Announcement

Collapse
No announcement yet.

Motorvalg, hva er best (generelt)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Motorvalg, hva er best (generelt)

    Innen elektro er jo målet at man skal ha så lang flytid som mulig, og så mye kraft at man syns det flyr bra (siste er rimelig opp til en selv)

    Men det jeg lurer på er som følger. Viss man har mere enn nok kraft på feks 1000 watt, og må da putte bly foran, for at modellen skal bli balansert, i stedet for å putte i en 1500 watts motor, så må vel strømtrekket på den lille motoren bli høyere, når man skal ut og fly?

    Til syvende og sist er det jo Trust vi er ute etter, ikke hvor mye watt som går gjennom motorn. Lille motoren vil ha høyere watt for samme trust, ift den store.

    Min mening er at 1000 watt og bly i nesen, gir kortere flytid enn 1500 watts motoren uten bly i nesen.

    Noen som har meninger om dette? (Jeg hadde en syk diskusjon om temaet, og vil gjerne høre hva andre mener, helst testet)
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

  • #2
    Er enig i teorien din, men en annen ting å ta hensyn til her er motorens virkningsgrad på forskjellige turtall. hvis den "lille" motoren brukes der den er mest effektiv (ca 80% av max turtall mener jeg å ha lest ett sted) og her er 88% effektiv (bra outrunner), og den "store" motoren går bare på 60% turtall og dermed mye lavere effektivitet, si 60% effektiv, så bruker kanskje den store motoren mer strøm på å opprettholde farten.
    Bruk den motoren du vet gir bra flyegenskaper, se om du kan flytte på noen komponenter for å få riktig cg. Skal du på død og liv øke vekten på flyet, så sett inn et større batteri!
    Remi A. Sørensen - 94877903
    Leder i Lofoten RC-Klubb

    Comment


    • #3
      Originally posted by spitmk16 View Post
      .....Min mening er at 1000 watt og bly i nesen, gir kortere flytid enn 1500 watts motoren uten bly i nesen.....)
      Hvis du skal ha lang flytid så er det enkle svaret - bruk 1000W motoren, fjern blyet og benytt denne vektgevinsten til et større batteri!

      Comment


      • #4
        Originally posted by Quadrocopter View Post
        Hvis du skal ha lang flytid så er det enkle svaret - bruk 1000W motoren, fjern blyet og benytt denne vektgevinsten til et større batteri!
        Det er ikke det vi diskuterer her. (Men jeg er enig, dersom det går ann i flyet)

        Jeg vet at noen som har såkalt greie på det, putter bly i nesen på flyet fordi flyet med motorn vedkommende har valgt blir for baktungt. Min mening er at det er sykt bedre å putte i en større motor. Man får mere krefter, samtidig som at flytiden vil øke (siste del er min påstand)

        På fuel derimot er det anderledes, da man kan oppleve at flyet tar av på tunggangen.....hehe
        Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

        Comment


        • #5
          Har ikke så mye greie på elektro, men prøvde for noen dager siden en diger motor i benk. Den skal visst trives godt med 8s og 20-24" propell. Jeg hadde ingen av delene, men satte på en 18/6 prop og 10s. Lot den gå i 5min på drøyt 3000rpm og lekte litt med throttle etterpå bare for å kjenne litt på responsen.
          Batteriene var nyladet før jeg begynte, og etter kjøringen gikk det på 475mah!
          -Ikke akkurat noen vitenskapelig test, men fikk ihvertfall meg til tenke mer på elektro.
          Har en extra på 180cm liggende som nok kommer til å få elektromotor innen våren. Der blir det litt overdimensjonert motor som skal få gå lett med liten prop.
          Tror jeg...
          Terje

          Comment


          • #6
            Originally posted by spitmk16 View Post
            Til syvende og sist er det jo Trust vi er ute etter, ikke hvor mye watt som går gjennom motorn. Lille motoren vil ha høyere watt for samme trust, ift den store.
            Tenker du å bruke samme propell, eller tenker du et helt annet oppsett? Hvis du bruker samme propell, og velger en større motor med samme kv-tall og holder alt annet likt, så burde det ikke bli store forskjellen i ytelse. Motoren yter det du belaster den med. Ulikt forbrenningsmotorer, som har en øvre grense for hva de orker. Nå er det selvsagt en øvre grense for hva elektromotoren klarer også, men den er først og fremst begrenset av hvor mye varme den klarer å kvitte seg med. I korte perioder orker den laangt mer enn kontinuerlig effekt. Hvis du skal få vesentlig lengre flytid med den store motoren, så må utgangspunktet ditt være et oppsett med lav effektivitet.

