Announcement

Collapse
No announcement yet.

to esc`r

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • to esc`r

    Skal til og montere en catalina med to motorer(som de fleste catalinaer har)
    Disse to esc skal inn i mottaker med en ykabel. Er det slik at jeg da må fjerne den røde ledningen på den ene esc,en?
    På forhånd takk

  • #2
    Fornuftig det ja. Dette for å ta vekk bec (spenningsforsyning til mott./servoer) fra den ene slik at de ikke jobber mot hverandre. De aller fleste regulatorer kan man nok kjøre sammen, men ikek ta sjangsen på dette uten at produsenten har sagt at det er ok.
    Jo Grini
    http://vimeo.com/jojoen
    http://www.youtube.com/jojoenno
    http://www.jojoen.no/

    Comment


    • #3
      Hvilke ESC's, antall celler og servoer er det snakk om?
      Er det 3S lipo og mer enn 3 servoer spørs det om det ikke er like greit å koble ut begge de røde og bruke en ekstern BEC for å forsyne Rx og servoer. Det finnes ikke noe genrelt svar på dette spørsmålet, alt evhenger av type ESC.
      Fred Larssen

      Comment


      • #4
        Takk for råd. Det er 3s og 4 servoer. Jeg har noen ubecer liggende og da tar jeg vekk de røde ledninger fra esc. Smart tips. Hjertlig takk.

        Comment


        • #5
          To motorer, to ESC - med en UBEC

          Hei - har søkt litt rundt her mht diskusjoner om to motorer og to esc med ubec - og ikke for å kuppe en tråd som har ligget litt men ønsker kommentarer til mitt koblingskjema. Se vedlegg.

          Skal ha to motorer, med to esc(innebygd bec men ønsker ekstern ubec) - er da mitt skjema riktig - og jeg tar å klipper begge plussledningene fra ESC som skal inn i RX?
          (De "bølgete" kablene indikerer kabler via Y-kabel inn på esc's - herlig program å tegne i dette her..)

          Bruker man en std Y-kabel, fra RX til esc's, som man feks bruker til balanseror?

          Spør heller en gang for mye her - ønsker ikke svidd lukt ved oppkobling
          Attached Files

          Comment


          • #6
            jeg har 4 stk edf som skal kjøres på 4 celler lipo i en airliner.
            men regulatorene er av typen supersimple 60 a fra hobbycity uten bec er det noe forskjell om jeg bare lar den røde være inni da? siden den ikke skal levere strøm?

            Tor Andersen
            Oi en perfekt landing

            Comment


            • #7
              Originally posted by Biggles View Post
              Hei - har søkt litt rundt her mht diskusjoner om to motorer og to esc med ubec - og ikke for å kuppe en tråd som har ligget litt men ønsker kommentarer til mitt koblingskjema. Se vedlegg.

              Skal ha to motorer, med to esc(innebygd bec men ønsker ekstern ubec) - er da mitt skjema riktig - og jeg tar å klipper begge plussledningene fra ESC som skal inn i RX?
              (De "bølgete" kablene indikerer kabler via Y-kabel inn på esc's - herlig program å tegne i dette her..)

              Bruker man en std Y-kabel, fra RX til esc's, som man feks bruker til balanseror?

              Spør heller en gang for mye her - ønsker ikke svidd lukt ved oppkobling
              Skjemaet er riktig og ja, du kan bruke en standard y-kabel
              Jo Grini
              http://vimeo.com/jojoen
              http://www.youtube.com/jojoenno
              http://www.jojoen.no/

              Comment


              • #8
                Originally posted by obelix View Post
                jeg har 4 stk edf som skal kjøres på 4 celler lipo i en airliner.
                men regulatorene er av typen supersimple 60 a fra hobbycity uten bec er det noe forskjell om jeg bare lar den røde være inni da? siden den ikke skal levere strøm?

                Tor Andersen
                Uten bec i regulator kan du la den rød sitte ja
                Jo Grini
                http://vimeo.com/jojoen
                http://www.youtube.com/jojoenno
                http://www.jojoen.no/

                Comment


                • #9
                  Flott

                  Originally posted by jj View Post
                  Skjemaet er riktig og ja, du kan bruke en standard y-kabel
                  Takker for kjapp tilbakemelding - gleder meg nå til å koble opp.

                  En ting til - flyet jeg monterer er en Electrifly Catalina - er det hensiktsmessig å koble motorene kontraroterende, eller er dette bare tull?
                  Vil en outrunner(Turnigy) ha lik effekt begge veier, og om "ja det er lurt å montere/koble opp til kontraroterende" så i såfall hvilken motor gå normalt og hvilken motsatt?

