Announcement

Collapse
No announcement yet.

Innføring i motorer, regulatorer og batteri.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Innføring i motorer, regulatorer og batteri.

    Hei.
    Jeg er nybegynner innenfor hobby'en og syns det er veldig vanskelig å skjønne seg på det havet av motorer, regulatorer og batterier som finnes.
    Ser at det ikke bare er jeg som sliter med å skjønne alt her.

    Finnes det en guide til dette en eller annen plass?
    Eller kunne noen her gitt oss nybegynnere en liten innføring?

  • #2
    fant denne på hjemmesiden til Lukeenga:

    http://www.lukeenga.org/Elektrotreff.htm

    En rask oversikt over de fleste begreper osv.
    Dette er sikkert en av mange der ute - så det er bare å begynne å lete.

    Ellers er jo nettet og dette forumet en ypperlig plass og lete etter / poste spørsmål og svar.

    Comment


    • #3
      Ellers har du en på engelsk her Page not found | RCM&E Magazine

      Lykke til
      T-Rex 450 SE
      T-Rex 500
      T-Rex 600N/NP/E
      Srimok
      Mini Edge540
      DX7

      Comment


      • #4
        Originally posted by BiZARRE View Post
        Hei.
        Jeg er nybegynner innenfor hobby'en og syns det er veldig vanskelig å skjønne seg på det havet av motorer, regulatorer og batterier som finnes.
        Ser at det ikke bare er jeg som sliter med å skjønne alt her.

        Finnes det en guide til dette en eller annen plass?
        Eller kunne noen her gitt oss nybegynnere en liten innføring?
        Det som mange bommer i starten er at de har altfor svake batterier. Skjønner tanken, for å komme i gang med fly/heli hobbien er ikke akkurat gratis. Men på sikt er det dyr tanke, og man får ikke den futten i flyet som man ønsker.

        Værste man kan gjøre er å kjøpe batteri som takler på peak, det motoren drar. (Peak menes der man tar maks ut av batteriet). Resultatet er svak motor, kort flytid, kjedelig flyving etter 2 min, og man må bytte batterier ofte. Og kjøpe nye batterier rimelig fort.

        Escen bør ha litt mere amp enn motoren og batteriene er tilnærmet ubegrenset. (Se litt praktisk på det, man plasserer en 60 watts lyspære i strømnettet hjemme, der nettet klarer flere megawatt.

        For å ha en pekepin, så har jeg 35 amp motor, 40 amp esc og 55 amp batteri på flyet mitt, og med det oppsettet så har jeg fint drag hele flytiden. Generelt kan man si at jo mindre man bruker av batteriets kapasitet i forhold til det man trenger, jo lenger har man batteriet, og gjevnere kurver får man. Men problemet er at alt må oppveies med vekt.

        Med 6 minutters flytid, så havner jeg på snitt 8 c på batteriet (60/6*0., og batteriet takler 25 C kontinuerlig.

        Kv, hva er nå det?

        Jo lavere kv man har, jo mere takler motoren å hovre, jo høyere kv man har , jo fortere går flyet.

        Samme forhold kan man si om propellen. Jo større og mindre pitch jo mere hovring, jo mindre diameter og større picth, høyere fart. (grovt sett)
        Last edited by spitmk16; 31-10-08, 12:08. Reason: måtte legge til noe
        Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

        Comment


        • #5
          55 amp på batteriet??????? stoooor pakke da

          Comment


          • #6
            Originally posted by arvid View Post
            55 amp på batteriet??????? stoooor pakke da
            Ikke nødvendigvis. En 2200mah 3S 25C: Utladning: 25C(55.0A) 50C(110.0A)
            Har du høyere C blir pakken minde.
            Last edited by spewster; 31-10-08, 12:22.
            Stian Håvak (82)
            Fly low or crash trying!

            MFN @ Facebook - Like!

            Comment


            • #7
              mulig jeg misforstå litt her ja. Trodde du mente et batteri på 55 amp.
              Like stort som i bilen min hehe

              Comment


              • #8
                Originally posted by arvid View Post
                mulig jeg misforstå litt her ja. Trodde du mente et batteri på 55 amp.
                Like stort som i bilen min hehe
                Hehe det hadde vært litt drøyt med 10kg batteri i en modell med 35A motor og 40A ESC

                Regner med spitmk16 mente strømtrekk fra batteri
                Stian Håvak (82)
                Fly low or crash trying!

                MFN @ Facebook - Like!

                Comment


                • #9
                  Originally posted by arvid View Post
                  mulig jeg misforstå litt her ja. Trodde du mente et batteri på 55 amp.
                  Like stort som i bilen min hehe
                  neida, mente strømtrekk. Litt igjen til bilens krav, som er noen hundre amp, 800 amp tror jeg er vanlig.
                  Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by BiZARRE View Post
                    Jeg er nybegynner innenfor hobby'en og syns det er veldig vanskelig å skjønne seg på det havet av motorer, regulatorer og batterier som finnes.
                    Ser at det ikke bare er jeg som sliter med å skjønne alt her.

                    Finnes det en guide til dette en eller annen plass??
                    Burde være noen erfarne her inne som kan skrive en god utfyllende artikkel om temaet tenker jeg? MfN trenger skribenter...
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                    Comment


                    • #11
                      Go for glow..
                      Mc 24 Gold retro-Hott "Nerdemax de-lux"
                      Skal det værra seilfly, skal det værra skallstøpt..

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by arvid View Post
                        mulig jeg misforstå litt her ja. Trodde du mente et batteri på 55 amp.
                        Like stort som i bilen min hehe
                        Da ville det stått 55 Ah (ampere timer = å belaste batteriet med 55A i en time)

                        Amp = A = ampere = forbruk til enhver tid
                        Ah = amperetimer = forbruk i løpet av 60 minutter
                        1 Ah = 1000 mAh

                        m = mili = 1/1000, akkurat som i milimeter 1 x 10^-3

                        og

                        c = centi = 1/100, akkurat som i hundredels sekund. eller en centimeter (1/100 meter) 1x10^-2
                        d = desi = 1/10, akkurat som i tidels meter eller desimeter eller 10 cm. 1x10^-1

                        Også båtfolket driver med dette: Watt i amp timer

                        Slik kan man holde på i nesten det uendelige

                        Comment

                        Working...
                        X