Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spm ang. børsteløst oppsett

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Spm ang. børsteløst oppsett

    Har en delvis hjemmelaget trainer i styroform med følgende oppsett: axi 2212/26, apc 9x6e, 16A esc av ukjent merke og 3s lipo 1500 mah (kinabatteri kjøpt på ebay for en slikk og ingenting...) Flyet veier under 400 gr. Det flyr greit, men er ikke akkurat noen rakett. Utifra motor/vekt forhold burde den stige greit vertikalt, noe den ikke gjør... Er det noe å hente ved å bytte til en større regulator og et batteri av bedre kvalitet?
    ______________________________
    JR DSX7, Black Horse Model-Aero Cruiser + en haug med foam....

  • #2
    Jeg setter en Toska på at batteriet ditt er gåent dersom flyet veier under 400 gr flyklart.
    Anders Eiebakke
    90078513

    Comment


    • #3
      Vel, jeg har 2 batterier av samme type, og begge yter så og si det samme... Men som sagt er ikke dette noen kvalitetsbatteri... De er av "150 kr for 2 stk inkl. frakt" typen... Men er det noe å hente ved å bytte esc? Ser at det blir anbefalt 30A til denne motoren.
      Last edited by AudunN; 27-02-09, 00:25.
      ______________________________
      JR DSX7, Black Horse Model-Aero Cruiser + en haug med foam....

      Comment


      • #4
        Originally posted by bjeff View Post
        Jeg setter en Toska på at batteriet ditt er gåent dersom flyet veier under 400 gr flyklart.
        Har ikke veid flyet, men det er lettere enn en boks kattemat
        ______________________________
        JR DSX7, Black Horse Model-Aero Cruiser + en haug med foam....

        Comment


        • #5
          Originally posted by AudunN View Post
          Vel, jeg har 2 batterier av samme type, og begge yter så og si det samme... Men som sagt er ikke dette noen kvalitetsbatteri... De er av "150 kr for 2 stk inkl. frakt" typen... Men er det noe å hente ved å bytte esc? Ser at det blir anbefalt 30A til denne motoren.
          Den anbefalingen ville jeg tatt med en klype salt:

          PAGE NOT FOUND | AXI MODEL MOTORS s. r. o.
          Vei flyet og sjekk med et wattmeter.
          Last edited by bjeff; 27-02-09, 13:01.
          Anders Eiebakke
          90078513

          Comment


          • #6
            Har lest spesifikasjonene på den sida jeg også... Men har også sett et sted at 30A er anbefalt. Kanskje jeg burde prøve et batteri av bedre kvalitet i første omgang og se om det hjelper.
            Last edited by AudunN; 27-02-09, 12:56.
            ______________________________
            JR DSX7, Black Horse Model-Aero Cruiser + en haug med foam....

            Comment


            • #7
              Nei, 9x6 skulle være midt i blinken for akro. Sikker på at flyvekta er rundt 400 gram INKLUDERT batteri? Den 30A-anbefalingen må forøvrig bero på en misforståelse. Kan jo hende at esc´en din suger. Batteri på 1500 mAh er forøvrig ganske stort for en så liten modell.
              Anders Eiebakke
              90078513

              Comment


              • #8
                Skal sjekke vekt o.l igjen når jeg kommer hjem. Kan hende en ny esc hadde gjort susen ja. Den ser ny og ubrukt ut utifra avmantlingen på kablene. Men det står ikke merke eller noenting på den. Kun 16A på kablene. Og den lukter litt svidd...
                ______________________________
                JR DSX7, Black Horse Model-Aero Cruiser + en haug med foam....

                Comment


                • #9
                  Jeg har to av disse motorene og har brukt dem på forslkjellige fly. Sett på en 9x7,5 APC SF så får du ut det som motoren har å gi. Dette oppsettet har jeg brukt i 3 forskjellig parkjets på opp til 650g. Da trekker det 18Amp.
                  Nå har jeg den også i en GWS E-Starter på flottører og da har jeg en 9x6 på den. Da drar den vertikalt i nesten det uendelige Har ikke vekta på den, men vil anta at den er tyngre enn din på 400g

                  Ville nok sjekka om batteriet kan levere varene. Bruker flere typer billigbatterier fra Hobbycity på denne og de leverer i massevis - foreløbig...

