Unconfigured Ad

Collapse

Rensing\vask av outrunner..tips?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bad scientist
    • Oct 2006
    • 1506

Rensing\vask av outrunner..tips?

Etter en stygg lipobrann er min axi outrunner dekket av en ekkel feit sot.( motoren satt i et fly av kanalplast) rx og regulator er brent til det ugjenkjennelige, men jeg tror ikke motoren ble utsatt for så mye varme. problemet er at all røyken fra den brente plasten passerte motoren, fronten av flyet fungerte som en pipe... Noen ideer om hvordan jeg kan få fjernet skiten uten å drepe motoren?
    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

Steinar B Johansen
    Lillehammer mfk
  • ERJ
    • Aug 2007
    • 935

Aller best er Teknisk Alkohol om du får tak i...Mulig du kjenner noen på et sykehus,
    laboratorium eller lignende. Nesbest, men fullt brukbart er Rødsprit...Som du kanskje
    allerede har...Fordamper rimelig hurtig, men det skader ikke og hjelpe på litt med en
    vanlig hårføner...Den avgir ikke så mye varme at det skulle skade viklinger m.v.

Mvh Einar - huuujss-kerr da jej vasjket TV forj sjøv...Skååhål!

Comment

• Quadrocopter
      Moderator
      • Aug 2007
      • 6357

Billig og bra, bruker denne elektronikkrensen til det meste av rensing, kjøp en trykkluftspray samtidig - meget effektivt til å blåse rent hulrom osv.
      Last edited by Quadrocopter; 24-01-08, 18:54.

Comment

• joo
        MFN Skribent
        • Nov 2002
        • 6936

Del motoren og sjekk at ikke lakken på viklingene er skadet. Ta også høyde for at magnetene har blitt så varme at dem har mistet effekten...
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• bad scientist
          • Oct 2006
          • 1506

Originally posted by joo
          Del motoren og sjekk at ikke lakken på viklingene er skadet. Ta også høyde for at magnetene har blitt så varme at dem har mistet effekten...
          Tanken har slått meg ja.. Hva slags temperaturer er det snakk om sånn omtrent?
          Ledningene inn til motoren er ikke brent, og torpedoveggen var rimelig intakt, den hadde løsnet fra flyet og i den åpningen har røyken spydd ut. Inni flyet har varmeutviklingen vært ganske ekstrem. Der er det meste borte.

Steinar B Johansen
          Lillehammer mfk

Comment

• joo
            MFN Skribent
            • Nov 2002
            • 6936

Har hørt alt fra 80 til 140 grader før magnetene tar skade. Men jeg har inntrykk av at man må opp i 120 grader før det er virkelig fare på ferde. Har bare "teoretisk" erfaring med dette
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Torstein
              • Nov 2005
              • 344

Originally posted by Mk.V
              ... men det skader ikke og hjelpe på litt med en
              vanlig hårføner...Den avgir ikke så mye varme at det skulle skade viklinger m.v.
              Hårføner eller andre elektriske apparater er en glimrende ide sammen med brennbare materialer som sprit hvis du liker brann og moro!

Poff! ops ... 110

Comment

• bad scientist
                • Oct 2006
                • 1506

Må uansett bygge et nytt fly, så jeg rekker vel å la spriten fordampe tenker jeg.

Steinar B Johansen
                Lillehammer mfk

Comment

• Ferry
                  • Feb 2007
                  • 456

Torstein:
                  Hårføner eller andre elektriske apparater er en glimrende ide sammen med brennbare materialer som sprit hvis du liker brann og moro!

Poff! ops ... 110

Originally posted by bad scientist
                  Må uansett bygge et nytt fly, så jeg rekker vel å la spriten fordampe tenker jeg.
                  Hårføner, sprit og bygge nytt fly. Hmmm, det må jo bli en turbinmodell!

Noen ser problemer, andre ser løsninger...

Comment

• bad scientist
                    • Oct 2006
                    • 1506

nå snakker vi!

Steinar B Johansen
                    Lillehammer mfk

Comment

• Quadrocopter
                      Moderator
                      • Aug 2007
                      • 6357

Gjør det enkelt:
                      Den første indikasjonen på at motoren har stått midt i flammekasteren kan oppdages ved å sjekke silikon isolasjonen på kablene ut i fra motoren. Selv om silikonen tåler høy varme vil du kunne se på den at det har vært varm - ser den ut som bra stekt bacon så er det fare for at det har vært brukbart varmt i / rundt motoren også.
                      Vis dette ikke er tilfelle, sjekk at motoren er enkel å dreie rundt.
                      Er den enkel å dreie så tar du en fille med whitesprit og tørker av den verste dritten. Sjekk om lakken på motoren ser "brent" ut.
                      Hvis lakke ikke har noen misfarge kan du sette opp en testløsning med en mottaker - ESC og motoren. Gi forsiktig gass og se hva som skjer - starter motoren normalt og har et brukbart turtall ved maks på drag så kan du gå gå videre å prøve med noe belastning.
                      Sett på en propell og start opp - hvis den hakker og går ujevnt nå må du regne med at viklingene har fått en skade og motoren er defekt

Går den normalt og gir "passe" trust så er sansynligheten for at den har overlevd stor!

Nå kan du - hvis du har lyst - begynne å demontere motoren, ta frem tannbørste og rensemiddel og gi den en kosmetisk forfriskning - eller bare dusje den med rensemiddel og blåse den ren
                      Last edited by Quadrocopter; 25-01-08, 12:15. Reason: typo, typo.........

Comment

Working...