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Biggles View Post
                    Takker for kjapp tilbakemelding - gleder meg nå til å koble opp.

                    En ting til - flyet jeg monterer er en Electrifly Catalina - er det hensiktsmessig å koble motorene kontraroterende, eller er dette bare tull?
                    Vil en outrunner(Turnigy) ha lik effekt begge veier, og om "ja det er lurt å montere/koble opp til kontraroterende" så i såfall hvilken motor gå normalt og hvilken motsatt?
                    ingen hensikt.
                    de vil ha samme effekt begge veier, men du må da bruke en pusher proppell på den ene
                    Jo Grini
                    http://vimeo.com/jojoen
                    http://www.youtube.com/jojoenno
                    http://www.jojoen.no/

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Biggles View Post
                      Takker for kjapp tilbakemelding - gleder meg nå til å koble opp.

                      En ting til - flyet jeg monterer er en Electrifly Catalina - er det hensiktsmessig å koble motorene kontraroterende, eller er dette bare tull?
                      Vil en outrunner(Turnigy) ha lik effekt begge veier, og om "ja det er lurt å montere/koble opp til kontraroterende" så i såfall hvilken motor gå normalt og hvilken motsatt?
                      Hei,

                      Det ikke store forskjellen på om du setter opp med kontraroterende propeller. Om du gjør det, skal propellene rotere MOT senter (flykroppen), når propellene står kl.12 (rett opp).

                      Selv har jeg en elektro DC-3 på 260cm/9kg. Der benytter jeg kontraroterende, men er ikke sikker på om jeg skulle tatt bryet.


                      Til info så benytter Cessna 310 ikke kontraroterende, mens Piper Seneca gjør det. To fly i samme kategori...

                      Comment


                      • #12
                        Her kommer det kjappe svar!

                        Har et "riktig" sett med propeller som er for kontraroterende montasje - så får se om jeg tar meg bryet.

                        - Mao når du ser flyet forfra så skal venstre motor gå medurs, mens høyre skal skal gå moturs?

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Biggles View Post
                          Har et "riktig" sett med propeller som er for kontraroterende montasje - så får se om jeg tar meg bryet.

                          - Mao når du ser flyet forfra så skal venstre motor gå medurs, mens høyre skal skal gå moturs?
                          Korrekt...

                          Comment


                          • #14
                            Jeg har samme flyet. Bruker BEC i den ene regulatoren til å drive radioutstyret, og har klippet plus på den andre (rød).

                            Jeg kjøpte propeller på aircraft-world som gjør at jeg kan kjøre de hver sin vei, men de fleste jeg har snakket med sier det har lite og ingenting å si fordi motorene står såpass nærmt midten på denne modellen. Jeg bare synest det var litt lækkert med 2 stk 3-bladere som går hver sin vei...

                            Er forøvrig spent på hva du synest om modellen når du tester den... Min må balanseres latterlig langt fremme for å fly brukbart, så langt fremme at halen peker i sky når den flyter. Dermed har den aller mest lyst ned til fiskene hver gang jeg gir gass... Den er så fremtung på vannet at vannroret ikke er nedi... mye vits. Har forsøkt å balansere den mer bakpå og da flyr den som en kråke...

                            Proppen de i bunn av modellen har jeg glemt en gang og hele dritten holdt på å gå ned. Vurderer å lime den fast. Den seansen kan du nyte her:


                            Var litt vann i modellen da kan du tro....

                            Forsøkte den på snø i helgen og den ville også der helst ned til gresset. Så ille at ene motorgondolen til slutt ga etter i møte med snøen.....

                            Jeg er ikke nevneverdig imponert... Og nå har jeg sikkert også ødelagt markedet for den, jeg som har bestemt meg for å fikse den, og selge den....
                            Anders Hauge

                            www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                            www.JetsOfBergen.no
                            rc.andersh.com

                            Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                            Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                            Byggeblog for Eurosporten
                            Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                            There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by andersh View Post
                              ... Min må balanseres latterlig langt fremme for å fly brukbart, så langt fremme at halen peker i sky når den flyter. Dermed har den aller mest lyst ned til fiskene hver gang jeg gir gass... Den er så fremtung på vannet at vannroret ikke er nedi... mye vits. Har forsøkt å balansere den mer bakpå og da flyr den som en kråke...
                              Jeg ville sjekket monteringsvinklene på vinge/stab/motorene før neste tur, om du ikke allerede har gjort det.

                              Comment

                              Working...
                              X