Announcement

Collapse
No announcement yet.

Selvviklet motor hakker med delta kobling

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Selvviklet motor hakker med delta kobling

    Har viklet opp igjen en Emax CF2812 med 12 poler og 14 magneter.
    Vikling AabBCcaABbcC (Stor bokstav med klokka, liten motsatt)
    Tråd Ø0.71mm (målt inkl. lakk) 8 viklinger pr. pol.

    Den går som ei kule koblet i stjerne (Y) foeløpig i allefall. Har ikke
    testet så mye ennå.

    MEN i delta som jeg pleier å koble mine motorer i så hakker motoren
    og stopper og oppfører seg merkelig. Har fått den til å virke en gang
    noenlunde i delta med annen tråd Ø0,5mm og 16 viklinger (tror jeg,
    det er en stund siden).

    Leste en eller annen plass at få viklinger og tykk tråd stort turtall
    liten tråd mange viklinge større dreiemoment kan det vere årsaken?

  • #2
    Stjerne gir lav kV og høy R. Delta naturlig nok høy kV og lav R.
    Tynn tråd, mange viklinger betyr også høy R, mer torque, trenger høyere spenning, gir lavere effektivitet.

    ESC`ene er ikke alltid like enkle å få til å virke på begge typene.

    Sett ESC litt forskjellig og sjekk effekten, og finn riktig propell selvsagt.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      å

      Det er riktig at delta gir høyere turtall (Kv) enn stjerne, men normalt skal det ikke gi problemene du beskriver med mindre du har så få turn at du nærmer deg grensa for hva regulatoren takler av turtall. Trådtykkelsen påvirker kun effektiviteten og skal være størst mulig. Har du testet at ikke er kortslutning mellom viklingene og statoren, eller mellom fasene? Om den går i stjerne men ikke i delta, kan det være en kortslutning som kamufleres i stjerne p.g.a. at kortslutningspunktet ikke er så langt unna et koblingspunkt, mens det blir helt anderledes i delta. En fin måte å teste en motor på er å kjøre den i en drill og måle spenningen (AC) som genereres mellom alle de tre tilkoblingene (1-2, 1-3, 2-3). Disse skal være nokså like og kan også brukes til å beregne motorens Kv dersom du også måler turtallet (som selvfølgelig bør være mest mulig konstant).
      Fred Larssen

      Comment


      • #4
        Stjerne eller ikke stjerne ...

        Originally posted by joo View Post
        Stjerne gir lav kV og høy R. Delta naturlig nok høy kV og lav R.
        Tynn tråd, mange viklinger betyr også høy R, mer torque, trenger høyere spenning, gir lavere effektivitet.

        ESC`ene er ikke alltid like enkle å få til å virke på begge typene.

        Sett ESC litt forskjellig og sjekk effekten, og finn riktig propell selvsagt.
        Takk for tipset har jobbet med ESC'n en del men ingen suksee. Tror motoren
        går godt nok for meg i stjerne. Skal prøve å mekke samen en test rigg med
        en kjøkken vekt i løpet av helgen. Har en fra før i "Techno Lego" men den tor jeg
        blir for dårlig til denne motoren som går "voldsomt" selv i stjerne. Da jeg
        startet den opp med en 9x6 propell holdt den på å dra motor braketten ut av
        skrustikka den var klemt fast i ... og den satt ikke løst ...!!!

        Mangler et skikkelig Ampermeter mitt (Claes Ohlson) multimetere tåler bare
        20A burde hatt et skikkelig "true RMS" tang Amp men det koster bare 1500,-
        motoren 200,- så det blir litt overkill

        Comment

        Working...
        X