Announcement

Collapse
No announcement yet.

Børsteløse motorer og motor-trust i gram ??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Børsteløse motorer og motor-trust i gram ??

    Hvordan kan jeg vite hvor mange gram børsteløse motorer klarer å løfte vertikalt ?
    De tallene som står foran motorene sier meg ingen ting, om hvor mye de løfter i gram.

    (Batt) volt x amp (motortrekk) = Watts

    Hvor mange gram trust (hva motoren trekker vert.) er 100W ?

  • #2
    I stor grad så står det oppgitt i spesifikasjoner til motorene hva de klarer, og som regel er det oppgitt anbefalt vekt på acro og 3D modeller.
    Kanskje ikke helt det du spurte etter, men er så langt jeg kan svare
    Emil Nilsen
    www.rcpro.no

    Comment


    • #3
      smt er inne på noe, det koker alltid ned til hvilken propell du bruker.
      Det finnes kalkulatorer for slikt på nettet, men det driver ikke jeg med, så kanskje noen andre vet.
      Propellen bestemmer i like stor grad hvor mange gram trekk du får som motoren. (på bekostning av hvor mye fart du får)
      Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

      Steinar B Johansen
      Lillehammer mfk

      Comment


      • #4
        Du kan regne propellens thrust fra motorens effekt, men da må du vite ganske mye om propellen. For enkelte propell-merker finnes det kurver for hvor mye thrust den gir ved forskjellige turtall, disse finner du på produsentens hjemmeside.

        De aller fleste prøver seg frem. Tommelfinger-regelen er at for samme diameter gir stor stigning liten thrust og mye fart, liten stigning gir mye thrust og liten fart. Du kan ikke få begge deler samtidig, men du kan finne gode kompromisser.

        Du kan også beregne dette ved å bruke tilgjengelige programmer. Her er link til en gammel side som har link til de to største programmene. Hvis du ikke er redd for tall eller engelsk så kan du lese hele siden, den er ikke så verst: News, Politics, Sports, Mail & Latest Headlines

        Dette var ikke et rett-frem svar på spørsmålet. Men så er ikke spørsmålet rett frem, det heller...
        Anders Valland
        Trondheim

        Comment


        • #5
          Jeg vet hvor mye motoren trekker, det var ganske nøyaktig 100W. Er det noen som vet hvor mye gram trekkaft dette er? (Motortrust)
          Last edited by kjell64; 19-06-08, 09:35.

          Comment


          • #6
            Originally posted by kjell64 View Post
            Jeg vet hvor mye motoren trekker, det var ganske nøyaktig 100W. Er det noen som vet hvor mye gram trekkaft dette er? (Motortrust)
            Det er her propellvalg er avgjørende.
            Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

            Steinar B Johansen
            Lillehammer mfk

            Comment


            • #7
              Originally posted by kjell64 View Post
              Jeg vet hvor mye motoren trekker, det var ganske nøyaktig 100W. Er det noen som vet hvor mye gram trekkaft dette er? (Motortrust)
              Tror ikke det er så lett å bare bruke watten som utgangspunkt! Du trenger å flere opplysninger for å vite hvor mye trust du får.
              Her er en link som kanskje du kan bruke? flyingmodels.org
              Se om du finner en motor som har samme turtall,strømtrekk og propell som motoren din.
              Da kan du kanskje få en formening om hvor hvor mye trust motoren din vil gi!
              Ellers kan du jo kjøpe en av de samme motorene som han har testet!
              Da har du en ca liste over trust område til den motoren som passer best for dine behov.

              Comment


              • #8
                Hvor nøyaktig trenger du det? er det ikke bare for å vite ca vekt på flyet i forhold til flytypen? Hvis du skal fly 3d, trenger du ca 300W pr/kg Da kan du ha et fly opp til 350gram på 100w motorkraft. Det vil ikke si at motoren løfter 350g, men at du har nokk krefter til å dra den ut av hover osv... Dette er sefølgelig avhengig av propell, men en stor propell med liten vridning anbefales til 3d. Du kan måle strøm og spenning på motoren under testing for å finne riktig propell.(er propellen for stor, trekker den for mye strøm og blir varm.)

                Kv på motoren sier mye i forhold til propell..(lavere tall, større propell)
                Edvin
                ------
                http://home.no.net/hansenmh

                Comment

                Working...
                X