Announcement

Collapse
No announcement yet.

en eller flere esc på 4-motors fly?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    To-motors EP fly - "koblingsskjema"?

    Driver å lukter på et to-motorsfly med børsteløst oppsett. Lurer på praktisk utførelse av dette. Skal bruke to motorer med hver sin ESC, og lurer derfor på tilkobling av esc'ne til mottager - paralellkobles disse med en skjøtekabel? (En klassisk Y-kobling for balanseror fungerer vel ikke da den "reverserer" utgangen(?))

    Bør man bruke ett stort eller to mindre batterier - ser for meg ett stort mhp at begge motorene får lik spenning hele flytiden(mhp om du skulle være forskjeller på to like batterier fra samme produsent) - om bruk av ett stk batteri så er det vel bare å bruke en parallellkobling? Tipper det er mulig å handle ferdig paralell med deans(?)

    Takknemlige for tips før jeg setter igang, og for en gangs skyld har jeg lyst til å luke ut noen av usikkerhetene før bestilling utføres.


    Har eller etter tips herfra montert towerpro combo fra Hobbycity, som nevnt tidligere her i tråden, på en wilga - fungerer supert men hadde utfordring med at medfølgende 9x6 prop ga for mye strømtrekk - ett hakk mindre prop og wilgaen flyr som en drøm. Garantert ikke samme kvalitet som på dyrere saker men til litt lek/morro/eksperimentering så virker det å holde i massevis - også handlet et Zippy 3s 1300mah som batt nr 2 til wilgaen og det virker å å gjøre jobben sin meget bra - spes med tanke på at det kostet 60-70 kroner.
    På Hobbycity så er det som det nevnes her mye "bra/positive" rewievs, sikkert pga rabattordning - jeg leser de med et åpent sinn og kun for å plukke opp tekniske tips - som igjen siles av egen erfaring og kunnskap før de brukes.
    Akslingen på towerpromotorene virker noe myke, jeg bestilte ekstra askslinger, kappet aksling og monterte propadapter - motoren er flyttet frem.

    Comment


    • #17
      Bruk Y-kabel mellom ESC og mottager. Om det ikke er spessifisert at BEC kretsene tåler å kjøres i parallel, må du kutte plussledningen på den ene siden av Y'en, slik at bare en BEC forer mottageren. Om du bruker 3S eller mere på et fly med mere enn 3 servoer ville jeg kanskje kuttet den røde på begge sider og kjørt ekstern switchet BEC.

      Tror det er en fordel å kjøre begge i parallel mot ett batteri, ja. Soft cut-off på begge ESC's anbefales på det sterkeste .
      Fred Larssen

      Comment


      • #18
        Takker for input

        Originally posted by flarssen View Post
        Bruk Y-kabel mellom ESC og mottager. Om det ikke er spessifisert at BEC kretsene tåler å kjøres i parallel, må du kutte plussledningen på den ene siden av Y'en, slik at bare en BEC forer mottageren. Om du bruker 3S eller mere på et fly med mere enn 3 servoer ville jeg kanskje kuttet den røde på begge sider og kjørt ekstern switchet BEC.

        Tror det er en fordel å kjøre begge i parallel mot ett batteri, ja. Soft cut-off på begge ESC's anbefales på det sterkeste .
        - Når du sier "Y-kabel", mener du en std balanserors Y-kabel?
        - Hva menes med BEC? Og ekstern switchet sådan?
        - Soft cut off - er det en kort forklaring på det?

        Uansett valg av modell så regner jeg med at det blir 3S eller større og 3 servoer eller fler.

        Mvh En som kan regnes som novise innen EP fly
        Last edited by Biggles; 15-09-08, 13:26. Reason: Flere spm dukket opp.

        Comment


        • #19
          Originally posted by Biggles View Post
          - Når du sier "Y-kabel", mener du en std balanserors Y-kabel?
          - Hva menes med BEC? Og ekstern switchet sådan?
          - Soft cut off - er det en kort forklaring på det?

