Unconfigured Ad

Collapse

Kobling av 2 børsteløse motorer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • helistupid
    • Aug 2006
    • 164

Kobling av 2 børsteløse motorer

Hei alle.
    Er det noen som har en grei forklaring/eksempel på hvordan man kobler to børsteløse motorer sammen med to Esc'er. Kan det brukes en Y kabel fra de to ESC til mottager, hva med batteritilkobling o.s.v.
    Er veldig klar for et eller flere svar.
    mvh.
  • Ferry
    • Feb 2007
    • 456

Originally posted by helistupid
    Hei alle.
    Er det noen som har en grei forklaring/eksempel på hvordan man kobler to børsteløse motorer sammen med to Esc'er. Kan det brukes en Y kabel fra de to ESC til mottager, hva med batteritilkobling o.s.v.
    Er veldig klar for et eller flere svar.
    mvh.
    Bruk Y-kabel, men fjern plussledningen til den ene ESCen. Det er viktig at ikke begge ESCene prøver å fore strøm til mottageren samtidig. Det blir tull, og antagelig mye "magic smoke". Ganske utrolig hvor mye magic smoke som er lagret inne i elektronikk, egentlig...

Comment

• helistupid
      • Aug 2006
      • 164

Takker for svaret Ferry.
      Det med "magic smoke" er testet opp til flere ganger, ryker mye og veeeldig lenge. Lukta er vel også en blanding av ting jeg ikke vil nevne her.

Comment

• dagauss
        • Dec 2005
        • 121

Finnes flere måter å gjøre det på, og gjennom mye tilfeldig prøving og feiling har jeg testet mange varianter.

Mange esc'er klarer fint å samarbeide om å levere strøm til mottaker, jeg har bare testet med gws sine. Hvis en bec fint kan drive det du har av servoer, er det såklart ingenting i veien for å kutte en rød leder, og la kun en forsyne mottaker. (Men vil ikke kalle det et 'must', altså)

Med batterier, er vel det vanligste og tryggeste å la ett batteri drive begge motorene, da vil jo begge motorer ha den samme utladningsprofilen og cut-off. Kjører du to batterier bør de være veldig like, og du bør lande med strøm til overs. Skal mye sideror til å kompensere for en motor i minus

For mindre fly er det for øvrig ikke umulig å kjøre to motorer på en ESC. Da er du i allefall sikker på at de går med helt samme turtall hele tiden. Risikoen er jo at ikke begge får timingen i sync når man gir på fra null pådrag, men med softstart på esc har jeg hatt bra hell med dette (til og med 3 like motorer gikk brukbart). Det hjelper jo også å ha motorer med medium kv-verdi, og dertil medium propeller. Lav kv og tilsvarende stor propell gir mer moment i starten av pådrag, og jeg tror det letter gjør at motorene kommer ut av sync. Når først propellene sviver, skal det mye til at det går ut av sync.

Stå på; det er noe eget med to-motors fly!
        heltpropell.com
        Trondheim MFK

Comment

• helistupid
          • Aug 2006
          • 164

Hei dagauss og takk for svar.
          Jepp det er noe eget med to-motors fly, spesiell lyd når begge propellene skjærer gjennom lufta (fortrinnsvis samtidig og på samme fly)...
          Trur muligens jeg ble noe klokere av svaret.
          Skal teste i morgen om både hjernen og motorene går i synk med dette forslaget, takk.
          mvh.

Comment

• Lazy Bee
            • Mar 2003
            • 212

Originally posted by Ferry
            Bruk Y-kabel, men fjern plussledningen til den ene ESCen. Det er viktig at ikke begge ESCene prøver å fore strøm til mottageren samtidig. Det blir tull, og antagelig mye "magic smoke". Ganske utrolig hvor mye magic smoke som er lagret inne i elektronikk, egentlig...
            Det er ikke nødvendig å fjerne den ene plussen! Det er ikke noe problem sett fra et teknisk synspunkt, mange ESC'er har tilogmed 2 regulatorer som er koblet i parallell for å kunne levere mere strøm på 5V. Jeg har også testet dette. Skulle gjerne visst hvor du har dette fra.
            Rolf Bakke
            Mine RC filmer på YouTube:
            http://www.youtube.com/user/KapteinKUK

Comment

• dagauss
              • Dec 2005
              • 121

Originally posted by Pål
              Hvis vi tenker parallellkobling av batterier, med en en liten forskjell i spenningen, så vil batteriet med høyest spenning lade opp batteriet med lavest spenning. De utjevner hverandre. Er spenningsforskjellen stor, kan det gå vesentlig strøm i denne utjevningen - akkurat som når man bruker startkabler på en bil (i det man kobler sammen).
              Nå er det noen forskjeller mellom BEC og batterier. BEC skal jo ha en fast utspenning uavhengig av inn-spenning. Med like regulatorer bør det være minimale forskjeller. Dessuten vil jo den minste belastning (mottaker, servoer) stoppe eventuell strøm i gal retning.

