Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kan for liten propell ødelegge motor?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kan for liten propell ødelegge motor?

    Hei

    Bare lurer på om en børsteløs motor kan bli ødelagt om man flyr med for liten propell? Motoren sluttet plutselig å fungere normalt. Bare hakker, og blir skikkelig varm. Jeg mistenker at den propellen jeg har fløyet med (i påvente av annen propell:P) kanskje er for liten, da easyglideren drar nesten verikalt. motoren er Turnigy 3530-1100, batteri 2200mah og esc 30A. Propellen jeg har brukt, er av ukjent merke (noe som fulgte med et annet fly, sikkert en oem propell. hvert blad er i alle fall ca 10cm langt

  • #2
    Originally posted by Snowtam View Post
    Hei

    Bare lurer på om en børsteløs motor kan bli ødelagt om man flyr med for liten propell?
    Svaret er nei. En prop som er for liten gir mindre strøm trekk.

    Men det høres egentlig ut som om du har brukt en for stor propell.

    At motoren hakker kan bety at det er brudd i 1 av de tre fasene.
    Enten i motor eller i hastighets regulatoren
    Kjetil
    oops: . . ! . .

    http://www.vingmfk.com

    Comment


    • #3
      Jeg antar at motoren din ikke har fått løse magneter? Hvis den har det, lim de fast med f.eks. superlim.
      Det er visstnok et veldig vanlig problem, og jeg har opplevd det på flere elektromotorer. Da begynner motoren og hakke og i en del tilfeller stopper den helt.
      Andreas

      Youtube: http://www.youtube.com/gamleolga

      Comment


      • #4
        Eni i at det høres ut som du har mistet kontakt med en av fasene. Sjekk at ledninger i motor enden ikke har fått ett brudd eller er gnisset igjennom av motor huset og at lodding og plugger i regulator enden er i orden.
        Og ja det går ann å ødelegge en motor dersom du bruker for liten propell fordi turtallet kan bli veldig høyt. Er vanligvis ett problem på inrunner motorer (gjerne i gir) men for høyt turtall på en outrunner kan være skadelig for motoren selv om jeg tviler på at det er det som har skjeddd her.
        Når du likevel tar ut motoren for å sjekke ledninger så sjekk også etter løse magneter. Lykke til
        Leif Bjørgo
        Cirrus-RCFK

        Comment


        • #5
          Se her ja, litt og ta tak i. Jeg har så liten peiling på elmotorer så nå har jeg muligheten til å lære litt ..

          Jepp jeg har ikke fløyet med utstyret mer enn 2 ganger og da har det fungert utmerket. Men idag på siste turen begynte motoren bare å hakke som nevnt. Jeg tok en liten test på bakken med nytt batteri, og det samme skjedde. Motoren går litt, men når jeg drar på så "skidder"/"hakker" motoren. Kunne se den fise ut litt røyk også et lite øyeblikk der. Når jeg vrir om motoren uten strøm går den litt hardt med en gang, men så går den lett igjen etter noen omdreininger. Jeg er litt usikker på hvordan jeg kommer til inni selve motoren, men det finner jeg vel ut av.

          Comment


          • #6
            En 8" propell du har mao. Har den for høy pitch, i nærheten av 9-10 er det mest sannsynlig at du har overbelastet sakene hvis du bruker 3S...
            Som nevnt kan man over-reve motorer, men da skal man virkelig ha liten propell på. Regner det ikke skjer noe galt før minst 20k - 30K RPM på en outrunner.
            Går motoren litt så har du nok alle fasene med, men regn med løs magnet eller kokte viklinger når du åpner den... Mangler en fase vil den ikke gå rundt men bare slå fram og tilbake.
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              Jepp, da har jeg fått åpnet motoren sånn ca. Vakke lett gitt. Var litt usikker på hvordan jeg skulle sjekke løse magneter, men etter som jeg så (lirket litt borti med en skrutrekker) så virket det som om alt satt på plass... Det eneste jeg så som kanskje kunne være noe, var sotaktig (så ut som om det var tegnet med sort tusj) på noen av magnetene på den (både den deler de spolegreiene er og disse som er festet til selve "lokket"). Vet ikke om dette har noe med saken å gjøre?

              Og ja, det er 3s batterier.

              Hvis motor er defekt har jeg nå muligheten til å bestille en ny motor som er enda sterkere med rett propell

              Noen tips på hvilken turnigy motor og propell jeg kan bestille som er hakke råere enn denne? (selv om denne egentlig funka veldig bra)

              --Forresten, da jeg prøvde igjen nå, ville den ikke gå rundt. Bare hakke seg ihjel og igjen ble den veldig varm =)
              Last edited by Snowtam; 10-06-10, 18:26.

