Unconfigured Ad

Collapse

Hvilken motor til Multiplex Mentor?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • junior
    • Mar 2005
    • 271

Hvilken motor til Multiplex Mentor?

Har bestilt meg et Multiplex Mentor fly.

Og bestilte en Hyperion Z-3019 10turn 1067kv børsteløs motor:

Men så ble jeg usikker på om jeg skulle sende Hyperion motoren tilbake og heller bestille denne Turnigy motoren.
    Turnigy TR 35-48-A 1100kv:

Under beskrivelsen på Hyperion motoren er det mye god-ord om bedre opplagring av rotor, 85% effektivitet osv.

Hyperion koster 745,- og Turnigy koster 23,45usd (ca 130kr) så det er stor prisforskjell.
    Har ei bestilling inne hos hobbycity så blir ikke noe ekstra i frakt pga motoren.

Bør jeg gå for Hyperion selv om den er 615kr dyrere, eller er Turnigy motoren like god?
    Tenkte å bruke 3s5000mah lipo.

Er ute etter kortest mulig take-off, så jeg ikke er så avhengig av flystripe.

EDIT: Ser nå på anbefalt modell vekt at Turnigy TR 35-48-A 1100kv er oppgitt til 800 - 2000gram. Mentor er ca 2000gram.

Mens denne motoren er oppgitt til 1500 - 2800gram i modell vekt.

Så nå står valget mellom Hyperion eller Turnigy 900kv.
    Last edited by junior; 06-08-08, 20:15.
    ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastX
  • jab
    • May 2007
    • 407

Turnigy motorer fungerer glimrende. Har brukt dem i det meste jeg flyr.

Jeg ville brukt et 4S 4000mah batteri sammen med Turnigy 60A ESC og 13x6,5 e-prop. Da får du lang flytid (20min+) og litt mer "umfh" om du trenger det til take-off osv.

Edit: om det er ekstra viktig med korte take-offs og landinger så vil jeg anbefale at du lager flaps på flyet. Gjorde dette på en Multiplex Magister til gamle far, og den letter og lander på en tiøring.
    Last edited by jab; 06-08-08, 21:37.

Comment

• junior
      • Mar 2005
      • 271

Var faktisk ikke så dumt med 4s batteri for å få ekstra puff når det trengs, tenkte jeg ikke på =)

Hvilken motor, esc og batteri brukte dere på den magister?

Hva er egentlig flaps? Når balanserorene tas opp for å bremse, så er det spoilerons?
      Ser en del modeller har egne "luftbrems" på innsiden av balanserorene (mot flykroppen), er det det som er flaps?
      Har du bilder av det du gjorde med magistern? Ble veldig interessert i dette.

Er ikke veldig viktig med korte take-off og landinger, men det er ikke noe flystripe her så man bruker parkplasser, grusbane osv til å fly på. Så det er utrolig kjekt å kunne ha power nok til å kunne ta av fort, og lande på korte striper. Blir mer bruksvennlig da.
      ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastX

Comment

• jab
        • May 2007
        • 407

Magisteren har en AXI 2826 med 4S 3700mah og APC-E 13x6,5 propell (12x8 fungerer også bra).

Har ikke noe bilder, men på Magisteren så er det ganske stor plass mellom balanserorene og kroppen. Ca. 1cm ut fra kroppen så tok jeg skalpellen og kuttet ut flaps som er 15cm bredde og like dype som balanserorene. Skråkuttet innsiden og hengslet dem tilbake i vingen. Bruker HXT 900 servoer til å styre dem.

Comment

• junior
          • Mar 2005
          • 271

Ser på bilder av vingen på Mentor, og der er det også ganske stor plass mellom balanserorene og kroppen. Skal se nærmere på det når jeg får flyet. Disse flapsene som du laget, de skal tiltes oppover for å oppnå bremseeffekt?

Har en kamerat med en Cessna 1200, og der er det balanseror ytterst og slike bremseflaps innenfor. Blir utrolig mye mer stabil under innflyging og farten er nydelig lav.

Ser litt på dette batteriet:
          - 4s5000mah, 529gram

Kong Power batteriet som elefun selger med er 3s3200mah og veier 300gram.
          Vil ha mest mulig flytid, men hvordan oppfører Magister/Mentor seg med litt ekstra vekt? Regner med de er ganske like her. Blir 229 gram tyngre med 4s5000mah batteriet. Vil det ha noe innvirkning på flyet?

Edit: har 2stk Hitec HS-55 liggende som jeg kan bruke til flaps. Ser de er ganske lik dine HXT 900 servoer.
          Last edited by junior; 06-08-08, 23:23.

Comment

• junior
            • Mar 2005
            • 271

-------------------
            Last edited by junior; 07-08-08, 00:12.

Comment

• jab
              • May 2007
              • 407

Flapsene skal nedover (30-40grader). Senker farten samtidig som det øker løftet. Enkleste måten å feste flaps er en stripe med festetape på toppen.
              Attached Files

Comment

• andersh
                • Apr 2003
                • 1734

Her er video fra BMFK Sjøflytreff i Myrdalen. Inneholder blant annet min Mentor på gamle EZ flottører...

Edit: Og om noen lurer på hva som feiler Catalina'en min så ser det slik ut når du glemmer bunn-pluggen og tar av med en liter vann innabords...
                Last edited by andersh; 26-08-08, 13:39.
                Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
                rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                Byggeblog for Eurosporten
                Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• arvid
                  • Nov 2006
                  • 1547

Den catalinan, er det den fra great planes? Har fått meg en slik nå, men hører rykter om den er vanskelig og ta av med. Pisker opp vann og spretter og hopper. Har du prøvet denne modellen noe mer?

Comment

• andersh
                    • Apr 2003
                    • 1734

Jeg hadde meg noen turer med den onsdagen før sjøflydagen. På de 2 første turene var den veldig baktung. Jeg flyttet batteriene fremover, satte inn større batteri, og til slutt batteri + litt bly. DA flydd den VELDIG fint. Men da var den såpass fremtung i vannet at vannroret var helt oppav når den lå helt i ro.

Den skal med andre ord balanseres VELDIG langt fremme på vingen. Tror jeg kan ha vert ca. 2cm fra forkanten på vingen ute på tuppen når den flydde som den skulle.

Når modellen da var trimmet inn både i høyde og side, gikk den nydelig på vannet. Den "skyver litt vann" og spruter litt helt i starten, men så snart den er i plan går den så lett og fint på vannet som bare det. Landinger var også helt strøkent. Ingen dramatikk.

Når jeg har flydd modellen min noen ganger til kommer det noen kommentarer og tips om den på websidene mine. Kanskje også noe video. I mellomtiden så kan du jo se hvordan den flyr her:

PS: Tror ikke piloten er helt patent på landinger på vann....
                    Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
                    rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                    Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                    Byggeblog for Eurosporten
                    Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

Working...