          Uansett valg av modell så regner jeg med at det blir 3S eller større og 3 servoer eller fler.

          Mvh En som kan regnes som novise innen EP fly
          Ja, en slik man bruker for å få to servoer koblet til samme kanal på mottageren.
          BEC - Battery Eliminator Circuit, er bygget inn i mange fartsregulatorer og forsyner radioen fra kjørebatteriet ved at spenningen reguleres ned til 5-6V. Spenningen mates inn på throttle kanalen på mottageren via den røde lederen i "servokabelen" mellom ESC og mottager. Det er ikke alltid anbefalt at to slike kobles i parallel, slik som tilfellet vil være nå du bruker en Y-kabel mellom to ESC m/BEC.
          BEC i de fleste ESC's er linære, det vil si at de regulerer ned spenningen ved å brenne bort "overskuddet". 3S gir en "overspenning" på 12,6V(3S)-5V(Rx) = 7,6V noe de fleste klarer dersom strømtrekket til servoene ikke er alt for stort. ved 4S eller mere, blir forskjellen mellom inn og ut spenningen på BEC regulatoren for stor. Man går da gjerne over til eget mottagerbatteri eller en egen regulator som regulerer spenningen ned v.h.a. en metode som ikke utvikler så mye varme (switching). Dette betegnes gjerne som ekstern BEC (siden den ikke sitter på en ESC).
          Cutoff er at ESC stopper motoren når spenningen på batteriet blir for lav. Soft betyr at dette gjøres ved at turtallet reduseres gradvis. Hard cutoff betyr at motoren stoppes tvert, noe som ofte ikke er så gunstig med to motorer....
          Last edited by flarssen; 15-09-08, 14:03.
          Fred Larssen

          Comment


          • #20
            Takker for input!!

            Nå har jeg større forutsetninger for å ikke møte veggen umiddelbart og før valg av utstyr og modell.

            Comment


            • #21
              Originally posted by flarssen View Post
              Bruk Y-kabel mellom ESC og mottager. Om det ikke er spessifisert at BEC kretsene tåler å kjøres i parallel, må du kutte plussledningen på den ene siden av Y'en, slik at bare en BEC forer mottageren. Om du bruker 3S eller mere på et fly med mere enn 3 servoer ville jeg kanskje kuttet den røde på begge sider og kjørt ekstern switchet BEC.

              Tror det er en fordel å kjøre begge i parallel mot ett batteri, ja. Soft cut-off på begge ESC's anbefales på det sterkeste .
              Ok, nå spør jeg fordi jeg ikke vet.

              Men at man må kutte ene plussledninger er jo ulogisk, i og med at det er paralellkobling og ikke serie. Volten vil jo ikke stige.
              Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

              Comment


              • #22
                Originally posted by spitmk16 View Post
                Ok, nå spør jeg fordi jeg ikke vet.

                Men at man må kutte ene plussledninger er jo ulogisk, i og med at det er paralellkobling og ikke serie. Volten vil jo ikke stige.
                Ja, det er en parallelkobling.
                Noen BEC kretser tåler ikke å få spenning på sin utgang som er høyere en dens egen utspenning. BEC kretsene har ikke 100% lik spenning, slik at én alltid vil ha høyere spenning enn den andre.
                Andre BEC kretser takler dette fint. Den som har høyest spenning vil levere strøm til mottager og servoer. Om belastningen blir så stor at spenningen dropper ned til samme nivå som den andre, vil den andre også begynne å levere strøm, altså dobbel kapasitet.
                Å kutte + lederen fungerer fint siden den bare er der for å forsyne radioen med strøm. BEC kretsen er fortsatt i drift og forsyner deler av elektronikken i selve ESC'en. ESC av typen 'opto' uten BEC er avhengig av + lederen siden den må få strøm fra mottageren.
                Fred Larssen

                Comment

                Working...
                X