Unconfigured Ad

Collapse

NiMH-batterier til Børsteløs outrunner

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • r-ling
    • Oct 2003
    • 189

    #1

    NiMH-batterier til Børsteløs outrunner

    Jeg ser at "alle" bruker LiPo til børsteløs, men har noen erfaringer med NiMH?
    Tenker på vekt på f.eks 8 stk AA NiMH-batterier kontra 3-S LiPo på 2100mAh? Har noen veid dette?
    Jeg har ennå ikke investert i LiPo-utstyr (batteri/lader/balanserer og gud vet hva jeg kommer til å trenge), men har plenty NiMH-celler og huslader og feltlader osv.
    Har en E-Flite Mini Funtana (den gule), tenker på E-Flite park 480 Outrunner (1020kV) og 8 celler NiMH AA-størrelse 2400mAh. Kommentarer og tips mottas med takk!
    Har kun fløyet Glow tidligere, men skal nå liste meg inn i Elektro-verdenen....
    Erling Svegre
    Vangsvik
    Senja Modellflyklubb

    ____________________________________
    Futaba 9C super
    Edge 540 (60size) Saito 100 GK
    E-Flite Mini Funtana - Park 480 BL 1020kV
    Mustang P-51 - OS 25FX
    SIG Ninja
    Blue Phoenix
    ArtHobby Colibri-V
    Reichard Grob G103C Twin Acro III
  • william123
    • May 2005
    • 2330

    #2
    8 cellers NiMH batteri på 2400 mAh er rett og slett ALTFOR tungt for det flyet. Enkelt å greit Enten på du gå ned på kapasitet eller investere i Lipo:
    William Jul Ringkjøb
    Bodø MFK

    If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

    Comment

    • bengtern
      • Oct 2005
      • 313

      #3
      Ikke bli fristet til å bruke AA NiMh-batterier. De kan rett og slett ikke levere strøm nok til å ta av. For å få nok strøm må du opp i størrelse til samme som brukes til biler. NiMh er et ok alternativ i større fly, men i mini funtanaen må du nok heller gå for lipo.
      -----------
      Bengt

      Comment

      • kjetilmh
        • Jun 2006
        • 990

        #4
        Det er mulig at du kan bruke A123.
        De er mye lettere en nimh men tyngre enn Lipo.
        Fordelen er at de er sikrere , holder lengre og kan lades mye fortere.

        Skal du fly 3D , eller pattern ?
        Til 3D er vekten veldig viktig.
        Kjetil
        oops: . . ! . .

        http://www.vingmfk.com

        Comment

        • r-ling
          • Oct 2003
          • 189

          #5
          A123

          Takk for gode svar. Hva er A123?
          Og hvem selger noe sånt?
          Er det noen som vet vekta på 3-S LiPo 11,1 V 2100 eller 1800 mAh?
          Og til slutt, jeg hadde tenkt å fly 3D med dette flyet, så da er det vel ingen vei utenom?
          Hva må jeg ha i tillegg til LiPo-batteri og lader?
          Må jeg ha en balanserer? Og hva er hovedhensikten med den?
          Erling Svegre
          Vangsvik
          Senja Modellflyklubb

          ____________________________________
          Futaba 9C super
          Edge 540 (60size) Saito 100 GK
          E-Flite Mini Funtana - Park 480 BL 1020kV
          Mustang P-51 - OS 25FX
          SIG Ninja
          Blue Phoenix
          ArtHobby Colibri-V
          Reichard Grob G103C Twin Acro III

          Comment

          • Mathias
            • Feb 2007
            • 1122

            #6
            Vekta på 3S 1800mAh-2100mAh LiPo ligger på rundt 140g-170.
            Mathias
            Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8

            Comment

            • bengtern
              • Oct 2005
              • 313

              #7
              Vekt på batterier kan variere en hel del. Flightpower evo light veier 158g for 2100, mens en 2150 evo 25 veier 174g. EVO 30 2000mAh veier 175g. En hobbycity 2100 skal veie 187g mens en loong max 2250 skal veie 164g. Nå kan den faktiske kapasiteten variere litt, samt om pakkene er veid med eller uten ledning og plugg, men generelt er pakkene som kan levere mest strøm et lite hakk tyngre, og dyrere.
              Balanserer bør du absolutt ha. Den sikrer at du ikke overlader noen av cellene dine. Hvis for eksempel ei celle får lavere spenning enn den skulle hatt så vil de to andre bli ladet med for høy spenning. På pluggen ser en kun summen av cellene og derfor er det kjekt å kunne overvåke spenningen på hver celle for seg. Flere ladere har innebygd balanserer.
              -----------
              Bengt

              Comment

              • r-ling
                • Oct 2003
                • 189

                #8
                vekt på batterier

                Nå har jeg veid mine NiMH-batterier. 8 stk AA veier til sammen 234 g.
                Har også sjekka litt på nett om A123.
                1 stk A123 på 2,6 Ah veier 70g, mao 3 S A 123 vil veie 210 g (netto batterier).
                Da er det jo ikke den helt store forskjellen. Det største problemet med NiMH vil kanskje være om de leverer nok strøm. Skal teste dette ut og se om jeg får de til å levere 20-25A.
                Siden batteriene er kjøpt allerede, så begynner jeg med å teste de jeg har.
                A123 har vel gjerne fordel med at de leverer masse strøm (opptil 70A?), og har kanskje mye lengre holdbarhet enn LiPO? Og så er de visstnok ikke så eksplosive...
                Vel, jeg begynner med NiMH, så kan jo dette bli mitt første forskningsprosjekt innen elektro..
                Erling Svegre
                Vangsvik
                Senja Modellflyklubb