            Comment


            • #7
              Det dreier seg kun om effektivitet i oppsettet, kort og greit.

              Har ikke målt så mye selv i det siste, men for noen år siden målte jeg mye og sammenlignet med tall andre fikk ut. Det viste seg helt klart at man ligger langt unna den best mulige effektiviteten når man var i nærheten av max strømtrekk motorene var ment å tåle.

              Om en motor f.eks er speccet til max 40A og man lastet med 35A falt effektiviteten fra best mulig (rundt 83%) og ned til rundt 70%... Mens man kunne oppnå 80+ med rundt 25A.

              Lest mye tester tsjekkerne gjorde, og det viser seg at man også kan miste/vinne ganske mange % effektivitet på propellvalget med samme strømtrekk...

              Ting endrer seg også når det gjelder propelltype i forhold til turtallet sakene jobber på...

              Hvis din "1000W-motor" må trekke nær max anbefalt strøm, og den større motoren ligger langt lavere i forhold til max så vil du få lengre flytid med den største motoren i forhold til den minste og bly. (Delvis svaret på spørsmålet ditt) (Tar du ut mer effekt med den større motoren blir ikke svaret det samme)

              Om modellen flyr "best" er derimot ikke garantert, siden kV, fartsområde og mye annet spiller inn.

              Så det jeg har målt, og det jeg har studert av andres målinger er entydige på at du får lenger flytid om du tar ut like mye effekt til propellen på en større motor. Forutsetter som nevnt at den mindre motoren er lastet nær max anbefalt.

              En siste faktor er selvsagt kvaliteten på motorene. Mange motorer vil aldri opnå mer enn 80% effektivitet, mens særs gode motorer kan komme over 90%.
              Last edited by joo; 16-12-09, 11:09.
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #8
                Originally posted by joo View Post
                En siste faktor er selvsagt kvaliteten på motorene. Mange motorer vil aldri opnå mer enn 80% effektivitet, mens særs gode motorer kan komme over 90%.
                Hvilke faktorer påvirker effektiviteten til en motor? Viklingsresistans er en opplagt parameter. Luftmotstand, friksjon i lagere, magnetiske tap? Hvilke er mest dominerende? Noen som har tips til bøker om emnet?

                Comment


                • #9
                  Her var det mye info

                  RC Airplanes - RCU Forums

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by joo View Post
                    Det dreier seg kun om effektivitet i oppsettet, kort og greit.

                    Har ikke målt så mye selv i det siste, men for noen år siden målte jeg mye og sammenlignet med tall andre fikk ut. Det viste seg helt klart at man ligger langt unna den best mulige effektiviteten når man var i nærheten av max strømtrekk motorene var ment å tåle.

                    Om en motor f.eks er speccet til max 40A og man lastet med 35A falt effektiviteten fra best mulig (rundt 83%) og ned til rundt 70%... Mens man kunne oppnå 80+ med rundt 25A.

                    Lest mye tester tsjekkerne gjorde, og det viser seg at man også kan miste/vinne ganske mange % effektivitet på propellvalget med samme strømtrekk...

                    Ting endrer seg også når det gjelder propelltype i forhold til turtallet sakene jobber på...

                    Hvis din "1000W-motor" må trekke nær max anbefalt strøm, og den større motoren ligger langt lavere i forhold til max så vil du få lengre flytid med den største motoren i forhold til den minste og bly. (Delvis svaret på spørsmålet ditt) (Tar du ut mer effekt med den større motoren blir ikke svaret det samme)

                    Om modellen flyr "best" er derimot ikke garantert, siden kV, fartsområde og mye annet spiller inn.

