Announcement

Collapse
No announcement yet.

motor for direktedrift av bil?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • motor for direktedrift av bil?

    Hei

    prøver å lage et system for å drive en robot med børsteløse motorer innebygget i felgen. Vet noen smarte japanere har gjort noe lignende på ful size biler. Det store spørsmålet er vel hvordan få en børsteløs motor som har nok dreiemoment?
    Stikkord blir vel stor diameter, mange tenner, mange vindinger , kobling(stjerne) og lav KV. Driver å eksprimenterer med floppy motorer, de lingner på cd-rom motorer, men har større diameter og flere tenner (12/1.
    Hva med magnetene, har antall/oppstilling noe å si, hvor mange skal det idielt sett være på en 12 tanns stator for max dreiemometn?

    Kommer også til å bygge egen kontroller til motorene, hva må gjøres med tanke på timing?
    Å bruke sensor på motoren kan vel være en ide?
    Last edited by sigve; 29-01-08, 15:51.
    Sigve Haugsnes

    Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor


    sigve.haugsnes.net
    www.youtube.com/bergenflyer

  • #2
    Her er en side med linker til mye nyttig info, bl.a. til et skjema som viser kombinasjoner av antall statorarmer og magnetpoler som fungerer (Winding Scheme Table):
    Motor Info - Home-built Brushless Motors and Models
    Vet mange har viklet motorer for direktedrift av heli basert på samme prinsipp.
    Fred Larssen

    Comment


    • #3
      takk for linken...mye bra der. Likte spesielt godt "Winding Scheme Calculator".
      Ser ut til at eg kommer til å gå for 28 poler, forstår det sånn at flere poler er bra for dreiemomentet,men det e vel gjerne grenser?
      Har bestilt magneter fra Starke Magnete online kaufen - supermagnete.de, 4x5mm typen.
      Sigve Haugsnes

      Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor


      sigve.haugsnes.net
      www.youtube.com/bergenflyer

      Comment


      • #4
        Jeg hadde nok satset på 24 poler for 18(?) arms stator på grunn av 'ABC' viklingsmønsteret som er kjent for å virke bra og ikke minst er enkel å vikle. Skulle gi 12:1 "gearing". Problemet blir vel kanskje at stor motordiameter betyr stor hjuldiameter slik at vinninga går opp i spinninga .
        Fred Larssen

        Comment


        • #5
          jeg har en 12 arms stator...med kalkulatoren gir det AbCaBcAbCaBc virker jo greit nok å vikle det. hvor viktig er det at viklingen blir riktig?
          Hjuldiameter er satt til 6,5cm, så det beste hadde vært å finne en motor med ca 6cm dim. den jag har no er ca 5cm så det får vært bra nok.
          Motoren kommer til å gå på ca 100rpm, og det vil være 2 stk som skal drive ca 400g
          Sigve Haugsnes

          Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor


          sigve.haugsnes.net
          www.youtube.com/bergenflyer

          Comment


          • #6
            ser no at eg kan klare å presse inn 32 magneter,da vil eg få an rein ABCABC...vikling som du snakket om. Vil dette være bedre kanskje?
            Sigve Haugsnes

            Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor


            sigve.haugsnes.net
            www.youtube.com/bergenflyer

            Comment


            • #7
              Viklingene må være riktige, hvis ikke kan det bli mye tap i motoren dersom den i det hele tatt går.
              Med 32 poler vil vel hver statorarm 'dekke' flere magnetpoler, noe som ikke er bra. Hadde nok vært en fordel med flere armer.
              Fred Larssen

              Comment


              • #8
                Då har magneter ankommet fra tyskland, har montert 32 magneter slik at det blir 16 poler, ifølge kalkulatoren bør en ABCABC... vinding være bra for dette.

                Har også fått hendene mine på en større floppy motor med 18 tenner, har montert 44 magneter slik at eg får 22 poler i den.

                Poster litt bilder og slikt på hjemmesiden min:

                The University of Wales, Aberystwyth Users Site
                Sigve Haugsnes

                Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor


                sigve.haugsnes.net
                www.youtube.com/bergenflyer

                Comment

                Working...
                X