Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan koble Jetibox til Jeti ESC?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvordan koble Jetibox til Jeti ESC?

    Har en Jeti advance 75 Opto plus som skal programeres via Jetibox.
    Men får ikke Jetiboxen til å slå seg på.

    Jetibox har 2 JR plugger på siden. Vanlig 3 kontakter for servo/ESC, og en for strømtilkobling (mottaker batteripakke feks).
    I bruksanvisningen, og andre steder på nettet står det helt klart: "Do not
    connect an additional R/X-pack while using for setup you Opto ESC"
    Og da kommer problemet. Jeti 75 Opto har ikke innebygget BEC?, så hvordan skal da Jetibox få strøm???

    Må jeg virkelig til med å splitte ledningen fra ESC, og koble innpå et batteri her? Slik at Jetiboxen ser det som om ESC`n har en BEC??? Dette skulle være unødvendig siden begge delene kommer fra Jeti, og skal være kompatible med hverandre.


    PS! Jetiboxen ser ut til å virke ok. For jeg får teste servoer med den.
    Og ESC`n virker normalt når den er koblet opp i modellen.
    Jan e. Lohne

  • #2
    Hei,

    Motorbatteriet må være tilkoblet ESCèn når du programmerer. Jeti-boxen får strøm via den ...

    Har en 99 Opto,går ut ifra at det blir det samme, har programmert alt manuelt med Jeti-boxen.

    Kjell Olav.

    Comment


    • #3
      Ja, det er klart. Og står ganske greit i bruksanvisningen.
      Men hjelper ikke mye det når ESC`n min ikke leverer noen spenning på JR pluggen (ikke har BEC.)


      Gikk inn på Jeti sin side igjen og leitet mer:
      Og ser nå at det er 2 på 75A, OPTO75 og advance75OPTO. Min advance skal vist kun kunne programeres med prog kort.

      Hmmmm, ser også på spekk sidene at de ikke nevner noe om BEC på noen av kontrollerne sine. Men på ene undersiden står det at alle har BEC???
      Min leverer uansett ikke spenning til mottakeren når den står i modellen. Men kjøpte den brukt. Så mulig BEC`n har tatt kvelden i tillegg.
      Jan e. Lohne

      Comment


      • #4
        Min 99 Opto esc:

        Den har ikke BEC ,skal heller ikke ha, for ustabilt tror jeg. Bruker separate motaker-batterier på gammelt vis. To ledninger ut fra ESC, en til motaker, andre for programmering / avlesning.( må ikke byttes ).

        Kjell O.

        Comment


        • #5
          Men hvis en går inn på Jeti sin side:
          http://www.jetimodel.cz/eng/hlavnien.htm
          På "products" og "Spin - general information" står følgende oppført:
          ECO serien: linear BEC
          ADVANCE serien: linear BEC
          MASTER serien: linear BEC
          OPTO serien: switched BEC

          Men som nevnt over her så står det ingenting om dette om en går inn på hver enkelt ESC spekk...Snodig.

          Noen andre her med JETI ESC som kan si om de har BEC eller ikke på sin. Og hva slags type det er?
          Opto (ikke opto advance) serien bør absolutt ha BEC, siden det står advarsel om ikke å koble inn eget batteri på JETIBOX, men bruke BEC`n i ESC`n.
          Jan e. Lohne

          Comment


          • #6
            Kan ikke skjønne annet enn at du må koble en mottakerpakke i Jetiboksen i tillegg. Sånn er det med Hacker sin boks som forøvrig ser helt lik ut, og også med Kontronik-kortet mitt. Jeg hadde prøvd det hvis jeg var deg. I tillegg må du sansynligvis koble motorbatteriet til regulatoren.

            Har du en OPTO ESC har du ikke BEC. Hensikten med opto er at den er elektrisk frakoblet fra effektdelen. I instruksjonene ti Jetibox finner jeg ingen ting om opto. Det står bare: "Do not connect anything to the connector designated with -+ ." som jeg tolker som en generelt punkt. De fleste regulatorer har nemlig BEC og da er det ikke bra å koble til et eksternt mottakerbatteri.
            Last edited by tahustvedt; 21-09-08, 15:05.

            Comment


            • #7
              Men i følge Jeti funker ikke Jetibox til den kontrolleren jeg har. Så får se når den jeg skal ha i jetten kommer, for den skal være beregnet for Jetibox. Så får jeg heller slenge ved et programeringskort til 50kr på neste bestilling.


              Men optisk ESC kan vel ha BEC? grunnen til optisk er vel for å skille motoren fra resten, og ikke nødvendigvis BEC`n? Kan skjønne det om det er en switch BEC, for den produserer vel litt mer støy en en lineær.


              Men da dukke spørsmålet opp:
              Hvorfor nevner JETI på sidene sine at alle ESC`ene har BEC.


              Har lest flere bruksanvisningene til JETI nå. Og har vel kommet frem til at det som står på siden dems ikke stemmer helt.
              M.a.o. er det kun SPIN OPTI serien som kan programeres med Jetibox, og SPIN og ADVANCE serien har ikke BEC (muligens også de andre), selv om de skriver det. måten Jetibox får strøm da. Er at SPIN serien har 2 JR kontakter. En som går til mottakeren, og andre til Jetibox. Så tar Jetoboxen strøm fra mottakerbatteriet via ESC`n og mottakeren.

              Jeg får se når jeg får bestilt SPIN ESC`n og den dukker opp.
              Last edited by Jan E.; 21-09-08, 15:25.
              Jan e. Lohne

              Comment


              • #8
                Hvor står det at alle har BEC?

                Opto kan ikke ha BEC. BECen tar strøm fra batteriet akkurat som motoren. De sier det selv her: http://www.jetimodel.cz/eng/hlavnien.htm

                Noen SPIN-regulatorer har swithcing BEC, mend Opto-regulatorene har ikke BEC. Jeg har en Spin 55 med switching BEC men mangler Jetibox hvis du er interesserti å selge den. Hehe

                EDIT:
                JEg fant det på sida deres nå. De mener nok bare at Spin-serien har switching BEC i stedet for lineær BEC. Men Opto-regulatorer har fortsatt ikke BEC.
                Last edited by tahustvedt; 21-09-08, 15:43.

                Comment


                • #9
                  Jeg har 2 stk Spin33 og en Spin66, alle har jeg programert med Jetibox.
                  Spin Opto regulatorene må ha eget mottakerbatteri koblet til Jetibox'en
                  På sidene til Home - El Fly står det at Jetibox passer kun til SPIN serien.
                  Min hjemmeside: http://www.smartweb.no/

                  Per Nilsen
                  Spikkestad

                  Comment

                  Working...
                  X