                  jeg fant, jeg fant http://www.elefun.no/webshop/aspx/pr...px?vareID=6089
                  Mvh Jan Ulrik Opheim

Comment

• Elektrostig
                    • Apr 2007
                    • 29

Motor

Takk takk

Comment

• bth
                      • Dec 2003
                      • 1638

Denne feilen kan også komme av at noe er brent av i fartsregulatoren .
                      Prøv å dra litt i ledningene når motoren går , å se om turtallet på motoren forandrer seg. Når du flyr meste gang, vær da forberedt på plytselig motorkutt.
                      Bfight 210
                      De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
                      De Havilland DH 2 skala 1/5,3
                      Phoenix RC Club

Comment

Working...