Unconfigured Ad

Collapse

Cyclon Elite 20 og batteri/propell

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • eibergg
    • Dec 2006
    • 74

    #1

    Cyclon Elite 20 og batteri/propell

    Jeg har fått et tilbud om å kjøpe denne motoren.

    Lurer på om det er noen som har erfaringer med denne?

    Går det an å kjøre denne på 3s LiPo? og i så fall med hvor stor propell på et seilfly på ca. 2-2,5 kg?

    Eivind
    Great Planes Fling
    Great Planes Slinger
    E-Flite Edge 540
    Tragi 704X
    Multiplex Funjet
    Multiplex Easyglider
    EMS Ventus 2c Klapptrieb, 4,8m
    Valenta ASW 17
    Futaba 10c FASST
  • joo
    MFN Skribent
    • Nov 2002
    • 6936

    #2
    Hei.
    Har ikke snurra i gang noen 20, men 18 og 10.
    Elite 20 skal vel strengt tatt kjøres på 4S eller mer, gjerne 6S (tror jeg!). Siktet inn mot seilere på 5-6 kilo eller mer, gjerne 8 kilo. Så jeg kan ikke svare konkret på hvordan den fungerer på 3S, det må nesten prøves i praksis. Kan tenke meg at den kan snurre en 22-tommers propell med god stigning på 3S. Litt mer "bang on" oppsett blir sannsynligvis 6S med en 20-tommers snurre på.
    Selvsagt kan den settes til å bare trekke 800-1000 Watt, men det blir en anelse tung motor å bruke i forhold til ytelsene du sannsynligvis er på jakt etter? Tenker en Elite 10 hadde vært "perfekt" for flyet ditt.
    Hva slags oppsett har selger brukt motoren på? Hva skal han ha for motoren?

    En kompis flyr en 3,2 meters seiler med Elite 18 på 5S. Da trekker den så godt at du nesten får det berømte hylet fra vingene i vertikalene, oppover Det er med andre ord en kraftbunt du tenker å kjøpe.

    Disse motorene er kraftig giret, så dermed må det store propellere på for at dem skal gjøre en god jobb.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment

    • eibergg
      • Dec 2006
      • 74

      #3
      Takk, joo!

      Motoren er helt ny, og jeg betaler 500,- for den!

      Blir å beholde den til et prosjekt jeg ser foran meg med motorisere en Reichard Long Fox
      eller noe lignende tenker jeg!

      Nå skal jeg motorisere en ASW 28 fra LET models.......

      Hadde vært kjekt med en cyclon 10 da!

      Vi får se! Takk skal du i allefall ha!
      Great Planes Fling
      Great Planes Slinger
      E-Flite Edge 540
      Tragi 704X
      Multiplex Funjet
      Multiplex Easyglider
      EMS Ventus 2c Klapptrieb, 4,8m
      Valenta ASW 17
      Futaba 10c FASST

      Comment

      • joo
        MFN Skribent
        • Nov 2002
        • 6936

        #4
        500? Selg den til meg du Blir fin pudder i en Fox.
        Griffin selger Cyclon her på berget, men usikker på om han har særlig med Cyclon Elite inne.

        Har du vurdert AXI med PG-gir? Her er et eksempel: http://www.modelmotors.cz/index.php?...08PG&line=GOLD Noe til ASW`en?

        Hva slags servoer har du til vingene på ASW`en fra LET?
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment

        • eibergg
          • Dec 2006
          • 74

          #5
          Jeg har ikke handlet servoer ennå, men kom over disse:



          De er jeg sikker på blir greie i vingene! Har også bestilt servobokser fra Lidinger i Østerrike.

          Det er de samme som LET model anbefaler. Passer rett i hulla i vingene!

          Kommer til å gå for AXI 2826/10 eller lignende !

          Eivind
          Great Planes Fling
          Great Planes Slinger
          E-Flite Edge 540
          Tragi 704X
          Multiplex Funjet
          Multiplex Easyglider
          EMS Ventus 2c Klapptrieb, 4,8m
          Valenta ASW 17
          Futaba 10c FASST

          Comment

          • joo
            MFN Skribent
            • Nov 2002
            • 6936

            #6
            Takk for tips Eivind Har satt inn Dymonder i en 24, men liker dem ikke. Kanskje jeg skal prøve Atlasene.
            2826/12 er kanskje bedre enn /10? Begge gjør nok en flott jobb.
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment

            • eibergg
              • Dec 2006
              • 74

              #7
              Joo!

              Det viser seg ved nærmere kontroll at motoren er en Elite 12!!

              Det er jo bare bra for min del! Denne står det i manualen at kjører på 3s og 4s!

              Litt forvirrende dette med propelltabellene, de viser nemlig bare propeller for
              7, 8 og 10x3300GP fra 15/13 til 18/11.

              Hva tror du er det beste valget for 3s 2200 - 3300?

              10x3300GP gir vel 12 volt, 3s gir 11,1.

              Har du et "brakar" tips?

              Eivind
              Great Planes Fling
              Great Planes Slinger
              E-Flite Edge 540
              Tragi 704X
              Multiplex Funjet
              Multiplex Easyglider
              EMS Ventus 2c Klapptrieb, 4,8m
              Valenta ASW 17
              Futaba 10c FASST

              Comment

              • joo
                MFN Skribent
                • Nov 2002
                • 6936

                #8
                Hei igjen Eivind.

                Har dessverre null erfaring med Elite 12... Men siden propellvalget ligger mellom 15x13 og 18x11 og du skal kjøre på 3S ville jeg forsøkt meg på 15x10 til å begynne med. Håper du har wattmeter tilgjengelig. Jeg tenker da på at du neppe bør laste batteriene dine med mer enn 35-50A.
                Ei gjetning, og ut fra 10 og 18-erfaringene mine gjetter jeg på at den takler 60A kontinuerlig og 80A i burst. Sannsynligvis safe å ligge på 800W inn om kjølinga er OK. Skulle ikke forbause meg om den gjerne gir 1kW, men det betyr alt for mye last på batteriene dine!

                3S LiPo med bra last gir spenning på rundt 10,5V - 11V. Jeg regner 3,5 - 3,7V/celle med grei last i praksis. De fleste oppsettene mine ligger der, og jeg er ikke glad i å trekke mer enn 10-14C fra batteriene.

                Kanskje ett oppsett med 4S A123-celler er noe å tenke på? Men da anbefaler jeg å bruke separat RX-batteri.

                Får leite etter målinger fra Elite 10, skulle gi god margin til din motor. Det betyr dypdykk i kaoset på hobbyrommet mitt
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment

                • eibergg
                  • Dec 2006
                  • 74

                  #9
                  Hehe, supert!!

                  Dette er verdifull info, selvfølgelig!

                  Jeg tenker å kjøre dette med mottakerbatteri!

                  Bruker en 100 amp opto esc, men det er klart det er viktig og ikke stresse
                  batteriene mer enn nødvendig. Det blir vel større amp-trekk dersom propellen er mindre,
                  ala 13x7 el.

                  Eivind
                  Great Planes Fling
                  Great Planes Slinger
                  E-Flite Edge 540
                  Tragi 704X
                  Multiplex Funjet
                  Multiplex Easyglider
                  EMS Ventus 2c Klapptrieb, 4,8m
                  Valenta ASW 17
                  Futaba 10c FASST

                  Comment

                  • william123
                    • May 2005
                    • 2330

                    #10
                    Strømtrekket blir mindre hvis du går ned i størrelse...
                    William Jul Ringkjøb
                    Bodø MFK

                    If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                    Comment

                    Working...