Unconfigured Ad

Collapse

Elektro: 2 motorer i mixing

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Java
    • Jun 2004
    • 168

Elektro: 2 motorer i mixing

Hei igjen og god jul

Jeg må ha litt hjelp om elektro, og vet ingen andre å spørre enn dere her inne. Selv om dette ikke har med fly å gjøre så håper jeg å få gode råd. Det det hele går ut på er at jeg skal ha i gang en radiostyrt tråkkemaskin (en slik plast greie fra lekebutikken). Den skal jeg lakkere og få litt skala effekter ut av. Skal dermed ha inn bedre radioutstyr med flere kanaler. Så er spørsmålet: Motorene skal kjøre fram tråkkemaskinen ved å ta throttlestikka fram slik som fly, men når jeg skal svinge så må den ene motoreren bremse og den andre skyve på. Det samme i revers. Er dette mulig, eller må jeg bremse beltet i stedet? Eller må jeg kanskje ha en motor på vær sin stikke (throttle og høyderor).

Jeg har ikke mikseradio..

Takker for all respons.
    Last edited by Java; 26-12-07, 01:19.
  • rofla
    • Nov 2006
    • 170

Med 2 stk ESC bør du kunne fikse det med en v-hale mixer. bare pass på hvilke kanaler du setter den på.

Comment

• bengtern
      • Oct 2005
      • 313

Bør gå bra med to fartsregulatorer(ESC) og en V-halemikser. Mikseren koster vel rett over hundrelappen i butikk og på nett. Men om du ikke skal ha eget batteri for å gi mottakeren strøm, men heller hente dette fra kjørebatteri så kan det nok lønne seg å koble fra plusspolen til den ene ESCen. Regner med du vil bruke bilregulator til dette og der aner ikke jeg hvilke som vil tåle å kjøre i tospann og ikke uten å koble bort plusspolen til den ene.
      Skal du ha eget batteri til å levere strøm til mottakeren må begge regulatorenes plusspol kobles bort.
      -----------
      Bengt

Comment

• Java
        • Jun 2004
        • 168

Ja, det kan nok funke. Best å høre med andre kjenner jeg. Jeg tenkte jeg skulle hente strøm til mottakeren fra kjørebatteri. Jeg skal skru opp tråkkemaskinen når jeg får tid og se åssen motorer det er. Det er vel noe billige børste motorer. Kan jeg bruke disse eller må jeg ha nye når jeg skal ha inn regulatorer. Kanskje best å kjøpe noe i kvalitet. Takker for svar så langt. Dere er til stor hjelp. Blir ikke mye erfaring med elektronikk når en driver med fuel

Comment

• Java
          • Jun 2004
          • 168

Er det noen som vet om noe rimelige (BILLIGE) bil regulatorer som kan brukes? Tror ikke disse motorene bruker all verdens med strøm

Comment

• rofla
            • Nov 2006
            • 170

Har ikke peiling på reg. til bil, men du kan også bruke mekaniske regulatorer. det går like bra.

Comment

• Java
              • Jun 2004
              • 168

Ja, har tenkt på mekaniske ja.. Gidder ikke å bruke så veldig mye peng på detta, siden dette ikke har noe med fly å gjøre.. dette er bare et tidsfordriv mens batteriene til flya lader.. Takk for hjelpen rofla og bengtern med den V hale mixern.. Skal nok få detta i gang..

Comment

• elektrodude
                • Sep 2006
                • 1342

Du får tak i billige mekaniske regulatorer som takler disse børstemotorene,sikkert noen 400 motorer som står i denne.Du kan jo også spare en hundrelapp om du kutter ut v hale mixer og kjører regulatorene på 2 stikker, kanal 2 og 3 (trottle/elevator )
                det blir jo slik dei kjørte disse 1:1 maskinene i gamle dager
                Alt som kan fjernstyres.
                ---------------------------------------------
                The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                Steinar Kvarme.

Comment

• Java
                  • Jun 2004
                  • 168

ja, det hadde vært morsomst, men hadde tenkt til å bruke "høyderoret" til å løfte skjæret med. Men det blir jo mer å "fikle" med hvis man har 2 stikker, og kan kanskje dermed bruke kanal 1 til skjæret. Uansett kan man gjøre om dette senere, så det blir nok 2 stikker først.

Comment

• elektrodude
                    • Sep 2006
                    • 1342

Ja det lønner seg å gjøre det på "billigste" måte først.for å se om det funker i det hele tatt.Kan jo hende du får kjørt i bare 2 minutter og så ryker ene beltet f.eks og da er det dumt å ha brukt flere hundre kroner på utstyr til prosjektet man ikke får deler til
                    Har noen slike "dyre" prosjekter på samvittigheten ja
                    Siste prosjektet var en 30cm leke spedbåt som var beregnet til å gå i 2 km/t. Puttet i en større motor,esc,2 celler lipo,servo til ror og mottaker.herligheten funket flott i 30 sekunder.før den veltet og sank og eg var 500 kr fattigere
                    Alt som kan fjernstyres.
                    Steinar Kvarme.

Comment

• Java
                      • Jun 2004
                      • 168

jeg har nå satt inn nye motorer i maskinen. De trenger minst 10 A fartsregulator.
                      Kan jeg bruke denne typen da?

Comment

• elektrodude
                        • Sep 2006
                        • 1342

Ja det går helt fint.Men har du plass til 2 slike inni den "leken" da? eg hadde brukt fly regulatorer til dette tror eg,denne f.eks http://www.elefun.no/webshop/aspx/pr...spx?vareID=232
                        billigere og tar mye mindre plass.Men det er jo en hake ved det da,du får ikke revers med fly regulator
                        Alt som kan fjernstyres.
                        Steinar Kvarme.

Comment

• Java
                          • Jun 2004
                          • 168

Hvis målene stemmer etter beskrivelsen som står i annonsen (41,6 X 38,4 mm) skal det gå fint. Er god plass i "førerhuset". Er nødt til å ha revers. ville bare være sikker på å kjøpe riktig regulator sånn at det ikke blir noe skuffelser etter 2 minutter. Forrige fredag snødde det veldig og da var det bare å komme seg ut å kjøre. Kjørte så lenge at orginal styringen (sånt kretskort greie som sitter i alle radiostyrte leker) brant opp.

Comment

Working...