Unconfigured Ad

Collapse

Bruk av DC Watt Meter på børsteløs?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vassi
    • Nov 2002
    • 43

Bruk av DC Watt Meter på børsteløs?

For en tid tilbake investerte jeg i ett DC Watt Meter (MX 8120) fra Jamara, i den hensikt å foreta målinger på diverse motor oppsett, finne rett propellstørrelse osv. Så kjøpte jeg meg en Kontronik Fun 500 børsteløs motor med Kontronik Jazz 80-6-18 regulator som jeg har montert i ett X-Calibur el. seilfly (3.2m fra X-models). I bruksanvisningen til regulatoren står det at en ikke skal koble inn måleutstyr mellom batteri og regulator, - kun bruke tangampermeter for utvendig måling. Med andre ord så kan det synes som investering av Wattmeter er bortkastet med tanke på børteløse motoroppsett, - hvis ikke dette er noe spesielt for Kontronik sin del. Spørsmålet mitt er på hvilken måte slike måleinstrument påvirker regulatoren til en børsteløs motor, og hva risikerer en egentlig ved å se bort fra produsentens anbefaling?
    V.h.

Arvid Vastveit
    http://www.strand-mfk.org
  • jj
    • Nov 2002
    • 1327

Målingen gjør du alltid før regulatoren (mellom batteri og regulator). Etter regulatoren er det veldig vanskelig å måle riktig effekt, selv med en børstemotor.
    Dette er tut og kjør. Det er event. bare unødvendig lange ledninger som kan gjøre målingene feil eller regulatoren usikker på spenning
    Last edited by jj; 08-10-07, 19:21.
    Jo Grini
    http://vimeo.com/jojoen
    http://www.youtube.com/jojoenno
    http://www.jojoen.no/

Comment

• flarssen
      • Jan 2005
      • 1842

Originally posted by Vassi
      I bruksanvisningen til regulatoren står det at en ikke skal koble inn måleutstyr mellom batteri og regulator, - kun bruke tangampermeter for utvendig måling.
      Det er helt normalt at man kobler måleutstyr mellom batteri og regulator, f.eks E-logger. Det Kontronik tenker på er trolig at dette vil utgjøre en forlengelse av kablingen mellom batteri og regulator, noe som ikke anbefales. I tillegg representerer shunten som ofte brukes til strømmåling + ekstra kabler og kontakter en motstand i systemet som også vil påvirke måleresultatene noe. For E-logger sin del er dette minimalt da sensoren i praksis er et tangamperemeter med egen "ledning". Hva som brukes i andre typer wattmeter vet jeg ikke.
      Du kan jo ta problemet opp med forhandler.
      Fred Larssen

Comment

• Vassi
        • Nov 2002
        • 43

Først JJ, - det hadde aldri falt meg inn å foreta måling mellom motor og regulator, - børsteløse oppsett har tre kabler, wattmeteret bare to, så her ville en fort sett at noe ikke stemte. Spørsmålet mitt dreide seg heller ikke om det. Har heller ikke lyst å bare "tute og kjøre" sånn uten videre, - regulatoren koster tross alt noen kroner.
        Flarssen nevner en del faktorer som påvirker måleresultatet, - lange ledninger, shunt, osv, men jeg føler ikke at jeg har fått svar på det jeg egentlig spurte om, - hva kan gå galt ?
        Og er det stor forskjell på en børsteløs regulator, sammenlignet med en standar regulator for børstemotor, når det gjelder dette forholdet?
        Slike wattmeter har vært i bruk i mange år, og det er sikkert mange som har erfaringer med slike. Kunne godt tenkt meg tilbakemelding fra noen som bruker disse, og som kanskje har testet de på børsteløse oppsett også. Det som jeg synest er rart, er at produsenten av wattmeteret ikke beskriver noen begrensninger i bruken av apparatet, bortsett fra maks ampere (100, 70 kontinuerlig)?
        Last edited by Vassi; 09-10-07, 12:27.
        V.h.