                ____________________________________
                Futaba 9C super
                Edge 540 (60size) Saito 100 GK
                E-Flite Mini Funtana - Park 480 BL 1020kV
                Mustang P-51 - OS 25FX
                SIG Ninja
                Blue Phoenix
                ArtHobby Colibri-V
                Reichard Grob G103C Twin Acro III

                Comment

                • r-ling
                  • Oct 2003
                  • 189

                  #9
                  Og så er det jo det at hvis NiMH-batteriene ikke klarer å levere nok strøm til motoren, så har jeg jo 2 kjekke mottakerpakker på 2400mAh til glow-flyene mine
                  Erling Svegre
                  Vangsvik
                  Senja Modellflyklubb

                  ____________________________________
                  Futaba 9C super
                  Edge 540 (60size) Saito 100 GK
                  E-Flite Mini Funtana - Park 480 BL 1020kV
                  Mustang P-51 - OS 25FX
                  SIG Ninja
                  Blue Phoenix
                  ArtHobby Colibri-V
                  Reichard Grob G103C Twin Acro III

                  Comment

                  • RCpro
                    Forhandler
                    • Dec 2005
                    • 293

                    #10
                    NIMH batterier er egnet til mottakerbatterier og ikke som driftsbatterier til børsteløse motorer. De leverer alt for liten utladingskapasitet til at du skal ha sjangs til å fly no vettug 3D. Gå for Evo 25 2170 3S-- Disse er utprøvd av flere på akkurat Mini Funtanaen, og fungerer topp sammen med Hacker A30-14L og FLIGHTTECH SYNERGY 35AMP BRUSHLESS ESC 2-5S 5V BEC.
                    Last edited by RCpro; 05-02-08, 22:35.
                    Emil Nilsen
                    www.rcpro.no

                    Comment

                    • william123
                      • May 2005
                      • 2330

                      #11
                      tingen er at 8 NiMH celler er ikke i nærheten av like sprekt som 3S LiPo! Det sies at Lipo har fire ganger høyere energitetthet en NiMH. Det vil med andre ord si rundt regnet at du vil få fire ganger så kort flytid med NiMH gitt at NiMH pakken og 3S lipo pakken leverer ca samme volten inn til motoren. Skjønner du nå at NiMH er litt håpløst i en minifuntana?

                      Edit: Dessuten er ikke AA cellene beregnet på høye strømtrekk. En minifuntana trekker vel opp mot 25-30A eler noe i den duren?
                      William Jul Ringkjøb
                      Bodø MFK

                      If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                      Comment

                      • bengtern
                        • Oct 2005
                        • 313

                        #12
                        Fordelen med NiMh er at de tåler røffere bruk, men de har lite å gjøre i noe så smått som en mini funtana. I større fly fungerer de fint, men med dagens prisnivå så blir det fort dyrere med NiMh enn Lipo og da er det ikke mange gode grunner igjen til å skulle prøve det. Min erfaring er at funtanaen liker å være så lett som mulig. Et litt mindre batteri med god C-rating passer meg best.
                        -----------
                        Bengt

                        Comment

                        • r-ling
                          • Oct 2003
                          • 189

                          #13
                          LiPo

                          Har funnet ut at E-Flite anbefaler Thunder Power LitePro LiPo-batterier. Fant de på nettet, de har et 3-S på 2000mAh som veier 120 gram...
                          Men så er ju frågan... Er det noen i Norge som selger Thunder Power batterier?
                          Eller fins det andre alternativer i Norge som veier like lite?
                          Jeg trenger inntil 25A strøm, 1800-2200 mAh, 3S, 11,1 V. Gjerne vekt mellom 120-150 gram.
                          Erling Svegre
                          Vangsvik
                          Senja Modellflyklubb

                          ____________________________________
                          Futaba 9C super
                          Edge 540 (60size) Saito 100 GK
                          E-Flite Mini Funtana - Park 480 BL 1020kV
                          Mustang P-51 - OS 25FX
                          SIG Ninja
                          Blue Phoenix
                          ArtHobby Colibri-V
                          Reichard Grob G103C Twin Acro III

                          Comment

                          • jijohans
                            • Dec 2005
                            • 1169

                            #14
                            Hallo Erling...
                            Kjøp FP Evo batterier så blir du ikke skuffet...Har foresten en evo 25 3S 2500 pakke tilsalgs.
                            -Jim Johansen-
                            Flyklart:
                            Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                            Under construction:
                            Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

                            Comment

                            • r-ling
                              • Oct 2003
                              • 189

                              #15
                              Flightpower

                              Hei Jim!
                              FP EVO 2500mah bi vel kanskje også litt tungt (209g)?
                              Flightpower EVOLITE må jo være bedre alternativ?
                              3S-2100mAh 158g, alternativ 1600mAh 122g.
                              Kor kjøpe du FP ? Technoflight eller Tromsdalen?
                              Erling Svegre
                              Vangsvik
                              Senja Modellflyklubb

                              ____________________________________
                              Futaba 9C super
                              Edge 540 (60size) Saito 100 GK
                              E-Flite Mini Funtana - Park 480 BL 1020kV
                              Mustang P-51 - OS 25FX
                              SIG Ninja
                              Blue Phoenix
                              ArtHobby Colibri-V
                              Reichard Grob G103C Twin Acro III

                              Comment

                              Working...