Announcement

Collapse
No announcement yet.

0 throttle, motor går likevel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 0 throttle, motor går likevel

    Hei,

    nå har jeg skaffet ny ESC (Flightpower Synergy 45amp) siden min Alignregulator konket.

    I går var jeg ute og fløy med den for første gang og den fungerte fint. Det er imidlertid en ting jeg lurer på, er det korrekt at hovedrotor skal spinne i normal mode og throttle lik 0? Jeg har sjekket throttlekurven og den er korrekt, det står også at output=0 når stikken er helt nede. Slår jeg på throttle hold stopper rotoren helt, men slår jeg den av roterer rotor igjen. For å forundre ennå mer, når jeg kobler til batteriet med radio i throttle hold for så å slå denne beveger ikke motoren seg, men litt throttle og den stopper ikke.

    Dette er forsåvidt ikke noe problem, det er kun snakk om en sakte rotasjon uten fare for hverken fingre eller annet, men Align-ESCen var ikke slik. Noen tips?

    mvh
    Eirik
    2 * T-rex 450
    1 * T-rex 500

  • #2
    Enten må du kalibrere ESCen (som man med en Align esc gjør ved å gå igjennom programmet) eller så må du sette samme minsteverdi på nederste punkt på thrkurven som du har på thr hold.

    Ellers er det en svært god ide å alltid ha på thr hold når du kobler til....

    Comment


    • #3
      Hehe, jada jeg er meget påpasselig med å ha throttle hold på, nesten litt manisk etter noen "overraskelser". Jeg bare lurte på om dette var en feature og ikke en feil?
      2 * T-rex 450
      1 * T-rex 500

      Comment


      • #4
        Uten å ha brukt den escen så kan jeg nok trygt si at det ikke skal være slik, men problemet ligger nok bare i at escen ikke kjenner din radios nullpunkt. Vil anta den stopper om du trimmer ned på thr kanalen?

        Comment


        • #5
          Originally posted by Tintin View Post
          Vil anta den stopper om du trimmer ned på thr kanalen?
          Jeg skal sjekke så snart jeg er hjemme fra jobb!
          2 * T-rex 450
          1 * T-rex 500

          Comment


          • #6
            Originally posted by Tintin View Post
            Uten å ha brukt den escen så kan jeg nok trygt si at det ikke skal være slik, men problemet ligger nok bare i at escen ikke kjenner din radios nullpunkt. Vil anta den stopper om du trimmer ned på thr kanalen?
            Jeg bruker den samme ESCen i 35A versjon. Jeg har opplevd akkurat det samme problemet som beskrives her. Etter å ha vært innom throttel hold ville ikke rotoren stoppe. Ganske upraktisk... Kosta meg nesten en kræsj. Men rotoren stoppa ihvertfall med th på. Jeg mener bestemt at th er satt til 0%, og at nedre punkt på th-kurve i normal også er 0%. Mulig jeg blir lurt av trim på throttel. Uansett liker jeg ikke at nullpunktet endres på denne måten. Klarer ikke å se noen fordel med å ha det slik.

            Comment


            • #7
              Vi snakker thr hold og ikke thr cut?

              Om dere har thr cut til en mye brukt std verdi som vel for JR er -5% og escen autokalibrerer ved nye min/maks verdier så vil en tur innom thr cut sørge for at null throttle ikke er null throttle lengre.

              På elektrisk har det ingen misjon å ha thr cut til noe annet enn null slik det kan ha på fuel der man vil at den skal gå på tomgang, men kutte ellers. På elektrisk er jo tomgang=null omdr så sett thr cut og thr hold til null/samme verdi som første punkt på thr kurve

              Comment


              • #8
                Originally posted by Tintin View Post
                Vi snakker thr hold og ikke thr cut?
                Jeg snakker ihvertfall om thr hold. På en DX6i. Thr cut er inh.

                Om dere har thr cut til en mye brukt std verdi som vel for JR er -5% og escen autokalibrerer ved nye min/maks verdier så vil en tur innom thr cut sørge for at null throttle ikke er null throttle lengre.
                Det skjer nok slik som du sier. Jeg testa nå i ettermiddag. DX6i har jo en kjekk liten grafisk visning av utslagene som sendes på hver enkelt kanal. Thr hold sender vesentlig mindre på 0%, enn høyre stikke helt tilbake gjør. Jeg har da trim på høyre stikke i senter. Hvis jeg klikker inn full negativ trim, så gir det bittelitt mindre pådrag enn thr hold. Og da funker det fint å slå over thr hold og tilbake, uten at rotoren spinner i vei.
                Hva pleier dere andre å sette trim til på høyre stikke? Mulig jeg er dum, men jeg syns ikke det er innlysende å ha full neg. trim.

                Comment


                • #9
                  Det er naturlig med midt trim. Bare juster kurven/punktet din for thr hold så den matcher normal kurven så er problemet nok løst.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Tintin View Post
                    Det er naturlig med midt trim. Bare juster kurven/punktet din for thr hold så den matcher normal kurven så er problemet nok løst.
                    Du hadde så rett så rett. Takk skal du ha

                    Eirik
                    2 * T-rex 450
                    1 * T-rex 500

                    Comment


                    • #11
                      No worries bare hyggelig å kunne hjelpe en man har fått hjelp av.

                      Comment

                      Working...
                      X