Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fordelen med ekstern bec, contra batteri?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fordelen med ekstern bec, contra batteri?

    Jeg ser at noen anbefaler ekstern bec, kontra rent mottaker batteri. Hva er fordelen?

    Jeg vil gjerne ha mottaker batteri tilkoblet, istedet for å kjøre alle servoene på samme batteri (Jeg kjører elektrofly)
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

  • #2
    Originally posted by spitmk16 View Post
    Jeg ser at noen anbefaler ekstern bec, kontra rent mottaker batteri. Hva er fordelen?

    Jeg vil gjerne ha mottaker batteri tilkoblet, istedet for å kjøre alle servoene på samme batteri (Jeg kjører elektrofly)

    Bruke egen strømkilde (batteri) til mottaker/servo har sine fordeler ulemper, men en av grunnen til at det brukes på litt mindre (billigere) fly er at noen motorer begynner å krever 6 Celle batterier. På gamle ESC'er var det normalt å bruke det vi kaller lineære regulatorer for å få 5V ut, ettervert som man begynte å bruke digitale servoer så ble strømtrekket så stort at den lineære regulatoren ikke greide å regulere ned den høye spenningen som 6Celler gir med det strømtrekket som trengs for å mate servoene uten at den ble alt for varm og i de fleste tilfeller feilet.
    En feil i 5V forsyningen gir katastrofale følger og ender som regel opp med total havari.
    Moderne ESC og UBEC'er har i dag switch mode regulatorer og du unngår problemet nevnt over.

    Et annet poeng er at ESC kan bli veldig varme (varme fra motor styringen) denne varmen kan smitte over til regulator delen og forårsake problemer (elektronikk hater varme)

    I fly med en kraftig motorer (F.eks Hotlinere) kan man risikere at det oppstår et ørlite spenningsdropp akkurat i det motoren startes - dette har i enkelte tilfeller (hos noen 2.4GHz produsenter med mottakere som må ha 4,5 eller mer for å virke) ført til at mottakeren har resatt seg selv - dette medfører at du er uten kontroll i en kort tid.
    Last edited by Quadrocopter; 20-06-09, 12:22. Reason: Oppdatert - leste ikke spørsmålet ditt grundig nok

    Comment


    • #3
      Jeg skal ikke kjøre servo strømmen gjennon escen uansett. Mitt spørsmål er hva er fordelen med en ren Bec montra mottaker batteri som jeg kobler til mottaker.
      Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

      Comment


      • #4
        Originally posted by spitmk16 View Post
        Jeg skal ikke kjøre servo strømmen gjennon escen uansett. Mitt spørsmål er hva er fordelen med en ren Bec montra mottaker batteri som jeg kobler til mottaker.
        Fordelen med en ren BEC er at du slipper ekstra vekt av et mottakerbatteri samt du trenger ikke tenke på lading av det. BEC vil normalt få nok strøm til å levere kraft til radio/mottaker fordi ESC vil kutte motorstrømmen når den kommer lavt nok. Dette nivået er ikke et problem for BEC, det er fremdeles nok energi igjen.

        Ulempen med BEC er at disse genererer noe støy, i noen tilfeller kan dette bli et problem.
        ----------------
        Haldor
        ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

        Comment


        • #5
          Originally posted by spitmk16 View Post
          Jeg skal ikke kjøre servo strømmen gjennon escen uansett. Mitt spørsmål er hva er fordelen med en ren Bec montra mottaker batteri som jeg kobler til mottaker.
          En fordel som diskuteres er at du har to kilder d.v.s. en ekstra separat strømkilde - men du innfører et nytt problem med at du må være sikker på at begge batteriene er ladet før bruk.

          En UBEC er elektronikk - og det er vesentlig større mulighet til at elektronikken feiler en et batteri som kobles direkte.
          Last edited by Quadrocopter; 20-06-09, 13:00.

          Comment


          • #6
            Originally posted by Quadrocopter View Post
            En fordel som diskuteres er at du har to kilder d.v.s. en ekstra separat strømkilde - men du innfører et nytt problem med at du må være sikker på at begge batteriene er ladet før bruk.

            En UBEC er elektronikk - og det er vesentlig større mulighet til at elektronikken feiler en et batteri som kobles direkte.
            Takk, da driter jeg i eksert bec
            Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

            Comment


            • #7
              En fordel er at du kan bruke lipoer på mottager, og få ganske mye mah per gram.
              Last edited by bad scientist; 20-06-09, 13:22. Reason: typo
              Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

              Steinar B Johansen
              Lillehammer mfk

              Comment

              Working...
              X