Unconfigured Ad

Collapse

Oppgradere Motor?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • IsaanFly
    • Jan 2008
    • 58

Oppgradere Motor?

Okay, flyet mitt flyr det. Han som bygde det for meg satte med vilje (og etter mitt ønske også) en litt rolig motor i det, siden jeg er nybegynner. Torsdag har jeg anledning til å komme meg på ei hobby sjappe og handle inn litt utstyr til flyet. Og da passer det bra å skaffe litt opgraderings og reservedeler. men er litt blank på hva som passer sammen.

Målet er å få et raskere fly (og er flyet pinneved innen den tid, kan jeg altids sette delene i neste fly)

Her er det elektriske som det står nå:

Motor: Børsteløs Apex Model 450 på 1500 KV
    ESC: BL TD35A TL på 35 Amp
    Propell: 8x6 ABC
    Batteri: 3S Lipo 2200mAh på 20C

Flyet veier 750 gram AUW med et vingespenn på 102 cm, og er 76 cm langt. Chord på vingen er 15.5 cm.

SÅnn som det er nå så flyr det jo nydelig, og looper fint hvis jeg tar et slakt stup for å bygge fart.

Men lurer på hva jeg kan gjøre for å få det til å sparke mer i fra når jeg er utflydd på det.

Skifte propell kansje, eller skifte motor. Og skifter jeg motor og propel, må jeg da gjøre noe med ESC?

Masse spørsmål, jeg må ha svar på før jeg står i Hobby butikken mens kona prøver å oversette mine ønskemål til en forvirret Thai som ikke sjønner et kvidder av hva denne digre utlendingen breker om?
  • william123
    • May 2005
    • 2330

Prøv å sett på en 9" eller 10" propell. Stigningen burde være rundt 5" DA skal du se at motoren vil sparke mer ifra Motoren burde være kraftig nok som den er. Har du noen anelse om hvor mange amper motoren tåler? Noe mulighet til å få målt strømtrekket?
    William Jul Ringkjøb
    Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• IsaanFly
      • Jan 2008
      • 58

Originally posted by william123
      Prøv å sett på en 9" eller 10" propell. Stigningen burde være rundt 5" DA skal du se at motoren vil sparke mer ifra Motoren burde være kraftig nok som den er. Har du noen anelse om hvor mange amper motoren tåler? Noe mulighet til å få målt strømtrekket?
      Hei san, jada skal greie å få målt strøm trekket. Går ut fra at et standard "Biltema type" digitalt multimeter er bra nok til det?

Er mer bekymret for lengden på propellen. Målte hvor my jeg har å gå på. Dette her et fly med halehjul, og med det i bakken har jeg 9.5 cm å gå på. Setter jeg på en 10" propell, Har jeg bare 7 cm igjen før propellen subber i bakken.

Allerede i dag fikk jeg litt problemer da propellen subba i bakken når jeg taxet flyet (ujevn grunn). Og når det løfter halen blir jo avstanden enda mindre. (5 cm målt på stuegulvet).

Men kan altids prøve med 9 x 5 propell. Propeller er billige de

Men etter dagens uhell (motoren løsna fra motorfestet etter et ublidt møte med terra firma), tror jeg reservemotor blir kjopt inn. Betalte barerundt 100 kroner for den jeg har. SÅ hvis jeg skulle gå for større motor enn den jeg har, hva ville du valgt da?

Og kan jeg gjøre det uten å bytte ESC?

Vet du muligens trenger målingsresultater, men fyrer jeg opp flyet nå, blir kjerringa gærn, har sulla med det i hele ettermidag...

Comment

• william123
        • May 2005
        • 2330

Regnet med at propellklaringen var et problem ja ECS'en din er god nok ja.

Hvor mye veier motoren din?
        William Jul Ringkjøb
        Bodø MFK

Comment

• IsaanFly
          • Jan 2008
          • 58

Regnet med at propellklaringen var et problem ja ECS'en din er god nok ja.

Hvor mye veier motoren din?
          Den veier 45 gram, her er litt mere data om den:

APEX 1500KV (model 450)
          Description: Ring motor R2215/1500kv
          Speed 1500KV
          Min Current 5A
          Max. Current 18A
          Motor Shaft 3.0 mm.
          Weigth 45 g.
          Recomment Propeller 8 - 9 "

Som du ser er anbefalt propellstørrelse 8" til 9"

ESC er produsert i Thailand og har problemer med å fuinne noe mer data om den, men den er jo på 35A så skal vel være grei den. Masse å gå på med denne motoren. Men den blir litt varm etter en 10-15 minutter flyging. Så kjøler den ned i 10 minutter mellom batteri bytter.

