Announcement

Collapse
No announcement yet.

Svidd RCE-BL35X

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Svidd RCE-BL35X

    I går var jeg ute og fløy med 450en på ekebergsletta. Når jeg landet etter det tredje batteriet registrerer jeg at det ryker av heliet og kobler følgelig fra batteriet. Det viser seg at det ESCen som ryker og det er svidd et lite hull i plasten. Jeg kobler fra ESC og forsøker igjen å koble til batteriet, men det ryker umiddelbart.

    Spørsmålet mitt er hva som kan ha skjedd her? Jeg har flydd total 30-40 pakker med heliet uten noen form for problemer. Jeg har ikke endret på noe med unntak av å justere midtpunktet på throttlekurven litt opp. I går varierte jeg litt mellom idle up 1 og 2 som er satt opp til hhv 100-95-100 og 100-75-100, kan dette ha noe å si? Dette er mitt første heli, så jeg ser ikke bort i fra at jeg har gjort noe skrullete, men det er så rart at det har fungert fint en god stund?! Forslag mottas med takk. Hvis det hjelper kan jeg legge ut bilder av ESCen også.

    Eirik
    2 * T-rex 450
    1 * T-rex 500

  • #2
    Originally posted by satyra View Post
    I går var jeg ute og fløy med 450en på ekebergsletta. Når jeg landet etter det tredje batteriet registrerer jeg at det ryker av heliet og kobler følgelig fra batteriet. Det viser seg at det ESCen som ryker og det er svidd et lite hull i plasten. Jeg kobler fra ESC og forsøker igjen å koble til batteriet, men det ryker umiddelbart.

    Spørsmålet mitt er hva som kan ha skjedd her? Jeg har flydd total 30-40 pakker med heliet uten noen form for problemer. Jeg har ikke endret på noe med unntak av å justere midtpunktet på throttlekurven litt opp. I går varierte jeg litt mellom idle up 1 og 2 som er satt opp til hhv 100-95-100 og 100-75-100, kan dette ha noe å si? Dette er mitt første heli, så jeg ser ikke bort i fra at jeg har gjort noe skrullete, men det er så rart at det har fungert fint en god stund?! Forslag mottas med takk. Hvis det hjelper kan jeg legge ut bilder av ESCen også.

    Eirik
    ESC'en er temmelig sikker defekt
    Kan høres ut som om du har brent av en eller flere av mosfet'ene inne i ESC'en.
    ESC (Regulator), motor og batterier skal matche hverandre så lenge dette er en original utstyrt 450
    Er den innenfor garanti tiden ville jeg tatt opp problemet med leverandøren - høres definitivt ut som en garanti sak.
    -Frank-

    Comment


    • #3
      Dette rapporteres med jevne mellomrom med Align sine regulatorer. Kan se ut til at de som har stripset den fast er overrepresentert, derfor sier Align på sine n yeste at dette skal man ikke gjøre. Jeg har svidd en 75A Align esc som jeg sendte tilbake til Taiwan. Fikk ny uten videre om og men. Måtte dekke porto selv selvsagt.

      Comment


      • #4
        Har du noen formening om hva som er problemet med stripsing?
        Hilsen Rune Marcussen

        MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
        T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
        JR DSX9

        Fitjar Modellflyklubb
        ---------------------------------------------------------------------------
        Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

        Comment


        • #5
          Ja, du klemmer (lett) på komponentene og ifb vibrasjonene som alltid er der så tar vel loddingen rett og slett kvelden til slutt.
          Tror de duppedittene som stikker ut i enden var største problemet men ikke siter meg på det...

          Comment


          • #6
            Så grønn Feiltema tape er vår venn her også?
            Hilsen Rune Marcussen

            MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
            T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
            JR DSX9

            Fitjar Modellflyklubb
            ---------------------------------------------------------------------------
            Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

            Comment


            • #7
              Eller Biltema borrelås.
              Mathias
              Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8

              Comment


              • #8
                Har brukt det ja, funker fint i likhet med nevnte borrelås. 500n har fått Align borrelås

                Comment


                • #9
                  Originally posted by roadrune View Post
                  Har du noen formening om hva som er problemet med stripsing?
                  Har selv svidd en ESC til 450 - akkurat ved å dra stripsen til for hardt.
                  Det som skjer er at når du trekker til stripsen trekker du en av de strømførende kablene ned mot en komponent, med det resultatet at denne komponenten får hele batterispenningen over seg og brenner av. Dette skjer kun når du plasserer stripsen en spesiell plass så det er vel dette vi kaller bad luck
                  Testet ESC'en etter at jeg strippet av krympen og den virket ok - men i en splitter ny 450 ville jeg ikke bruke den så den ble med å bestille en ny original fra Kina - var billigere enn å sende den i retur.
                  Byttet den defekte komponenten - bruker ESC'en nå i en annen modell.

                  Den nye er festet med velcro fra biltema og en strips lett strammet over

                  Comment

                  Working...
                  X