Announcement

Collapse
No announcement yet.

Snodig problem - regulator

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Snodig problem - regulator

    Tok Ekstraen med meg på stripa i dag for å fly litt. Gjør den vanlige sjekken av servoer og diverse går riktig. Alt ser bra ut, og jeg setter det klart til takeoff.

    Gir gradvis throttle opp mot full gass, men responsen er ikke på langt nær av det den burde være. Tenkte at jeg hadde satt i et utladet batteri, for slik opplevde jeg det.

    Så prøver jeg igjen, fra 0 til 100% throttle, men propellen spinner såvidt rundt. Så blipper jeg, altså max mens propellen er litt i fart, og da går brått motoren slik den pleide. Hvertfall en liten stund.

    Altså, ved blipping oppnår jeg full guffe, men ikke ved sakte økning av throttle?!


    Har noen vært borti lignende oppførsel av elektromotor?

    Motor er Hacker A30-16M med 13x6,5 og Flighttech 60A regulator. Batteri fungerer helt perfekt i en t-rex oppgradert med scorpion motor, så det er faktisk ikke problemet. Mistenker regulator på et vis er ødelagt.
    Honeybee CP 2

  • #2
    høres ut som at du har forandret på esc, tenkte på endepunkt på gassen?
    trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
    trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
    arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
    PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
    homemade quad med diverse elektronikk.
    noen depronkjerrer.
    futaba10c 2.4ghz.
    radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart

    Comment


    • #3
      Nei, hvordan får jeg da full gass når jeg blipper? Har ikke forandret på noen ting fra en dag til en annen.

      Det første jeg gjorde når jeg oppdaget det her var å sette endepunktene igjen, men det hadde ingen effekt.

      Skal gjøre om på timinga, virker ikke det så får jeg bare bestille en ny en.
      Honeybee CP 2

      Comment


      • #4
        er heldigvis greie priser på hobbycity
        trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
        trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
        arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
        PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
        homemade quad med diverse elektronikk.
        noen depronkjerrer.
        futaba10c 2.4ghz.
        radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart

        Comment


        • #5
          Originally posted by lacappuchino View Post
          Nei, hvordan får jeg da full gass når jeg blipper? Har ikke forandret på noen ting fra en dag til en annen.

          Det første jeg gjorde når jeg oppdaget det her var å sette endepunktene igjen, men det hadde ingen effekt.

          Skal gjøre om på timinga, virker ikke det så får jeg bare bestille en ny en.
          Før du bestiller en ny så kjør igjennom alle innstillingene på nytt - jeg har hatt ESC'er som faktisk har greid å nullstille alle parameterne uten at jeg gjorde noe...

          Hvis dette ikke hjelper så bør du gjøre en liten feilsøking runde.
          Start med mottakeren - sett på en servo på throttle utgangen og se at den beveger seg riktig.
          Så kan du eventuelt sette på en annen ESC hvis du har (den trenger ikke være like sterk - bare ta av propellen)
          eller du kan sette på en annen motor på den ESC'en du har i flyet
          I begge tilfeller vil du se om det er feil på motoren eller ESC'n.

          Etter dette er gjort kan du sette i gang med "bestillingen"
          Last edited by Quadrocopter; 17-03-10, 15:46.

          Comment


          • #6
            Jepp, nå har jeg vært igjennom alle programmeringsmulighetene, og problemet er der fortsatt.


            Øker jeg throttle sakte, så stopper trekket på 5A og deretter effekt og turtall. Men derimot om jeg blipper gassen i bånn, så kommer den seg betydelig. Men ligger jeg på topp, så synker spenningen over batteriet mye raskere enn vanlig.

            Så noe er galt, og siden det er et vekslende symtom, så kan vi vel si at det må være den aktive delen i systemet som ikke er i orden. En motor er vel enten brent, eller ikke.


            En annen ting. En fyr på stripa mente at jeg muligens hadde for lange ledninger på regulatoren. At det oppsto induksjon. Forskjellen fra den ene dagen til den andre var faktisk at jeg forlenga batteri-siden på regulatoren med 7cm.

            Skal hvertfall prøve å korte litt igjen.
            Jeg målte den totale lengden med batteri nå, og det er faktisk oppe i 27cm.
            Honeybee CP 2

            Comment


            • #7
              Heh, frister litt med en Phoenix Ice 50

              Kommer den komplett med alt jeg trenger til logging tro?
              Honeybee CP 2

              Comment


              • #8
                Cutoff voltage

                Prøv å endre cutoff volten på regulatoren, jeg hadde et lignende problem og det hjalp for meg. Det kan jo også hende at batteriet har tatt kveld.
                Jon-Brage Hoel Andorsen
                -------------------------------------------------------------------------
                Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.

                Alt flyr bare du har nok motor!

