Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bruk av governor på Castle Creations HV110

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bruk av governor på Castle Creations HV110

    Jeg har prøvd meg litt frem med bruk av governor på T-Rex 600E med Castle Creations HV110 ESC. Tenkte jeg skulle dele erfaringene med de som måtte ha interesse av det.

    Jeg logger headspeed, strømtrekk og batterispenning med en Eagle Tree eLogger (Eagletreesystems.com). Disse loggene kan overføres til en PC i etterkant.

    Uten bruk av governor har headspeeden vært ganske varierende. Jeg har desverre ikke tatt vare på noen logger.

    Jeg har logget fire turer med governor; to i "simple mode" som bare prøver å låse headspeeden etter 1,5 sekunder med konstant throttle-input og to med "RPM mode" som låser headspeeden til en spesifisert headspeed. Jeg satte ønsket headspeed til 1850 på de to siste turene. Grafene er vedlagt. Headspeed er plottet med grønt og batterispenning med blått.

    1: Simple mode med et gammelt og slitent Align-batteri. Headspeeden er jevn og fin, men kommer ikke opp i mere enn 1700. Jeg antar at dette skyldes at batteriet var gammelt og slitent.

    2: Simple mode med et nytt Zippy-batteri. Headspeed er jevn og fin rundt 1800. Merk at batterispenningen er en del høyere enn med Align-batteriet under belastning. Jeg antar at dette gjør at headspeeden er høyere enn i 1.

    3: RPM mode med Align-batteri. Headspeeden er jevn og fin på 1850 helt til batteriet takket for seg (!). På tide å pensjonere dette batteriet!

    4: RPM mode med zippy-batteri. Headspeeden er også rundt 1850. Turen ble ganske kort, for halen begynte å oppføre seg veldig rart. Det viste seg at beltet hadde blitt veldig slakt i kulda slik at det til stadighet glapp. Jeg antar at dette er årsaken til at headspeeden er mere varierende. Jeg fikk i det minste logget headspeeden!


    Konklusjon 1: Governoren på CC HV110 gjør en god jobb med å holde konstant headspeed. Headspeeden i RPM mode er også konstant fra batteri til batteri, og den holder seg konstant etterhvert som spenninga blir lavere. Faren med dette er selvsagt at man risikerer å r*vkjøre gamle batterier!

    Konklusjon 2: Det var ca +2 grader da jeg fløy. Legg merke til at spenningskurven på Align-batteriet har en omvendt U-form, mens zippy-batteriet starter høyt og avtar etterhvert. Jeg tolker det slik at Align-batteriet takler kulda dårligere (batteriene var kalde på starten og ble varme underveis!)
    Attached Files
    Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

    Anything worth doing is worth overdoing!

  • #2
    Bra beskrivelse, jeg bruker HV110 selv på min logo700 og kan støtte meg til konklusjonen over, funker veldig bra.
    - Håvard Glad Andreassen
    - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

    Comment


    • #3
      Har du logget headspeed uten governor, Joto? Vet du om det er stor forskjell med og uten?
      Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
      T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
      T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

      Comment


      • #4
        Originally posted by Brumm View Post
        Har du logget headspeed uten governor, Joto? Vet du om det er stor forskjell med og uten?
        Ja, men jeg har ikke tatt vare på noen av loggene. Headspeeden er mye mere varierende gjennom flyturen, pluss at headspeeden blir forskjellig fra batteri til batteri.
        Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

        Anything worth doing is worth overdoing!

        Comment

        Working...
        X