Announcement

Collapse
No announcement yet.

Treng litt hjelp, oppsett til flygande vinge.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Treng litt hjelp, oppsett til flygande vinge.

Heisann, eg har ein flygande vinge (JP-SI) som er 120cm i vingespenn som eg har brukt litt som seglfly, men no har eg lyst til å setta på elektromotor. Problemet er bare at eg kan altfor lite om elektrisitet, batterier osv.
    Eg har 2 batteri av den typen her: NiCad N-600AA 1,2V. 600Mah med fire celler. Er dette brukbart, og fortsatt få meir enn 1min flytid?
    Og evt. kva slag propell, fartsregulator og ladar treng eg?

Eg har snust såvidt borti børstelause motorar og LiPo batteri, men eg veit ikkje om det er så lurt å til med det, med mitt kunnskapsnivå.

Mvh
    Magnus
    Last edited by Magnus T; 23-06-09, 18:26.

Heisann

Tror du bare må droppe batteriene du har, du får såvidt luft under vingene før det går inn for landing. Det er like greit å bare hoppe ut i det, for her er det nok Lipo og børsteløst som gjelder. Du bør rett og slett begynne å utdanne deg selv litt på dette området, det er vel verdt å investere litt tid på det.
    Baja 5T-LST2-8ight-EK4-EB4-TA05MS-TA05ifs-Trex 250/500/600E/600N/700-Outrage G5-Outrage Velocity 50-MSH protos-DX3R-DX7-JR PC9X2-33% extra 330S-Ultimate 40-+++

www.skala1.no - www.sunnfjordrc.no

Comment

Det er ikke så vanskelig med lipo/børsteløse motorer som mange skal ha det til.
      Det har (heldigvis) skjedd en ganske bra utvikling her de siste par årene.
      Det du må være nøye med er:
      * Lading av batteriene (en god lader tar seg av denne prosessen helt automatisert). Bruk gjerne litt penger på laderen, den kan du bruke til mye mer enn bare lipo.
      * Ikke kjør batteriene "tomme". Hvis du tapper et lipo-batteri for mye blir det ødelagt. De fleste fartsregulatorer (ESC) for børsteløse motorer har en funksjon (cut-off) innebygd som hindrer dette.

Du finner mye bra og billig utstyr hos http://www.hobbycity.com (selv er jeg MEGET GODT fornøyd med "Turnigy Plush/K-Force" regulatorer og "Turnigy Aerodrive XP" motorer - Bruker disse i fly fra 90cm vingespenn til 1/4 skala).
      Hvis du trenger hjelp til oppsett kan det allikevel være verdt merkostnaden med å kjøpe i en lokal butikk, da du har noen du kan slå i bakhodet med delene til de hjelper deg med å få det til å funke. Kinesere er hyggelige nok, men det er lettere å true noen med juling hvis de ikke er på andre siden av jorden.
      Batterier ville jeg nok uansett kjøpt fra hobbycity så lenge du ikke ABSOLUTT trenger det siste, dyreste og råeste.
      Last edited by jeeeeeeright; 23-06-09, 21:15.
      Remi A. Sørensen - 94877903
      Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

Ahaa, takk for oppmuntrande LiPo-ord.

Kva slag prisklasse bør eg bevege meg opp på når det gjeld ladarar? Ein ladar som tar det meste og i tillegg tenker sjølv slik at eg slepp å sprenge batteriet mitt i eit av mine mange distré augneblikk hadde ikkje vore å forakte. Iallefall ikkje til ein akseptabel prislapp.
        Har du nokon anbefalingar?

Eg har prøvd å leite, men eg finn ikkje nokon gode artiklar som kan forklare meg i klartekst det eg treng å vita om LiPo batteri og helst også børstelause motorar, regulatorar og resten av sulamitten... Fins dette?

