Unconfigured Ad

Collapse

12A fartsregulator til 13A motor?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • flypilot1
    • Apr 2008
    • 4

    #1

    12A fartsregulator til 13A motor?

    Hei

    Er det sånn at hvis jeg bruker en 12A fartsregulator på en motor som egentlig krever 13A, vil de da bli ødelagte, eller?

    eventuelt hvor lenge vil moroa vare?

    Har den siste amperen noe å si?
  • Tintin
    • Jan 2005
    • 4631

    #2
    Motoren "krever" egentlig ikke 13A, den kan trekke inntil så mye.

    Om ikke resten av systemet er lagt opp slik at du må dra max og du ikke gir full throttle hele tiden så går det sannsynligvis helt greit.

    Hadde vært mer skeptisk i heli enn fly da det som regel er lettere å ligge unna maxtrekk i fly.

    Men det er ikke et ideelt kapasitetsforhold da...bare så det er sagt. Risken for at den magiske røyken kan unnslippe er klart tilstede...

    Comment

    • flypilot1
      • Apr 2008
      • 4

      #3
      Ja, så det funker så lenge jeg ikke kjører på full gass?

      Comment

      • Tintin
        • Jan 2005
        • 4631

        #4
        Det funker så lenge du ikke drar mer enn 12A konstant over litt tid, jeg kan ikke si noe om når motoren kommer opp i høyere strømtrekk. Det kan skje på 100% throttle, på 85% throttle eller ikke i det hele tatt, men jeg tror ikke du får noe på garantien om den magiske røyken unnslipper om du forteller oppsettet.

        Comment

        • flypilot1
          • Apr 2008
          • 4

          #5
          Hmm, tror ikke det trengs alikevel
          Fant en litt mindre modell som trenger bare 10A. Usikker på om det er børste eller børsteløs, men det hørtes ut som børstemotor...har iallfall en for børsteløs på 12A, og en til børste på 10A hvis jeg ikke husker feil så da trengs det ikke alikvel

          Men takk for hjelp!

          Comment

          • doogledee
            • Jul 2006
            • 452

            #6
            hei,
            bare for å ha nevnt det... det fungerer ikke å holde seg unna full gass hvis oppsettet trekker mer en det regulator eller motor tåler fordi:
            En regulator ender pulser til motoren med strøm. Denne strømmen er maks av det motoren trekker. lengden på tiden pulsen er på i forhold til det den er av anngir hvor fort motoren går rundt, men under strømtrekk går maks strøm inn i motorens viklinger.
            Hvis du måler over tid vil du se ett lavere strømtrekk fordi det blir en gjennomsnitts måling av av og på tiden på pulsene.
            Noen regulatorer beregner hva som er full gass fra stikke utslaget som de ser rett etter at strømmen er koblet på. Det betyr at hvis du har en slik regulator og ikke beveger stikka mer en til 75% av utslaget så vil regulatoren tro det er maks utslag og justere seg etter det og da er du like langt.
            Den eneste sikre måten å passe på at du ikke overbelaster komponentene (enten det er viklingene i motoren eller selve regulatoren) er å bytte til en mindre propell slik som du har gjort.
            Bare spør hvis det er noe mer du lurer på,

            Leif
            Leif Bjørgo
            Cirrus-RCFK

            Comment

            • Quadrocopter
              Moderator
              • Aug 2007
              • 6357

              #7
              De fleste ESC'er er designet/spesifisert til å tåle +20% høyere "peek"strømtrekk enn pålydende i en kortere periode.
              D.v.s en 12A ESC skal kunne greie en 14-15A i en 15sek periode!

              Gå litt ned på propell størrelse som er oppgitt for motoren ved 13A så er du på den sikre siden

              Leif,
              Så lenge du har en "duticycle" som er mindre en 70-80% så spiller det ingen / liten rolle om motoren trekker 13A - den effektive verdien ESC'en opplever vil ligge innen for spesifikasjonene. (dette kan vi diskutere videre på Ekeberg )

              Comment

              • doogledee
                • Jul 2006
                • 452

                #8
                er egentlig enig med deg Frank men det er vel bedre å være på den sikre siden..... det er ikke så stort problem med denne casen, men hvis man har en motor/prop kombo som f.eks trekker 100 A på en motor som tåler 60 A og tror at man kan fly rundt på halv gass for å ikke trekke for mye strøm så ender det nok opp med en ødelagt motor....
                YMMV vi tar det på ekeberg
                Leif Bjørgo
                Cirrus-RCFK

                Comment

                Working...