Vet at Castle spesifiserer sine esc'er til å kjøre i parallell med fullt utbytte fra begge. Kan jo sjekke i en manual.

Ellers var det en tråd på rcgroups hvor Mr. Lin, gws executive sa at gws sine også var ok. Dette har jeg også prøvd. Jeg har et 2x15amp esc oppsett i en gws P-38.

For øvrig, en siste, og bombesikker måte å utnytte 2 bec'er er jo å styre plussledningen fra en bec til mottaker, og den andre direkte til 2 servoer. De kan dele minus-leder. Er ikke store jobben å rigge dette til, og det trenger ikke bli store kabel-salaten.

Men igjen, det er enklest å snippe en rød leder og bli ferdig med det, men da må man vite at en bec er nok.
              heltpropell.com
              Trondheim MFK

Comment

• dagauss
                • Dec 2005
                • 121

Hmm - Etter å ha lest mer om emnet rundt omkring på nettet, blir jeg nødt til å ta forbehold på det jeg sa om "null problem".

Det som er sikkert er at jeg selv har flydd en modell med 2 i parallell uten merkbar glitch eller overoppheting av bec, men vet ikke hvordan det går ved høy belastning eller over tid.

Vurderer å klippe en ledning eller ta manuell lastfordeling selv.... Trenger vel neppe over 2-3 amp med 3 microservoer (9g).
                heltpropell.com
                Trondheim MFK

Comment

• Lazy Bee
                  • Mar 2003
                  • 212

La oss si at en kobler sammen 2 spenningsregulatorer, reg. A (5V) og reg. B (5.01V). Ingen serieregulatordesign jeg har sett vil føre til at det vil gå strøm fra reg. B til A. En regulator er ikke som et batteri, den leverer bare strøm når spenningen på utgangen er 5V eller lavere, er spenningen høyere vil det ikke gå strøm inn i utgangen.
                  Spenningen ut til mottaker/servoer vil da bli 5.01V og reg. B vil gjøre hele jobben.

Når belastningen øker, så vil spenningen synke litt. Ingen regulator klarer å holde spenningen 100%. Når spenningen synker til 5V så vil regulator A begynne å gi ut strøm og dermed ta sin del av belastningen.

Om utspenningene på regulatorene er veldig forskjellig så er det bare en regulator som gjør jobben, men hva så? Hvis man ikke har flere servoer enn vanlig så er det jo ikke noe problem, og man legger jo i allefall opp til det når en kobler ut den ene vet å ta vekk plussen.

Ved å ha begge sammenkoblet har man en ekstra sikkerhet.

Originally posted by phammers
                  Interessant kommentar. Jeg har også hørt at man ikke skal koble sammen to spenningskilder på denne måten, men kan ikke nå i ettertid peke på hvor jeg har lest det.

Hvis vi tenker parallellkobling av batterier, med en en liten forskjell i spenningen, så vil batteriet med høyest spenning lade opp batteriet med lavest spenning. De utjevner hverandre. Er spenningsforskjellen stor, kan det gå vesentlig strøm i denne utjevningen - akkurat som når man bruker startkabler på en bil (i det man kobler sammen).

Ved å bruke flere BEC'er (regulatorer) vil man i teorien kunne få en liten variasjon av utspenningen grunnet produksjonstoleranser. Kobler man disse sammen vil fremdeles den høyeste positive spenningen oppfatte en lavere positiv spenning som en potensialforskjell og strøm vil flyte der man ikke vil den skal gå. Resultatet er at man ikke oppnår den lastdelingen man kanskje ønsket å oppnå, slik at all last fremdeles håndteres av én regulator.

I ytterkantene av dette vil man kanskje oppleve "magic smoke", som noen så fint kalte det, på et dårlig design. Samtidig som det er fullt mulig å designe inn lastdeling i bruken av to regulatorer, slik du refererer til. Internt i en BEC må vi anta at ingeniørene har tatt hensyn til en slik lastdeling dersom de bruker flere regulatorer i parallell.

