Unconfigured Ad

Collapse

Forvirret elektronybegynner

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • birkedirke
    • Nov 2008
    • 3

    #1

    Forvirret elektronybegynner

    Sitter å ser litt etter BL motorer, og om dem jeg har er bra nok. bygger parkjets i depron,
    og ser etter en 3d moddel. som The World Model Extra 300 EP vingespenn 1030mm. som
    jeg da trenger motor til.

    Så det jeg lurer på er hvordan mann regner ut wat, mange gram motoren trekker, batteri,
    proppel og riktig Kv for riktig type fly. hva er formelene man må ha for kjøpe den riktige motoren til riktig pris. så slipper jeg å rådføre meg flere ganger med andre i stede for å bare regne det ut selv, handle og ut å fly

    håper noen der ute kan hjelpe en forvirret elektronybegynner
    hmmm,
  • jan-t
    MaxFactor
    • Dec 2007
    • 382

    #2
    Hei hei... En enkel måte å gjære det på er jo å veie flyet og finne ut hva total vekta er, så er å sjekke spec på div motorer, hva dem yter i statisk trekk kraft.. så hvis du skal ha en 3D model, så bør motoren klare og trekke mere en det flyet veier med batt og servo..
    På motor spec står det hva du trenger av regulatorer og batt og propeler..

    Mikronor har BL sett til den TWM Extra`n
    Jan-Thomas MAXFACTOR Sollie
    Viking-Smackdown.com

    Whiplash 90N YS 91SRS V-Bar5,3-Rave ENV 90 YS 91SRS V-Bar5,3-Rave Ballistic FSO V-Bar5,3
    PM Yak53 DL50 KS pipe - TWM 46% Ultimate 3W 150QS - PILOT-RC 40%Extra 260 3W 150QS

    Jerofuel
    Lynx Heli Innovations

    Comment

    • kjetilmh
      • Jun 2006
      • 990

      #3
      Hei

      Ta det tid til og lese denne artikkelen:
      Kjetil
      oops: . . ! . .

      http://www.vingmfk.com

      Comment

      • Tarpoon
        • Jan 2008
        • 335

        #4
        Her er noe jeg skrev i et annet forum. Det omhandler ikke kv eller propell, men hvor mange watt man bør ha utfra flytype.

        --
        Flyet er rundt 5kg, eller 11lbs.

        Denne tabellen viser typisk hvor mange watt man bør ha for en bestemt flytype:

        50 watts per pound = Casual/scale flying
        75 watts per pound = Sport flying and sport aerobatics
        100 watts per pound = aggressive aerobatics and perhaps mild 3D
        150 watts per pound = all out performance.

        For å fly en cub skalariktig holder det med 50W per lbs. Jeg tenker mer på noe rundt 100W, slik at jeg har nok krefter til det meste. For dette flyet burde jeg da havne på ca 1000-1200W.
        --

        I mitt eksempel vil denne motoren være et godt valg:


        Selv om det står at den klarer 2100W, vil det ikke si at du får i praksis. Og dessuten er det smart å ikke ligge helt opp maks når man flyr. Dette er også en billig motor, og kanskje ikke like effektiv som en Axi, Hacker eller bedre.

        Mange nettbutikker kommer med anbefalinger for bruk av moterene, samt valg av propell.
        Trond Nilsen

        Comment

        • Ben_E
          • May 2003
          • 621

          #5
          Originally posted by birkedirke
          Sitter å ser litt etter BL motorer, og om dem jeg har er bra nok. bygger parkjets i depron,
          Hvilken type og hva ønsker du av ytelse?

          Problemet er at det er for mye å velge i når det gjelder oppsett....

          Ben_E
          Ben-Erik Ness
          Bergen Modellflyklubb

          Go FASST or go home... ..build to fly not to crash

          www.hang.no - Norges nyeste RC-seilflyside med egen database over flysteder!


          http://www.bmfk.no
          http://www.jetsofbergen.no

          Comment

          • xxl
            • Feb 2008
            • 1624

            #6
            Hei jeg har en edge540 i samme størelse og bruker denne http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...r_(Eq_AXi_2808) med denne regulatoren http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...rogrammability
            med 3s lipo og 10.5 proppel er det mere nok til 3d skal du fly roligere er det jo bare og dra ned gassen litt
            BOOMA Intelliswitch

            Odd A Eriksen

            Comment

            • Mossie69
              • Apr 2002
              • 684

              #7
              Originally posted by kjetilmh
              Hei

              Ta det tid til og lese denne artikkelen:
              http://bmk-rc.com/images/dokumenter/...2031.10.07.pdf
              Fin artikkel. Jeg har ett innspill til den, og det er at man bør ha et aktivt forhold til strømtrekket man ønsker. Av og til kan det være smartere med flere celler og lavere strømtrekk (eks. skalamodell) enn få celler og høy strøm.

              Det gir en annen måte å velge utstyr på.
              Anders Valland
              Trondheim

              Comment

              Working...