Arvid Vastveit

Comment

• jj
          • Nov 2002
          • 1327

Originally posted by Vassi
          Først JJ, - det hadde aldri falt meg inn å foreta måling mellom motor og regulator, - børsteløse oppsett har tre kabler, wattmeteret bare to, så her ville en fort sett at noe ikke stemte. Spørsmålet mitt dreide seg heller ikke om det. Har heller ikke lyst å bare "tute og kjøre" sånn uten videre, - regulatoren koster tross alt noen kroner.
          Flarssen nevner en del faktorer som påvirker måleresultatet, - lange ledninger, shunt, osv, men jeg føler ikke at jeg har fått svar på det jeg egentlig spurte om, - hva kan gå galt ?
          Og er det stor forskjell på en børsteløs regulator, sammenlignet med en standar regulator for børstemotor, når det gjelder dette forholdet?
          Slike wattmeter har vært i bruk i mange år, og det er sikkert mange som har erfaringer med slike. Kunne godt tenkt meg tilbakemelding fra noen som bruker disse, og som kanskje har testet de på børsteløse oppsett også. Det som jeg synest er rart, er at produsenten av wattmeteret ikke beskriver noen begrensninger i bruken av apparatet, bortsett fra maks ampere (100, 70 kontinuerlig)?
          Jeg leste feil i ditt første innlegg og trodde du mente mellom reg. og motor.
          Før regulatoren virker i prinsippet en børsteregulator og en børsteløs regulator på akkurat samme måte, så svaret er at ingenting kan gå galt annet enn feil måling event. Den vil overhode ikke påvirke regulatoren med mindre du har unødvendig lange og/eller tynne ledninger.
          Ja, jeg har brukt slike wattmeter, men ikke akkurat det du har brukt.

Nå sjekket jeg dataene for ditt wattmeter og så lenge du holder deg innenfor 100A i 3 sek og 50v kan du koble til.
          Jo Grini

Comment

• bengtern
            • Oct 2005
            • 313

Det er flere som advarer mot å ha for lange kabler mellom reg og batteri. Det kan føre til at visse frekvenser får bygd opp en stor spenning som kan ta knekken på regulatoren. Regulatoren regulerer spenningen ut til motoren blant annet ved å pulse strømmen, men hva som er den nøyaktige mekanismen i dette skal jeg ikke uttale meg om.
            Ved å montere inn et amperemeter i serie mellom regulator og batteri lager du nettopp lange ledninger. Men jeg vil tro at dette er verst for fast oppsett, og at et midlertidig oppsett har mindre sannsynlighet for å ta skade. Produsenten har nok bare prøvd å forsikre seg mot å måtte erstatte skader på grunn av dette. Er det 1% sannsynlig så skjer det 100% for én og 0% for 99.
            -----------
            Bengt

Comment

• jj
              • Nov 2002
              • 1327

Originally posted by bengtern
              Det er flere som advarer mot å ha for lange kabler mellom reg og batteri. Det kan føre til at visse frekvenser får bygd opp en stor spenning som kan ta knekken på regulatoren. Regulatoren regulerer spenningen ut til motoren blant annet ved å pulse strømmen, men hva som er den nøyaktige mekanismen i dette skal jeg ikke uttale meg om.
              Ved å montere inn et amperemeter i serie mellom regulator og batteri lager du nettopp lange ledninger. Men jeg vil tro at dette er verst for fast oppsett, og at et midlertidig oppsett har mindre sannsynlighet for å ta skade. Produsenten har nok bare prøvd å forsikre seg mot å måtte erstatte skader på grunn av dette. Er det 1% sannsynlig så skjer det 100% for én og 0% for 99.
              Da må du issåfall ha ganske lange ledninger og de må surres for å lage en spole.... Dette blir bare hvis om atte og veldig teoretisk heldigvis ellers hadde min 2 meter gått ned for lenge siden med sine 50cm batteriledninger og over 2kw...
              Jo Grini

Comment

• jijohans
                • Dec 2005
                • 1169

Mener å ha lest at kondensatorene på inn siden kan "gå" ved for lange ledninger. Ring å snakk med Thorbjørn på rc-seilfly.no
                -Jim Johansen-
                Flyklart:
                Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                Under construction:
                Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

