Unconfigured Ad

Collapse

LiPo celler til Mosquito

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • joo
    MFN Skribent
    • Nov 2002
    • 6936

Selvsagt sjekker jeg spenningene på nyladete pakker som har hvilt en tid etterpå for å se at der ikke er store ubalanser før jeg klasker dem i parallell (med Y-kabler i mitt tilfelle) så langt. Viser seg at pakkene er særdeles like etter at Schulse har tatt dem for seg.

Pakker som i utgangspunktet er nye, nyladete og så parallellkobles (permanent) skulle det godt gjøres å lage bomber av. Intelligente ladere pøser ikke på med konstantstrøm til the bitter end men holder riktig spenning i tillegg til at strømmen justeres under hele prosessen. Når jeg setter inn hva som er max kvantitet på pakken vil laderen uansett ikke pøse inn ubegrensede mengder strøm som lager varme om enkle celler ikke lagrer energien. Jeg får jo ei "quant"-feilmelding i så fall og vet at pakken må deles og sjekkes om så skjer.
    Når jeg nå ser at leverandørene selger ferdige serie/parallell-pakker blir jeg overbevisst om at dette skal være ufarlig å bruke så lenge man bruker en god lader riktig og i tillegg kontrollmåler spenningene på nyladete pakker etterpå.
    Fordelen er klar: Istf å ha 3 stk 3S-pakker som brukes i parallell i flyet og som etterpå må lades hver for seg (tar 4 timer det) kan jeg sette hele 3S3P-konfigurasjonen i laderen og ha full pakke på 70-80 minutter

Smarte dedikerte ladere til LiPo i kombinasjon med litt viten og jevnlig kontroll hjemme tilsier at jeg kommer til å lodde sammen til parallellpakker og ikke dele dem for lading framover nu. Så får jeg heller splitte dem etter noen ukers bruk for å kontrollmåle og se at oppsettet fungerer.

Hva som er de beste pakkene til enhver tid krever at du hele tiden er på webben og ser hva som er det siste på markedet VM! Som du ser under nyheter har Klaus linka til de nyeste E-Tec-ene samt at Moss Hobby nå har fått inn nye Thunder Power. Dette sammen med nyheten om 20C-cellene som T&K selger og som jeg har sett i praktisk bruk gjør at vi ei stund framover kan fråtse i 10-20C pakker istf 6-10C som har vært max tidligere i vinter. Her skal man henge med i svingene for å ha det beste til enhver tid!!

Gøy er det uansett!!!!
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Guest

#17 Unapproved
      Gøy - å ja Men valgets kval er stort - ikke lett å vite hva en skal velge av hvilket merke batterier når det er såpass mye å velge i I tillegg føler jeg er det mye teknisk prat rundt disse cellene som forvirrer en smule. Mitt store problem er jo at jeg er en smule forvirra i utgangspunktet, men gjør tapre forsøk på å strukturere forvirringen slik at det skapes system i kaoset (eller noe sånt).
      Ellers er jeg enig med joo - når det gjelder faren ved å bruke ferdige serie/paralell-pakker.
      I tillegg hjelper det jo å bruke en god (orntli) lader da - Schulze.
      Så får vi se - etter spretter´n skal batterier i hus og fly så får jeg heller komme med en stemningsrapport når test på stripa er unnagjort.
      I mellomtiden - happy landings alle sammen.

Comment

• Vingemutteren
        • Jul 2002
        • 2421

Så det om HP cellene til E-TEC etterpå jeg spurte. Må bare prøve ett 3S1P 1200 mAh HP batteri og se hva dette er for noe (blir bare mitt fjerde Lipo batteri så jeg har god samvittighet i forhold til div andre som har vist veien ).
        Gert Hildrestrand.
        Limets Venner.
        Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

Working...