Etter en stund med ulyd i en rimelig kina børsteløs motor var det bare å
presse ut de defekt kulelagrene og erstatte disse med nye.
Men så greide jeg ikke å få presset ut fremste lager 100% det står igjen
ytterste del av lageret. Det var som f.... denne motoren har jeg viklet opp
igjen og den drar med over 220W med en 10x4,7 propell så jeg ville nødig
kaste den.
2 nye kulelager ville også tilnærmet kostet omtrent det samme som en ny motor.
Hva gjør jeg da, jo børstet bokstavelig av støvet av glide lager ideen! Hvorfor
ikke tenkte jeg og da var det bare å finne et egnet materiale. Etter litt
fundering på problemet endte jeg opp med å bruke et Ø5x1 karbon rør
som glide lager for Ø3mm stål aksel. Røret måtte hånd borres opp til å passe
akselen skikkelig men det gikk greit, tror det heter å brosje/brotsje.
Avfettet og limte inn karbon røret inn i aluminium bosset med Epoxy
(90sek typen). Etter å ha latt det tørke i noen timer testet satte
jeg sammen resten av motoren og monterte en SF10x4,7 propell.
Koblet opp motor med en 30A ESC og multimeter. Har kjørte et
1000mah 20C batteri tom to ganger alt. Det går litt varmt det gjør
men ingen røyk eller svilukt. Heller ikke slark i lager så jeg tror dette skal
gå så nå er det bare å vente på flyvær.
--
presse ut de defekt kulelagrene og erstatte disse med nye.
Men så greide jeg ikke å få presset ut fremste lager 100% det står igjen
ytterste del av lageret. Det var som f.... denne motoren har jeg viklet opp
igjen og den drar med over 220W med en 10x4,7 propell så jeg ville nødig
kaste den.
2 nye kulelager ville også tilnærmet kostet omtrent det samme som en ny motor.
Hva gjør jeg da, jo børstet bokstavelig av støvet av glide lager ideen! Hvorfor
ikke tenkte jeg og da var det bare å finne et egnet materiale. Etter litt
fundering på problemet endte jeg opp med å bruke et Ø5x1 karbon rør
som glide lager for Ø3mm stål aksel. Røret måtte hånd borres opp til å passe
akselen skikkelig men det gikk greit, tror det heter å brosje/brotsje.
Avfettet og limte inn karbon røret inn i aluminium bosset med Epoxy
(90sek typen). Etter å ha latt det tørke i noen timer testet satte
jeg sammen resten av motoren og monterte en SF10x4,7 propell.
Koblet opp motor med en 30A ESC og multimeter. Har kjørte et
1000mah 20C batteri tom to ganger alt. Det går litt varmt det gjør
men ingen røyk eller svilukt. Heller ikke slark i lager så jeg tror dette skal
gå så nå er det bare å vente på flyvær.
--