Comment

Denne laderen kan trygt anbefales:
          http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...alance/Charger

Søk litt her på sidene så finner du nok svar på det du lurer på!
          Anders Eiebakke
          90078513

Comment

Enig med "Bjeff" her. Den laderen er mer enn bra nok hele veien opp til .60size fly.
            Angående artikler om lipo er jeg ikke helt sikker på et jeg forstår hva du leter etter... Hvis du vil ha teknisk info får du det på f.eks wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium...olymer_battery). Bruker-erfaringer får du gjennom søkefunksjonen på forumet her eller andre steder. Det samme gjelder da børsteløse motorer. Disse er dog såpass enkle å ha med å gjøre at det ikke er mye å ta hensyn til.
            Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

Tjohei, nå føler eg endelig at eg er på veg til å "knekke koden" litt her. No forstår eg litt meir av ting og tang, har gravd litt rundt på sidene til Hobbyking/Hobbycity og eg trur eg nærmar meg svaret på kva slag oppsett eg bør gå for til vingen min. Vingespenn 120cm vekt ca 500g

Motor: SK-2822-1200 - TGY AerodriveXp SK Series 28-22 1200Kv / 150W
              Regulator/BEC: TR_P30A - TURNIGY Plush 30amp Speed Controller
              Men eg er ikkje heilt sikker på propell og batteri (altfor masse å velge i!) endå. Tar gjerne imot anbefalingar. Propell må væra pusher.

I tillegg kjem V-halemix: GW-V-TAIL-J - GWS V-Tail Mixer II (200 step)
              Kan alt dette koblast rett opp på den gamle mottakaren og servoane mine som fulgte med min gamle Futaba Skysport4 radio?

Har også bestemt meg for å skaffe den Icharger ladaren.

Tusen mange takk for all hjelp til no.

Comment

Er ikke noe problem å bruke dette på det gamle utstyret ditt, men du kan jo evt investere i nye servoer også når du er igang. Disse koster nesten ingenting, er veldig bra, og veldig lette: http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...ec_Micro_Servo
                Pusherpropell trenger du ikke! Børsteløse motorer har ingen som helst preferanser for hvilken vei de må snurre. Kjøp en vanlig propell og sett den riktig i forhold til fartsretningen på flyet ditt. Hvis den snurrer feil vei bytter du bare om på 2 tilfeldige av de 3 ledningene mellom motor og regulator.
                Av propeller er det mye å velge i mellom. De eneste av plastpropellene til HC jeg har prøvd er "TGS Sport"-propellene. Disse har bra kvalitet og er relativt solide. Har bare testet dem i 15"-17" størrelse, men regner med at de små er like bra. her er et eksempel som kan funke på vingen din: http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...site_propeller.
                Få med deg et programmeringskort til regulatoren din også: http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...ogramming_Card. Dette vil spare deg for en hel del bryderi etterhvert.
                Batteri: http://www.hobbycity.com/hobbycity/s..._20C_Lipo_Pack (for fart) eller http://www.hobbycity.com/hobbycity/s..._25C_Lipo_Pack (for maratonflyging)

Edit: Hvis du vil ha noe for å skremme andre flygere med, bruker du denne (http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...hless_Inrunner) motoren, 40amp esc og en 4,1x4,1 propell....
                Last edited by jeeeeeeright; 26-06-09, 21:02.
                Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

Har ikkje noko stort behov for å skremme vekk andre flygarar... (ikkje om det hadde vore nokon her heller, forsåvidt)

Har ikkje allverdens med erfaring, så eg hadde ikkje tenkt å bryte lydmuren med det første, men trur du den vesle Aerodrive'n vil gi slik tåleg grei fart? Trur eg går for eit par stykk av den "maratonpakka", har ikkje vore vant til å kunne fly meir en 3min om gangen, så det kan bli spennande, hehe.

Treng eg noko å feste propellen med? Slik propsaver-ting? Strikk?
                  Eit spørsmål til: Kjem heilt sikkert til å få nokon krasj, men batteriet vil jo ligge ganske bra beskytta inni mellom all isoporen. Er det allikevel stor grunn til bekymring ovanfor lipoen?

I tilleg til prisen må eg reikne frakt, toll og 25% moms, stemmer ikkje det?

Comment

Ikke bruk propsaver på denne... Bruk heller et akseladapter av denne typen: http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...mm_motor_shaft hvis du ikke bruker det utstyret som følger med motoren (for såkalt "Backmount").
                    Hvis økonomien tillater det ville jeg nok ha gått for en av hver av batteriene. Da har du muligheten til å veksle mellom relativt rask hastighet for morroflyging, og lav, jevn fart for utholdenhet.
                    Om dette blir å gå veldig fort er jo en subjektiv oppfatning.