Personlig ville jeg ikke ha koblet sammen flere BEC'er, med mindre produsenten indikerer i bruksanvisningen at det er ok. Jeg ville ha fjernet en plussledning. Men det er mulig jeg er unødvendig forsiktig, hvis det er slik at alle produsenter av ESC'er har sørget for robuste BEC'er som tåler parallellkobling.

Kunne vært interessant å snu spørsmålet ditt. Hvor har du det fra at det er ok å paralellkoble faste spenningsregulatorer? Dette er noe man kunne ha hatt bruk for ofte, så det hadde vært kjekt å vite litt mer.

Mvh

-Pål
                  Rolf Bakke

Comment

• Torstein
                    • Nov 2005
                    • 344

Castle Creations sier at de ikke støtter parallellkobling av BEC. Selv har jeg erfaring med at parallellkobling drastisk har redusert levetiden til poweret - noe som kan være en heller ubehagelig erfaring i knife edge i lav høyde. Dersom man ønsker å parallellkoble bør nok informasjon fra leverandør fremskaffes.

At parallellkobling av BEC gir ekstra sikkerhet er vel heller tvilsomt hvis utgangen på den ene strømforskyningen kortslutter.
                    Last edited by Torstein; 13-11-07, 15:52.

Comment

• dagauss
                      • Dec 2005
                      • 121

Jeg oppfatter det som at grunnen til at parallellkoblede bec'er kan bli trøbbel, er (iallefall blant annet) fordi de måler på sin egen utspenning for å levere rett spenning. I parallell vil de jo da måle på sin "felles" spenning. Vet ikke hvordan det påvirker spenningsreguleringen.
                      heltpropell.com
                      Trondheim MFK

Comment

• Lazy Bee
                        • Mar 2003
                        • 212

Originally posted by Torstein
                        At parallellkobling av BEC gir ekstra sikkerhet er vel heller tvilsomt hvis utgangen på den ene strømforskyningen kortslutter.
                        Hvis det blir brudd i en av regulatorene da?
                        Da er det en ekstra sikkerhet med parallellkobling vil jeg tro
                        Rolf Bakke

Comment

• helistupid
                          • Aug 2006
                          • 164

Hei alle.
                          Takker alle for svar/forslag til denne tråden. Ser ut for at dette kanskje er et interresant tema. Jeg er egentlig fremdeles like klok. Er det smart/nødvendig/unødvendig å eleminere en +leder til mottager fra den ene ESC'n eller ikke? Burde kanskje prøve "the hard way" altså prøve og feile, eller prøve og lykkes. Jeg skal selvfølgelig bruke to like motorer og to like ESC'r
                          Fikk forøvrig en epost på forespørsel fra meg i går vedrørende samme spørsmål fra et ikke ukjent firma i USA. For ikke å bedrive reklame nevner jeg bare forbokstavene HO.LO
                          Der de sier at slik var det før, men ikke nå?? angående kutt av den ene +lederen.
                          mvh.

ARNE,

OK, LETS SEE WHAT WE CAN DO ABOUT ANSWERING YOUR QUESTIONS.

FIRST, YES, JUST "Y" HARNESS THE TWO MOTOR CONTROLLERS TOGETHER TO THE RECEIVER. NO NEED TO CUT ONE OF THE RED WIRES TO THE RECEIVER. JETI USED TO TELL US TO DO THAT, BUT NOW THEY HAVE REMOVED THAT RESTRICTION.

POWER TO THE MOTORS!!! I PERSONALLY LIKE TO USE "ONE" BIG PACK TO POWER BOTH MOTORS. THAT WAY THEY BOTH "SEE" THE SAME VOLTAGE, SO THEY HAVE A BETTER CHANCE OF RUNNING AT THE SAME RPM. USING ONE BATTERY FOR EACH MOTOR YOU CAN PHYSICALLY LOCATE THEM WHERE EVER IS CONVENIENT, BUT YOU NEED TO WIRE THEM TOGETHER SO THEY ACT LIKE ONE BIG PACK.

HAVE FUN,
                          L.A. JOHNSTON

Comment

• Torstein
                            • Nov 2005
                            • 344

- Hobby Lobby sier at du *kan* koble sammen de BECene (tydeligvis ok for nyere Jeti). Da tar de ansvaret for at det fungerer, og jeg ser ingen veldig god grunn for ikke å gjøre dette.

Comment

Working...