              Comment


              • #8
                Jeg bruker denne i en av mine EasyGlidere Attention Required! | Cloudflare samt denne Attention Required! | Cloudflare og Attention Required! | Cloudflare denne. Slipper å kaste, bare holde i ca 45 grader og slippe! Og den trekker totalt vertikalt.
                Jeg har også en dobbel installasjon som etter litt om og men funker steike bra.
                Last edited by per.oines; 10-06-10, 19:45. Reason: Feil ESC i første forsøk!
                -63.
                Graupner MC
                JR
                Multiplex
                Turnigy.
                Fly, alt for mange.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Snowtam View Post
                  Jepp, da har jeg fått åpnet motoren sånn ca. Vakke lett gitt. Var litt usikker på hvordan jeg skulle sjekke løse magneter, men etter som jeg så (lirket litt borti med en skrutrekker) så virket det som om alt satt på plass... Det eneste jeg så som kanskje kunne være noe, var sotaktig (så ut som om det var tegnet med sort tusj) på noen av magnetene på den (både den deler de spolegreiene er og disse som er festet til selve "lokket"). Vet ikke om dette har noe med saken å gjøre?

                  Og ja, det er 3s batterier.

                  Hvis motor er defekt har jeg nå muligheten til å bestille en ny motor som er enda sterkere med rett propell

                  Noen tips på hvilken turnigy motor og propell jeg kan bestille som er hakke råere enn denne? (selv om denne egentlig funka veldig bra)

                  --Forresten, da jeg prøvde igjen nå, ville den ikke gå rundt. Bare hakke seg ihjel og igjen ble den veldig varm =)
                  Det behøver ikke være motoren. Kan like godt være regulatoren din. Om du har en annen motor eller regulator kan du sette inn for å sjekke.
                  Min brand nye Turnigy Plush 80A (et merke jeg har bare gode erfaringer med) levde ca 3 sek. før jeg fikk de samme hakkingene. Koblet til en annen motor kun for test og det var det samme. Med en annen regulator snurret motoren normalt.
                  arhennie

                  MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                  http://hadelandmfk.no/
                  www.henniehobby.no/arne

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by per.oines View Post
                    Jeg bruker denne i en av mine EasyGlidere Attention Required! | Cloudflare samt denne Attention Required! | Cloudflare og Attention Required! | Cloudflare denne. Slipper å kaste, bare holde i ca 45 grader og slippe! Og den trekker totalt vertikalt.
                    Jeg har også en dobbel installasjon som etter litt om og men funker steike bra.
                    Fett! Åssen batteri bruker du her?


                    Jepp, det kan jo være regulatoren også. Jeg har ingen tilsvarende motorer å prøve ut på, så blir vanskelig å sjekke om det er motoren eller regulatoren... En av delene må det være i alle fall...

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Snowtam View Post
                      Fett! Åssen batteri bruker du her?


                      Jepp, det kan jo være regulatoren også. Jeg har ingen tilsvarende motorer å prøve ut på, så blir vanskelig å sjekke om det er motoren eller regulatoren... En av delene må det være i alle fall...
                      På førstnevnte bruker jeg 2,2 Ah 3 cellers fra Turnigy, på den med dobbel inst bruker jeg 4 Ah 3 celler fra T-Max. Kan prøve når jeg kommer hjem igjen å legge ut snutten av EG Pro'en der den tar av direkte uten kast, har for lite speed på satelitten til å laste opp filmen her!
                      -63.
                      Graupner MC
                      JR
                      Multiplex
                      Turnigy.
                      Fly, alt for mange.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by per.oines View Post
                        På førstnevnte bruker jeg 2,2 Ah 3 cellers fra Turnigy, på den med dobbel inst bruker jeg 4 Ah 3 celler fra T-Max. Kan prøve når jeg kommer hjem igjen å legge ut snutten av EG Pro'en der den tar av direkte uten kast, har for lite speed på satelitten til å laste opp filmen her!
                        Artig..! 2,2 3s batterier har jeg jo ifra før, så det passer jo bra.

                        Tror jeg gjør en liten bestilling!!

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Snowtam View Post
                          Artig..! 2,2 3s batterier har jeg jo ifra før, så det passer jo bra.

                          Tror jeg gjør en liten bestilling!!
                          Fikk til å laste den opp, tok bare 45 min! Den ligger her Han som filmer har i ettertid satt inn samme motor/ESC og propell på sin EG. Kan kanskje være lurt å bruke en propeller med hakket mindre stigning. Den ligger med maks strømtrekk på 47A på bakken, vil være noe mindre i lufta.
                          -63.
                          Graupner MC
                          JR
                          Multiplex
                          Turnigy.
                          Fly, alt for mange.

                          Comment


                          • #14
                            Hehe.. se der ja!! Gikk jo unna det der...!

                            Blir bra når kineserene får dette inn på lager igjen. Hvordan propell ville du ha brukt i stede?

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Snowtam View Post
                              Hehe.. se der ja!! Gikk jo unna det der...!

                              Blir bra når kineserene får dette inn på lager igjen. Hvordan propell ville du ha brukt i stede?
                              Trur jeg ville prøvd med 11x6, det blir nok med på neste handlerunde.
                              -63.
                              Graupner MC
                              JR
                              Multiplex
                              Turnigy.
                              Fly, alt for mange.

                              Comment

                              Working...
                              X