Comment

• Haldor
                  • Nov 2004
                  • 499

Les følgende tråd:
                  http://www.modellflynytt.no/showthre...ghlight=spikes
                  ----------------
                  Haldor
                  ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

Comment

• flarssen
                    • Jan 2005
                    • 1842

Merkelig at Kontronik slenger ut slikt uten å utdype det. De sier bare at regulatoren kan bli ødelagt. Man skulle tro at det spiller en rolle hvor lang kablingen er i utgangspunktet og hvor mye lengden øker ved bruk av wattmeter. E-logger m/Deans bidrar vel med ca. 2 cm...
                    Det vil uansett ikke skade å korte ned kablene på det aktuelle meteret. Det er jo 11 cm i seg selv.
                    Fred Larssen

Comment

• jijohans
                      • Dec 2005
                      • 1169

Her er en forklaring fra noen som kan dette:
                      -Jim Johansen-
                      Flyklart:
                      Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                      Under construction:
                      Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

Comment

• Vassi
                        • Nov 2002
                        • 43

Takker for mange vettuge svar. Føler nå at jeg er blitt en god del klokere med hensyn til hvordan en skal forholde seg når en kobler opp motor, regulator og batteri, - begrensninger på kabellengde osv. Basert på det jeg nå vet, så tror jeg ikke at mitt wattmeter kommer til å bli brukt på Kontronik oppsettet i min X-Calibur modell, men at jeg nok vil bruke denne i mindre oppsett med lavere strømforbruk.
                        Må ellers si at det forundrer meg litt at produsentene av slike type utstyr ( både wattmeter og regulator) ikke beskriver dette med kabellengdens betydning bedre. Greit at kablene på regulatoren ikke skal forlenges, men samtidig så vet de fleste at regulatorene ikke loddes direkte på batteripolene, - det blir en kobling i mellom og vanligvis med en viss kabellengde også. I det minste så kunne de gitt en anbefaling på total lengde mellom regulator og batteripoler, basert på ledningstverrsnitt, type kobling og strømforbruk. Men som noen nevner, så er det en sikkerhetsmargin ute å går og reklamasjon som følge av feil bruk med for lange kabler, er kanskje ikke så stort.
                        V.h.

Arvid Vastveit

Comment

• olle
                          • May 2002
                          • 708

Skal ikke blande meg inn i diskusjonen om hvor vidt noe blir ødelagt eller ikke.
                          Men etthvert instrument (watt/ampmeter) som kobles inn ved at ledningen kuttes, hvis det da ikke egentlig er et tangampermeter , vil føre til spenningsdropp inn mot regulator/motor, noe som igjen vil føre til lavere avlesning enn uten instrumentet innkoblet.
                          Eneste instrument som ikke påvirker måleresultatet, er bruk av tangamperemeter og voltmeter.

olle

Comment

• bengtern
                            • Oct 2005
                            • 313

Et tangamperemeter vil også påvirke kretsen. Det magnetiske feltet rundt kablene blir endret som igjen fører til en endring i strømmen. Det finnes heller ikke ideelle voltmetere som ikke påvirker kretsen. Påvirkningen er minimal, men det er en påvirkning.
                            -----------
                            Bengt

Comment

• bengtern
                              • Oct 2005
                              • 313

Originally posted by jj
                              Da må du issåfall ha ganske lange ledninger og de må surres for å lage en spole.... Dette blir bare hvis om atte og veldig teoretisk heldigvis ellers hadde min 2 meter gått ned for lenge siden med sine 50cm batteriledninger og over 2kw...
                              Niks, det holder med vanlige kabler, men en spole og skikkelig lange kabler ville vært en effektiv måte å fremprovosere problemer på. Følsomheten for denne problemstillingen varierer nok veldig fra regulator til regulator.

Jeg tippet i Lotto en gang men vant ikke. Det beviser ikke at det er umulig å vinne i Lotto.
                              -----------
                              Bengt

Comment

Working...