                    Så det jeg har målt, og det jeg har studert av andres målinger er entydige på at du får lenger flytid om du tar ut like mye effekt til propellen på en større motor. Forutsetter som nevnt at den mindre motoren er lastet nær max anbefalt.

                    En siste faktor er selvsagt kvaliteten på motorene. Mange motorer vil aldri opnå mer enn 80% effektivitet, mens særs gode motorer kan komme over 90%.
                    Var i grunnen det jeg tenkte og. Jeg hadde en voldsom diskusjon med en på stripa, der han mente jeg burde kjøpe mindre motor, fordi det "passet bedre". Jeg gikk for den motoren jeg hadde, og balansen i flyet ble helt perfekt. Jeg har plassert batteriet så langt frem som mulig. Alternativet var å kjøpe en lettere motor, med da lavere effekt og så putte på 60 gram i nesen i form av bly. Evnt måtte jeg kjøpt ca 120 gram større batteri med den motoren, men flyet er tungt nok som det er.

                    Flyet flyr ikke skalariktig i det hele tatt, men for meg er det ikke tema. Mindre motor og det hadde flydd mere skalariktig (noe jeg faktisk gir beng i)
                    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by spitmk16 View Post
                      ..... men flyet er tungt nok som det er....
                      ikke for å flisespikke men AUW blir mer eller mindre den samme om du legger inn bly, setter inn større motor eller batteri.

                      Comment


                      • #12
                        Sant nok Quadro, mye totalvekt å spare er det ikke. Kanskje bortsett fra at man får vekta av tyngre motor noe lenger fram enn man klarer å plassere batteriene i de fleste tilfellene. Men bare mer flisespikkeri det og

                        Det er ingen tvil om at man kan optimalisere mye om man vil, men samtidig er det like klart at man kan fly mye og ha det skikkelig bra uten å legge mye i forskning og måling også. Men så er jo noen av oss litt smågal når det gjelder å sjekke og måle og finne ut av... for meg var det en "liten" besettelse i begynnelsen med elektro. Målte også støy (i frekvensbåndet) fra komponentene. Spesielt ESCene ga diverse støy rundt omkring. Interessant det også, men er strengt tatt ikke modellflyging Men moro og lærerikt. Dog ble det ikke produsert/satt sammen nye modeller som man kunne brukt tida på istf. Men ei god unnskyldning for å stadig låne spektrumanalyzer på jobben.

                        Fikk noen overraskelser, blant annet at to dønn like og splitter nye motorer hadde så mye som 20% forskjell i strømtrekket med samme propell så samme RPM Så alt er ikke helt sort/hvitt.

                        Bra du ikke gikk for mindre motor spitmk! Det viktigste for at folk skal ha glede av elektor og konvertere til den mørke siden er at man har nok effekt. Er sannsynligvis mange som har prøvd "ferdigsett" som er undermotorisert og forkastet elektro som alternativ?

                        Hvor mange ikke-modellflygere aner hvor mye vi kan komme borti i denne hobbyen vår?

                        Moro lell
                        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by spitmk16 View Post
                          Innen elektro er jo målet at man skal ha så lang flytid som mulig,
                          .
                          .
                          Flytid er ikke så interessant når en har flydd en del.

                          Jeg synes det er vktigere at det flyr bra da mener jeg altså er
                          forholdet mellom motor kraft og vekt på flyet føles "riktig".

                          Jeg missliker fly med høy vingebelastning. Disse krever mye
                          trening og plass for å kunne landes fornuftig. Litt ujevn vind og
                          "klumpen" deiser i bakken for tidlig.

                          Odd H.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Ferry View Post
                            Hvilke faktorer påvirker effektiviteten til en motor? Viklingsresistans er en opplagt parameter. Luftmotstand, friksjon i lagere, magnetiske tap? Hvilke er mest dominerende? Noen som har tips til bøker om emnet?
                            Hei, så ikke denne først jeg

                            Kan nevne noen;
                            - Kvalitet på magnetene
                            - Minimalt med klaring stator/magneter
                            - Hvor tett man klarer å fylle på med viklinger

                            osv
                            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                            Comment

                            Working...
                            X