                  Ben_E
                  Ben-Erik Ness
                  Bergen Modellflyklubb

                  Go FASST or go home... ..build to fly not to crash

                  www.hang.no - Norges nyeste RC-seilflyside med egen database over flysteder!


                  http://www.bmfk.no
                  http://www.jetsofbergen.no

                  Comment


                  • #10
                    Den motoren du oppgir slipper gjennom ca 10 A. Det er ikke all verden. KV 950 Dvs moderat turtall . Nå er vel virkningsgraden på AXI god, så det er vel litt ekstra bonus der. Og dersom flyet ditt ikke veier mer enn du sier(400g) så burde det vel motoren grie vertikal-kanskje. Prøv å gire ned til 10X3,8 så får du mest krefter ut av det til vertikal stigning. Ethvert batteri rundt 1500 mah vil greie seg forutsatt at det er et ca 20c (ikke 10C)

                    Hva med en motor som dra litt mer A og har en tanke større turtall. Da vil jeg garantere at du får masse fres i dette lette flyet med 9X6e propell. Batteriene dine er vel 20C ? Da kan du trygt dra ut både 20A og mer. Da har du krefter

                    hilsen
                    primera

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by primera View Post
                      Den motoren du oppgir slipper gjennom ca 10 A. Det er ikke all verden. KV 950 Dvs moderat turtall . Nå er vel virkningsgraden på AXI god, så det er vel litt ekstra bonus der. Og dersom flyet ditt ikke veier mer enn du sier(400g) så burde det vel motoren grie vertikal-kanskje. Prøv å gire ned til 10X3,8 så får du mest krefter ut av det til vertikal stigning. Ethvert batteri rundt 1500 mah vil greie seg forutsatt at det er et ca 20c (ikke 10C)

                      Hva med en motor som dra litt mer A og har en tanke større turtall. Da vil jeg garantere at du får masse fres i dette lette flyet med 9X6e propell. Batteriene dine er vel 20C ? Da kan du trygt dra ut både 20A og mer. Da har du krefter

                      hilsen
                      primera
                      Denne motoren er kraftig "underrated" fra produsentens side. Ikke noe problem å dra 18A+ med en 9x7,5 - blir ikke spesielt varm heller. Motoren duger til formålet. Batteri, ESC og propell er faktorene du bør endre på...

                      Ben_E
                      Ben-Erik Ness
                      Bergen Modellflyklubb

                      Go FASST or go home... ..build to fly not to crash

                      www.hang.no - Norges nyeste RC-seilflyside med egen database over flysteder!


                      http://www.bmfk.no
                      http://www.jetsofbergen.no

                      Comment


                      • #12
                        Ja, det er vel der dette med kvalitet viser seg da kanskje. Da er det vel bare å belaste. Han skulle ha kraft til både fart og vertikal med 18A på et fly som veier 400g. Han får bytte seg opp til en esc på min. 25A. Dersom det av en eller annen grunn skulle butte likevel så får han bytte til 10X5 APC e Det er jo vertikal kraft han vil ha og ikke fart. Med såpass krefter og rel. lavt turtall så ville jeg ha prøvet en 11X (x) bare for å ha gjort det. Med 9X7.5 øker jo primært farten.

                        Jeg forutsetter at batteriene er min 15-20 c og i orden. Jeg har ikke opplevd noen mellomting mellom "i orden " eller defekt for min del. Jeg har heller ikke greid å oppleve noen forskjell mellom "dyre" eller "billige" batterier. Da tipper jeg at flaskehalsen er motorens relativt lave turtall på kv 920 kombinert med 9X6 propell. Han får ikke tatt ut nok ampere med det. Siden han ikke nevner varme i esc på 16A så tyder det jo på det.

                        mvh
                        primera

                        Comment


                        • #13
                          Husk høy timing for best effekt. Kan du velger grader så sikt på 24`.
                          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                          Comment


                          • #14
                            Hei, dette skjønte jeg ikke. Kan du forklare ?
                            Timing ? Grader ?

                            mvh
                            pimera

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by primera View Post
                              Hei, dette skjønte jeg ikke. Kan du forklare ?
                              Timing ? Grader ?

                              mvh
                              pimera
                              Programmering av timing i esc´en; low, normal, high. Low går sakte, high kjapt. Vet ikke hvor gunstig det er med "high" for alle motorer?
                              Anders Eiebakke
                              90078513

                              Comment

                              Working...
                              X