Announcement

Collapse
No announcement yet.

Svidd ESC! Hvorfor?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Svidd ESC! Hvorfor?

    Hei alle

    Etter 14 dager på jobb har jeg endelig fått tid til å fly litt helikopter igjen.. I dag monterte jeg sammen helikopteret etter en større kræsj for 3 uker siden, og har fått ny radio og programmert den.

    Nå testet jeg på stuegulvet uten rotorblader at alt fungerte fint, stoppet helikopteret, gjorde noen justeringer, prøvde igjen, alt virket ok, monterte rotorblader og testet opp ute bare for å å prøve å sjekke før jeg tok med meg utstyret i bilen for en prøvetur.. Jeg fikk opp turtallet, men så plutselig forsvant all motorkraft og det luktet skikkelig brent. Fryktet det var batteriet, men alt var kaldt bortsett fra fartsregulatoren, en turnigy plush 30 A. Den var glooovarm!

    Nå har jeg ikke prøvd å starte det opp en gang til i fare for å gjøre mer skade.

    Hva har jeg gjort feil? Den har jo fungert helt fint før jeg fikk ny radio og stilte den inn på nytt.. Har jeg glemt noe her, eller gjort noe feil?


    Takker for alle svar


    Truls

  • #2
    Er ESC'en programmert til soft-start? Mulig timingen på ESC'en er feil...du må vel ha normal eller high timing..? Har du programmeringskort bør du sjekke innstillingene på ESC'en før du starter.
    Stig-Arne Isaksen

    Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
    Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
    Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

    Comment


    • #3
      Originally posted by Trulsen View Post
      Hei alle

      Etter 14 dager på jobb har jeg endelig fått tid til å fly litt helikopter igjen.. I dag monterte jeg sammen helikopteret etter en større kræsj for 3 uker siden, og har fått ny radio og programmert den.

      Nå testet jeg på stuegulvet uten rotorblader at alt fungerte fint, stoppet helikopteret, gjorde noen justeringer, prøvde igjen, alt virket ok, monterte rotorblader og testet opp ute bare for å å prøve å sjekke før jeg tok med meg utstyret i bilen for en prøvetur.. Jeg fikk opp turtallet, men så plutselig forsvant all motorkraft og det luktet skikkelig brent. Fryktet det var batteriet, men alt var kaldt bortsett fra fartsregulatoren, en turnigy plush 30 A. Den var glooovarm!

      Nå har jeg ikke prøvd å starte det opp en gang til i fare for å gjøre mer skade.

      Hva har jeg gjort feil? Den har jo fungert helt fint før jeg fikk ny radio og stilte den inn på nytt.. Har jeg glemt noe her, eller gjort noe feil?


      Takker for alle svar


      Truls
      Kan være at escen hadde fått en smell under krasjen. Kondensator som mistet ene ledningen feks. De ledningene er så tynne at man fort kan overse de.

      Etter at min heli fikk ødelagt esc pga dette, prøver jeg å montere escen slik at de peker bakover.
      Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

      Comment


      • #4
        Når jeg demonterte ESC'en falt ene ledningen til motoren av.. Så tydlig at noe har fått seg en smell eller noe.. Har kjøpt ny 60A regulator nå, så satser på den tåler mer!

        Comment


        • #5
          Originally posted by Trulsen View Post
          Når jeg demonterte ESC'en falt ene ledningen til motoren av.. Så tydlig at noe har fått seg en smell eller noe.. Har kjøpt ny 60A regulator nå, så satser på den tåler mer!
          hva satt 30 amperen i? 450 så bør man ha 40 amp + esc
          Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

          Comment


          • #6
            Originally posted by spitmk16 View Post
            hva satt 30 amperen i? 450 så bør man ha 40 amp + esc
            Sitter i en 450, så den har nok sikkert bare fått nok Fått i ny nå, så nå blir det snart flyging igjen

            Comment

            Working...
            X