                Comment


                • #9
                  Originally posted by lacappuchino View Post
                  .....en annen ting. En fyr på stripa mente at jeg muligens hadde for lange ledninger på regulatoren. At det oppsto induksjon. Forskjellen fra den ene dagen til den andre var faktisk at jeg forlenga batteri-siden på regulatoren med 7cm.
                  Skal hvertfall prøve å korte litt igjen.
                  Jeg målte den totale lengden med batteri nå, og det er faktisk oppe i 27cm.
                  Har aldri hørt at dette skal være noen problemer - for tynne ledninger ja, det kan skape problemer ved veldig høye strømtrekk.

                  Jeg er enig i at det virker som det er noe feil med ESC'en men jeg hadde ikke bestilt en ny før jeg hadde testet den mot en ny motor som nevnt i den tidligere posten.

                  Originally posted by lacappuchino View Post
                  Heh, frister litt med en Phoenix Ice 50
                  Kommer den komplett med alt jeg trenger til logging tro?
                  På mine Castle ESC'er har jeg måtte bruke et USB interface som er solgt separat, nå har jeg ikke noen ICE versjoner men regner med at du må handle en "Castle Link USB programming kit" i tillegg (tror den ligger på ca $ 30)
                  Last edited by Quadrocopter; 17-03-10, 23:43.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Quadrocopter View Post
                    Har aldri hørt at dette skal være noen problemer - for tynne ledninger ja, det kan skape problemer ved veldig høye strømtrekk.

                    Jeg er enig i at det virker som det er noe feil med ESC'en men jeg hadde ikke bestilt en ny før jeg hadde testet den mot en ny motor som nevnt i den tidligere posten.


                    På mine Castle ESC'er har jeg måtte bruke et USB interface som er solgt separat, nå har jeg ikke noen ICE versjoner men renger med at du må handle en "Castle Link USB programming kit" i tillegg (tror den ligger på ca $ 30)
                    Ja, hadde aldri hørt om det før han nevnte det heller. Ledningene er mer enn tykke nok også.

                    Grunnen til at jeg vil ha ICE regulatoren er litt pga loggefunksjonen. Ser at Hobbycity regulatorene er latterlig billige, men er litt skeptisk på grunn av nettopp det.
                    Honeybee CP 2

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by lacappuchino View Post
                      Ser at Hobbycity regulatorene er latterlig billige, men er litt skeptisk på grunn av nettopp det.

                      Har 9stk Turnigy regulatorer. De har alle sammen fungert feilfritt. Størrelsen er fra 12 amp og oppover. Alle mine er fra "Plush" serien. Men har sett at K-force serien får mye skryt.

                      -Skartun-
                      Rolan Skartun

                      Trex 600 Flybarred - Trex 450SE V2 RJX 3GX -Steve Shumate SU-37 & T-38(knust under lowpass invertet, a good way to go!):cool:

                      Compass 7HV / MKS 950/980 / Align 700MX / CC Ice 2 120amp / BeastX/ Futaba S.bus

                      http://www.sognmodellfly.com

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Skartun View Post
                        Har 9stk Turnigy regulatorer. De har alle sammen fungert feilfritt. Størrelsen er fra 12 amp og oppover. Alle mine er fra "Plush" serien. Men har sett at K-force serien får mye skryt.

                        -Skartun-
                        Bruker du den innebygde BEC'en på de? Eller burde jeg ha en BEC ved siden av?
                        Honeybee CP 2

                        Comment


                        • #13
                          Ser iallefall at Hobbycity selv anbefaler å koble ut BEC funskjonen for sikkerhetsskyld på regulatorene når man bruker 4 celler eller mer, iallefall på de eldre modellene.

                          Comment


                          • #14
                            Bruker en salig blanding av ESC'er fra HobbyKing.

                            PLUSH ESC'ene har alltid vært en solid traver - og jeg har aldri hatt noen problemer med disse.
                            Bruker for det meste 60 og 80A utgavene.
                            Begge har innebygget switchmode BEC som uten problemer greier 6 celler batterier og et hav av moderne digitale servoer
                            Nå er dette en ESC som har noen år bak seg og hastigheten på elektronikken er ikke helt på topp, dette kan medføre at du kan får noen timing problemer på enkelte motorer. Dette fikses som regel med å sette timing til high.

                            HK har solgt Hobbywing ESC'er under sitt egent brand K-force en stund nå
                            Dette er en topp moderne ESC som skal kunne håndtere det som er av timing på motorer ute i markedet.
                            Dessverre hadde HobbyWing store tekniske problemer med denne i starten og hele produksjonen ble stoppet.
                            Ser ut som problemene er fikset nå men du bør for sikkerhetskyld sjekke kommentarene på nettet og i HK forumet/ produkt review.

                            Ser at HK har kommet med en ny serie med moderne ESC'er som de kaller Super Brain, jeg har ikke testet noen av disse og har derfor ingen erfaring å dele - sjekk div forum for å se om du finner pro/con info

                            HK har også en serie som de kaller SS - disse hadde jeg styrt unna for en hver pris!
                            Last edited by Quadrocopter; 18-03-10, 12:00.

                            Comment


                            • #15
                              Takk for innspill og gode tips
                              Honeybee CP 2

                              Comment

                              Working...
                              X