Frakt kommer i tillegg til prisen. Hobbyutstyr som dette er i utgangspunktet tollfritt, men man skal egentlig betale 25% mva på kjøp over 200,- norske penger. Når du er i ferd med å betale varene hos HC kan du velge at de skal skrive ned verdien på varene dine sånn at du havner under denne grensen, og at pakken din går rett gjennom tollen.
                    Anbefaler deg å betale litt ekstra for EMS-frakt, da denne inkluderer evt fortollingsgebyr, og at du får prioritet i pakkekøen hos hobbycity. Vanlig leveringstid med EMS er ca 5 arbeidsdager helt frem til døra di.
                    Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

Jepp, då var det bestilt!

1x #IMAX-401/6477 IMAX Power Supply 100~240v 5A variations
                      1x #iCharger106B/6792 iCharger 106B-plus 250W 6s Balance/Charger variations
                      4x #HXT900/662 HXT900 9g / 1.6kg / .12sec Micro Servo variations (kjekt å ha liggande, iallefall til den prisen!)
                      1x #GW-V-TAIL-J/4170 GWS V-Tail Mixer II (200 step) variations
                      1x #SK-2822-1200/7703 TGY AerodriveXp SK Series 28-22 1200Kv / 150W variations
                      1x #TR_P30A/2164 TURNIGY Plush 30amp Speed Controller variations
                      4x #OR001-00107C/5504 JXF 7x6 / 178 x 152.5mm Poly Composite propeller variations
                      1x #TR_PC/2169 TURNIGY BESC Programming Card variations
                      1x #T2200.2S.25/8935 Turnigy 2200mAh 2S 25C Lipo Pack variations
                      1x #JJ3.175/5670 Shaft adapter to suit 3.175mm motor shaft variations
                      1x #T1500.3S.20/9273 Turnigy 1500mAh 3S 20C Lipo Pack variations

Alt dette sendt frå Hong Kong til indre Telemarks mørke skogar i løpet av fem dagar til den nette sum av ca 1800kr inkl. exkpressfrakt.

Eg trur eg tørnar, det er nesten for godt til å kunne være sandt.

Comment

Hehe. Føler jeg er nødt til å komme med en advarsel:
                        På grunn av at det er så billig kjøper man ofte en masse annet tull enn det man trenger, og bruker på den måten ofte mer penger enn hvis man handler her hjemme...
                        Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

Hehe, ja eg merka det. Det var nære på at eg fekk med meg eit onboard kamera og ein ekstra mottakar eller to... Eg klarer meg forsåvidt utan begge delar. Foreløpig..
                          Flaks at expressposten hadde ei grense på to kilo!

Comment

Fekk pakka på laurdag og hadde jomfruturen i går. Snakk om forskjell! LiPo batteria varer jo ein evighet i forhold dei gamle NiCad pakkene på Slowstikken. Full gass i sikkert ti minutt minst ned 3cell-pakka. Det gjekk igrunn litt i seinaste laget med 2cellspakka, det vart liksom ein liten kamp å holde flyet i lufta fordi det gjekk litt for seint, men med den andre pakka vart det jammen fart på sakene! Satte flyet på bakken etter min lengste flytur nokon gong og alle komponentane ser ut til å passe fint i saman. Alt er omtrent lufttemperert bortsett ifra ESC'en som er lunka.

Tusen takk for hjelpa! Du har hjelpt meg med å gjera hobbyen ganske mange hakk artigare.

I starten turte eg nesten ikkje å seta ladaren i stikkontakten og eg nølte endå lengre før eg turte å lade batteria, men det gjekk bra til slutt, hehe.

Apropo, det eine batteriet har fått eit hakk som går inn til det kvite. Det gjekk bra å lade det opp igjen, men er det lurt å fortsette å bruke det? Kor mange C ladar du Turnigy batteria på?

Comment

Bra at du er fornøyd i alle fall. For å bruke 2cellpakka kan du skifte til en større propell (med høyere stigning) sånn at du får med fart.
                              Batteriene mine er fulle an hakk, og ofte litt bananformede også. ikke noe å bry seg om!
                              Jeg lader på 1c hjemme, og 2c ute på stripa.
                              Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

Working...
                              X