Announcement

Collapse
No announcement yet.

Elektro 3D-fly: Propelldim./KV?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Elektro 3D-fly: Propelldim./KV?

    Er det noen som har erfaringer å dele når vi snakker om elektrooppsett på en 3D modell? Har lest et sted at stor diameter og liten pitch på propell er cluet når det kommer til hovring.

    Hva lønner seg av motor med lav kv, og mye propelldiameter kontra høy kv og liten diameter? Eller har det ikke noen betydning?
    Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

  • #2
    "Lav" kV og stor propelldiameter gir desidert mer punch for hovring. Omtrent som et helikopter.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Det er flere ting en større propelldiameter gjør.

      Øker størrelsen på luftstrømmen bakover flyet som gir høyde/sideror mer autoritet.

      Litt større gyroskopiske krefter som bidrar litt til stabilitet.

      Tror større diameter gir mer reaksjon hvis du må redde deg ut av en situasjon under en hover også.
      Honeybee CP 2

      Comment


      • #4
        En propell med liten vridning setter flyet i første gir. Du får bra akselerasjon og lavere toppfart, en fordel når du flyr 3D. Effekten på en propell (PLF) er diameter x diameter x pitch. Med tallet du får kan du sammenligne flere propeller, propeller med noenlunde lik PLF belaster motoren likt.
        "Hvor høyt kan det fly?"
        "-Hvor langt kan bilen din kjøre?"

        Arne Storlimo

        Comment


        • #5
          Diameter er mye smaksak. Jeg velger somregel diameter på propell først, og siden pitch og kv/spenning for å få ønsket fart og kraft.

          Å finne rette diameter for et fly er som sagt individuelt, men på f.eks et 47" fly er det mellom 12 og 14" som er beste valg for 3D. Jeg ender somregel på 13". Pitch ender somregel opp på 1/2d, andtså 13x6.5. På fly som jeg kun flyr 3D, velger jeg mindre pitch, og mer på patern fly.

          Går man opp i diamater så får man mer stabilitet under stall pga mer luft over flatene, men man får og mere gyro effekt som krever mer korrigering under pitch/yaw. Man må f.eks bruke mer sideror under kraftige pitch forrandringer. Velger man for stor diameter så kan man og ende opp med for mye torque som gjør hovring vanskeligere. Dette blir en balnse etter egen smak.

          Det er letter å hovre med lav pitch siden det blir lettere å finne sweetspot på throttle. Min 68" Velox på 20x8 propell er uten tvil det letteste flyet jeg har hovret, men det betyr at jeg har ikke så stor fart til mer IMAC type øvelser.

          Når jeg har funnet rette diameter, så pleier jeg finne rette kombinasjon pitch/kv/spenning hvor jeg har omtrent samme fart på halv gass horsontalt som full gass vertikalt. Det gir best følelse for min del på et 3D fly, pluss at det gir mest flytid å velge propell som gir deg akkurat det du "trenger" og ikke mer.

          Her justerer du bare RPM mot pitch med konstant diameter. Trenger man mer kraft for vertikalt, så øker man RPM og går ned på pitch. Til slutt finner man sweetspot.
          Last edited by Kaptein Kok; 14-03-10, 19:35.

          Comment

          Working...
          X