Announcement

Collapse
No announcement yet.

Grusom ulyd i AXI motor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Grusom ulyd i AXI motor

    Hei !
    Har nettopp hatt jomfrutur på min nye Sebart Angel.
    Den er utstyrt med en AXI 4130/20, FLIGHTTECH ESC 80A,2-6S LIPO, FLIGHTPOWER EVO25-3700 6S, 16+10 APC.
    Alt fungerer helt greit, MEN!! dersom jeg gri full throttle veldig fort kommer det en helt grusom ulyd i motoren!
    Vanskelig og beskrive lyden men den hyler og vibrerer!
    Dette vil nok ikke være et stort problem da jeg sjelden eller aldrig gir max throttle så fort men dersom noen har en forklaring på hva som skjer hadde det hvert kjempefint.

    Mvh
    Bent Andreassen.
    Mvh
    Bent Andreassen




    Harstad Modellflyklubb på Facebook
    http://www.facebook.com/#!/groups/313467363926/

  • #2
    er du sikker på at det er i motoren? Det er ikke propellen? Eller at propell tar bort i noe?

    Jeg hadde en liten nærkontakt med bakken på min "større elektro".. der ble akslingen skjev,men jeg oppdaget det ikke før den kom opp i fart igjen.. Da brant fartsregualtoren opp.. he he det skjedde i takeoff, så den turen ble kortvarig.. Og flyet var ødelagt.. helt oppbrent innvendig...
    Thomas Molnes
    Ålesund og Omegn Modellflyklubb

    Comment


    • #3
      Denne tråden gikk for litt siden,

      ulyd i Klepaker extreme? - (MFN) ModellflyNytt.no

      Mulig det er noe der.
      Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

      Steinar B Johansen
      Lillehammer mfk

      Comment


      • #4
        Originally posted by strofe View Post
        Hei !
        Har nettopp hatt jomfrutur på min nye Sebart Angel.
        Den er utstyrt med en AXI 4130/20, FLIGHTTECH ESC 80A,2-6S LIPO, FLIGHTPOWER EVO25-3700 6S, 16+10 APC.
        Alt fungerer helt greit, MEN!! dersom jeg gri full throttle veldig fort kommer det en helt grusom ulyd i motoren!
        Vanskelig og beskrive lyden men den hyler og vibrerer!
        Dette vil nok ikke være et stort problem da jeg sjelden eller aldrig gir max throttle så fort men dersom noen har en forklaring på hva som skjer hadde det hvert kjempefint.

        Mvh
        Bent Andreassen.
        Har vært borti dette er par-tre ganger før, og alle ganger var det regulator som var for liten eller deffekt. Prøv en ny regulator så løser kanskje det problemet ditt.
        Emil Nilsen
        www.rcpro.no

        Comment


        • #5
          Det er ikke propellen, den er hel og nybalansert! Motor og regulator er helt nytt men det trenger selvsagt ikke å bety at det ikke er noe feil i regulatoren, så de e ikkje utænkelig at du fær i nåkka der Emil!!!! Men burde ikke denne regulatopren være stor nok???
          Mvh
          Bent Andreassen




          Harstad Modellflyklubb på Facebook
          http://www.facebook.com/#!/groups/313467363926/

          Comment


          • #6
            Hei
            Etter hva jeg har forstått (blitt forklart) så ligger ditt problem i at regulatoren ikke greier å henge med når du endrer gassen så fort, den vil derfor komme i utakt med å skru på strøm til fasene i motoren. Det er litt som når du skal starte motoren, noen ganger knurrer det litt til og propellen slår litt frem og tilbake før ting kommer i gang. Du kan forhindre fenomenet på to måter, enten ved å sette en forsinkelse på akselerasjonen, enten i senderen (hvis din sender kan gjøre slik), eller i regulatoren (igjen hvis denne regulatoren kan det). Alternativt kan du justere regulatoren til litt mindre 'fortenning' (timing). Det er slik at med høyere tall for timingen vil regulatoren ikke mestre hurtig akselerasjon. Husk at regulatoren måler hvor motorens magneter og spoler er i forhold til hverandre ved å se på den spenningen som genereres når de beveger seg i forhold til hverandre, denne målingen er grunnlaget for når strømmen i hver enkelt vikling skrus på (og av). Med høy timing ligge man nærmere en kritisk grense og tåler mindre variasjon før det blir galt. Ved rask akselerasjon vil posisjonen mellom magneter og spoler endre seg raskt og det hele kan komme litt ut av synk.
            www.ofremmi.info

            Comment


            • #7
              Den "fæle" lyden ved aggressiv gass pådrag er vanlig på større børsteløse motorer dersom regulator timingen ikke stemmer. Har hatt det flere ganger selv og fikset det med å prøve ut forskjellige timing innstillinger.

              Comment


              • #8
                Takk for gode svar!!

                Skal prøve å endre timingen så får vi se hva som skjer !!

                Bent Andreassen.
                Mvh
                Bent Andreassen




                Harstad Modellflyklubb på Facebook
                http://www.facebook.com/#!/groups/313467363926/

                Comment


                • #9
                  Problemet kan også komme av at propellen er for heftig i forhold til motorens Kv og spenningen. Om ikke justering av timing hjelper, prøv med litt mindre propell.
                  Fred Larssen

                  Comment


                  • #10
                    Nå har jeg endret timingen og alt fungerer perfekt!!
                    Tusen takk for god hjelp!

                    Mvh
                    Bent Andreassen
                    Harstad Mfk.
                    Mvh
                    Bent Andreassen




                    Harstad Modellflyklubb på Facebook
                    http://www.facebook.com/#!/groups/313467363926/

                    Comment


                    • #11
                      Flott at det fungerer.. Ingenting er bedre
                      Emil Nilsen
                      www.rcpro.no

                      Comment

                      Working...
                      X