Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kalkulator/formel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kalkulator/formel

    Hei alle modellfly venner.
    Då har jeg begynt med modellfly igen det er sikkert 10 år sedan sist og då var det forbrennings motorer som gjelde.
    Har nu skaffet meg elektromotor hyperion S3525-08, ESC Waypoint 70 Amp og Kong power 11.1 v 5000 mAh.
    Igår skaffet jeg en Watt meter sjekkt litet instrument Som viser AMP,Watt og Volt.
    Er det noen som vet om formeln for kalkulerer teoretisk fly tid med verdierne som måle instrument visade.

    12x6 Prop 45,5 Amp 470 watt 10.7 V. 13x6.5 prop 55Amp 558 Watt 10.16 V.

    Dette virker kult Med Elfly veldigt god respons og trekk kraft fra motor.
    Hilsen
    Hasse
    Hasse Øhlund.
    Sbach 40% New fuselage 3W 150cc. Carf Pits S12 3w 212cc. CARF GEE BEE Moki 215cc. Ekstrem Flight Edge 50cc. ++++++

  • #2
    Ja, El-fly er ikke hva det en gang var, heldigvis
    Det er strømtrekk og batterikapasitet som avgjør flytiden:
    5Ah (5000mAh) / 55A = 0,0909h
    0,0909h * 60 = 5,45 min.

    Regner med du sjekket strømtrekket statisk. Når flyet er i lufta vil som regel dette gå ned noe fordi propellen avlastes og strømmen vil også avta etterhvert som batteriet lades ut, slik at flytiden forlenges. Nå skal Lipo helst ikke lades ut mere enn 80% for å sikre lang levetid, altså rundt 4 1/2 minutt teoretisk flytid. Det er altså mange variabler, så det beste er å finne passe flytid i praksis ved å registrere flytid og hvor mange mAh du kjører inn på batteriet etterpå.
    Fred Larssen

    Comment


    • #3
      Originally posted by Moki View Post
      ...12x6 Prop 45,5 Amp 470 watt 10.7 V. 13x6.5 prop 55Amp 558 Watt 10.16 V.....
      Enkelt og teoretisk:
      du har 5000 mA (5 A) kapasitet tilgjengelig fra batteriet, 12x6 alternativet bruker 45,5A dette gir 5/45,5 = 0,109 time eller 6,5 minutter
      13x6,5 gir 5,45 minutter
      Dette er meget teoretisk (du trekker samme strøm hele tiden) normal vil snitt strømtrekket være mindre og du kan sikker legge til 50% på tiden

      Skal du ha det mer korrekt så er alternativet å bruke drivecalc (free) eller motorcalc (try&buy)
      Last edited by Quadrocopter; 28-01-09, 08:51. Reason: Obs, ser at Fred var før meg men konklusjonen er lik

      Comment


      • #4
        Som sagt så er det minimum flytid de har regnet ut til deg her!
        Du vil normalt aldri kjøre motoren på full gass absolutt hele tiden, og jeg vil tro at du her vil ha en flytid på 8-12 minutter avhengig av flytype og flystil.
        Remi A. Sørensen - 94877903
        Leder i Lofoten RC-Klubb

        Comment


        • #5
          Hei, for å finna flytid så jere eg følgende.først jere eg alt om til A/h (ampere per time)
          Ser du har ett batteri på 5000mah og du har målt med 12x6 propell ett trekk på 45,5Amp.
          Og etter end flytur vill du sikkert ha litt strøm igjenn på batteriet ditt ca20% (slik att du ikkje flyr tomt) Da blir følgende reknestykke 5A gange 0,8=4A
          4A del på 45,5A gange 60 (før ø gjøre det om til minutter) =5,27minutter......
          Sikkert litt knotete skreve, men håper du forstår det.
          Karsten
          Haugaland Modellklubb
          T-rex 600
          T-rex 450
          Cap 232
          At 40
          Piper J-3 Cub
          Cessna 182
          2 stk motorseilere
          Zagi
          Minium
          Lazy bee
          Diverse andre ting med propell

          Comment


          • #6
            Som jeg har skrevet en eller annen gang tidligere er denne meget god:

            404 - Not found

            Vet ikke om det var akkurat dette du var ute etter, men det skader ikke å lese gjennom og gjøre seg sine refleksjoner.

            + særlig denne var det jeg tenkte på:

            RC Airplanes - RCU Forums

            nixxon

            Comment


            • #7
              Synes denne nettsiden var grei for bergening av div data. Den har også et felt med flytid, basert på batteri, motor og propell.

              rchomepage.com

              Sakset den fra en anne tråd her på forumet. Gå inn på den siden som heter Motor & prop combo.

              Comment


              • #8
                Min egen formel, fra real life:
                Om jeg trekker 10-12C på full gass flyr jeg 12 minutter med "normal" flyging.
                Noen indoor-modeller ligger jeg rundt 20C last og får rundt 6 minutter lek av hver pakke.
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment


                • #9
                  Takker for all info

                  Takker for all informasjon det har varit til stor hjelp.

                  Hasse
                  Hasse Øhlund.
                  Sbach 40% New fuselage 3W 150cc. Carf Pits S12 3w 212cc. CARF GEE BEE Moki 215cc. Ekstrem Flight Edge 50cc. ++++++

                  Comment

                  Working...
                  X