Men den skal klare hele 40A "surge".

Comment

• kjetilmh
            • Jun 2006
            • 990

Større hjul ?
            Det triller litt bedre på ujevnt underlag , og gir deg også litt bedre bakkeklaring.
            Kjetil
            oops: . . ! . .

http://www.vingmfk.com

Comment

• william123
              • May 2005
              • 2330

Motoren du har er kanskje i miste laget for det flyet du har. Hvis du klarer å finne en motor som veier ca 50-60 gram og har en KV på rundt 1100-1200 og tar sikte på en 9*5 propell så burde det gi deg bra med trøkk

Større hjul er forøvrig ingen dun idé! Sett på et par hjul som er større og du vil kanskje få plass til 10" propell?
              William Jul Ringkjøb
              Bodø MFK

Comment

• IsaanFly
                • Jan 2008
                • 58

Motoren du har er kanskje i miste laget for det flyet du har. Hvis du klarer å finne en motor som veier ca 50-60 gram og har en KV på rundt 1100-1200 og tar sikte på en 9*5 propell så burde det gi deg bra med trøkk

Større hjul er forøvrig ingen dun idé! Sett på et par hjul som er større og du vil kanskje få plass til 10" propell?
                Har tenkt på større hjul ja.

Men er en motor på 1100-1200 kraftigere enn en på 1500KV?

Comment

• joo
                  MFN Skribent
                  • Nov 2002
                  • 6936

Med kV på 1500 vil motoren din trekke i overkant av sine spesifiserte 18A med en 8x6APC-E (kanskje over 20A...) mens den vil trekke noen ampere mer om det er en APC-SF du bruker. Mao er du over max last allerede.
                  Jeg har en mistanke om at en 8x4 APC-E kan være den propellen som gir deg mest "guffe" med det utgangspunktet du har. Får du tak i en så prøv. En 8x6 senker turtallet så mye og øker strømtrekket slik at sakene blir svært ineffektive.
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• IsaanFly
                    • Jan 2008
                    • 58

Originally posted by joo
                    Med kV på 1500 vil motoren din trekke i overkant av sine spesifiserte 18A med en 8x6APC-E (kanskje over 20A...) mens den vil trekke noen ampere mer om det er en APC-SF du bruker. Mao er du over max last allerede.
                    Jeg har en mistanke om at en 8x4 APC-E kan være den propellen som gir deg mest "guffe" med det utgangspunktet du har. Får du tak i en så prøv. En 8x6 senker turtallet så mye og øker strømtrekket slik at sakene blir svært ineffektive.
                    Ok, propeller her koster en tier stykket, så jeg vil kjøpe et lite utvalg og teste både 9x5, 10x5 og 8 x 4

Men hva med motoren, er en 1200KV motor kraftigere enn en 1500KV?

Comment

• Mossie69
                      • Apr 2002
                      • 684

Kv-verdien sier noe om turtallet til motoren, ubelastet, pr. volt du setter på. Det betyr at en lav Kv gir høyere dreiemoment ved samme turtall. Ergo er en motor med lav Kv sterkere enn en med høy Kv.

Så kommer det endel andre momenter inn også. Blant annet hva slags modell du har, vingepofil og hastighetsområde. Sakteflygende modeller vil gjerne ha lav Kv og stor propell med moderat stigning, raske modeller trenger høy Kv og liten propell med høy stigning.

YMMV, selvsagt.
                      Anders Valland
                      Trondheim

Comment

• IsaanFly
                        • Jan 2008
                        • 58

Originally posted by Mossie69
                        Kv-verdien sier noe om turtallet til motoren, ubelastet, pr. volt du setter på. Det betyr at en lav Kv gir høyere dreiemoment ved samme turtall. Ergo er en motor med lav Kv sterkere enn en med høy Kv.

Så kommer det endel andre momenter inn også. Blant annet hva slags modell du har, vingepofil og hastighetsområde. Sakteflygende modeller vil gjerne ha lav Kv og stor propell med moderat stigning, raske modeller trenger høy Kv og liten propell med høy stigning.

YMMV, selvsagt.
                        Okay, takk for et greit og lett forståelig svar.

Okay, flyet er jo en slags Piper Cub, hjemmesnekra. Konstruktøren bygde det som et saktegående fly. Detaljer finnes i første inlegg i tråden, og mer detaljer og bilder i denne tråden:

http://www.modellflynytt.no/showthread.php?t=18615

Om du skulle få mer fres ut av dette flyet, med fritt valg av motor og propell, hva ville du gjort?

Comment

Working...